Az online kereskedelmi platformjáról ismert Alibaba a fizikai térben is terjeszkedik: bolti alvállalata, a Hema sorban nyitja az üzleteit Kínában, az elmúlt egy évben 65 új boltot indítottak. Ezek a boltok több szempontból is különböznek a jól ismert szupermarketektől, több elemet megőriztek az Alibaba technológiai szemléletéből.
Online és offline kereskedelem egyben
A Hema újítása, írja a CNBC, hogy az offline bevásárlást jelentős részben összekötik az e-kereskedelemmel. A vásárláshoz le kell tölteni egy mobilalkalmazást, amely a fizetést segíti: pénztárosok egyáltalán nincsenek, az áruk vonalkódját mobillal lehet leolvasni és az önkiszolgáló kasszánál lehet kifizetni.
Kínában csaknem minden nagy üzletben lehet a bankszámlával összekötött mobilos alkalmazásokon keresztül vásárolni, ez alól a Hema-boltok sem kivételek. Sőt, a kasszákba ezekben boltokban még arcfelismerő eszközt is építettek, így aki engedélyezi ezt a fajta a hozzáférést a bankszámlájához, akár pusztán az arca alapján is fizethet (ezt a technológiát egyébként az Alibaba a KFC-étteremlánccal közösen is fejleszti, azaz jó eséllyel az ő gyorséttermeikben is megjelenhet).
A boltnak ezzel együtt vannak alkalmazottjai, az ő dolguk például az, hogy online rendeléseket teljesítsenek. A Hema-boltok ugyanis egyben Alibaba-raktárakként is működnek. A Hema-boltok mindemellett nagymértékben automatizáltak: az egész üzlet plafonját szállítószalagok hálózzák be, az alkalmazottak ezeken keresztül juttatják el az interneten rendelt árukat a megfelelő szállítóhoz. Az automatizálás csúcsát ugyanakkor a boltokhoz kapcsolódó éttermek jelentik: ezekben a konyhán kívül egyáltalán nem található személyzet. A rendelést konzolokon adhatják le a vendégek, az ételt pedig robotjárművek szállítják a megfelelő asztalhoz.Az Alibaba internetes felületét más módon is támogatják a boltok: a vásárláshoz szükséges alkalmazás adatokat gyűjt arról, mit veszünk az üzletekben. Később az Alibaba ez alapján személyre szabva tudja a figyelmünkbe ajánlani a termékeit.
Szembeötlő, mekkora előnyben van az Alibaba a személyre szabható, adatalapú reklámozás terén például a Google-hez képest: az amerikai keresőóriás nemrég hatalmas összegeket fizetett ki a Mastercardnak anonimizált vásárlási adatokért, hogy azokból próbáljon következtetni arra, hogyan lehetne hatékonyabban reklámozni. Ezzel szemben az Alibaba névvel, címmel, arcképpel és termékekkel ellátott, részletes vásárlási listákból dolgozhat