Tényleg tudja a Google, mit rakok az üzletben a kosárba?

2018. augusztus 31. péntek - 20:00 / piacesprofit.hu
  •    

A Bloomberg szerint a Google bolti tranzakciós adatokat vett a Mastercardtól. A Google szerint nincs gond, mert az adatok anonimizáltak, szóval azt nem tudják, hogy személy szerint Ön mit rakott a kosárba.

“Hálózatunk működése nyomán nem ismerjük az egyes tételeket, árucikkeket, amelyeket a vásárló a kosarába tesz – legyen szó fizikai vagy digitális vásárlásról” – írta a Bitportnak is eljuttatott sajtóközleményben a magyar Mastercard. „Ez biztosítja, hogy megfeleljünk a vásárlók és a kereskedők személyes adatkezeléssel kapcsolatos elvárásainak világszerte. A tranzakció feldolgozásakor a kereskedő nevét és a vásárlás teljes összegét látjuk, de az egyes tételeket nem (…) A Mastercardnál a magánélet és az adatok védelme alapja és része minden tevékenységnek.”

A kártyacég ezt arra a sajtóhírre válaszul tette közzé, miszerint a közelmúltban bizalmas adatokat adtak át a Google-nek a kártyatulajdonosok vásárlási szokásairól. Erről a Bloomberg számolt be először, az amerikai lap szerint a Google hivatalosan azért vette meg a felhasználók adatait, hogy rájöjjön, hogy a célzott online reklámok megjelenítését követi-e tényleges vásárlás.

Péterfalvi Attila: 129 incidens három hónap alatt
Eddig 129 adatvédelmi incidenst jelentettek be a magyarországi cégek az Adatvédelmi Hatósághoz – mondta el a Piac & Profit kérdésére Péterfalvi Attila, a hatóság elnöke. Az incidensek többsége ügyfélkapcsolati területről érkezett, de már folyik az első nagyobb nemzetközi vizsgálat is.

A Bloomberg bennfentes forrásai szerint a megállapodást évekig tartó tárgyalások előzték meg, a felek pedig sohasem jelentették be publikus csatornákon az együttműködés tényét vagy részleteit – így minimum feltételezhető, hogy erről a Mastercard kétmilliárd ügyfelének elsöprő többsége nem is tudott. A pénzügyi szolgáltató az üzleten, nem meglepő módon, közvetlenül is pénzt keres; a Google a maga részéről az tudja közvetett módon pénzzé tenni, hogy a versenytársaknál lényegesen produktívabb megoldást kínál hirdetőinek a kampányok eredményességének ellenőrzésére.

Anonimizált adatok

A Google szóvivője a hírhez annyit fűzött hozzá, hogy garantálták, hogy senki ne férhessen hozzá a felhasználók személyes azonosítására alkalmas információhoz, legfőképpen pedig a kártyaadatokhoz. A Mastercard ehhez hozzátette, hogy a tranzakciós trendeket azzal a céllal osztja meg a kereskedőkkel és azok ügynökségeivel, hogy növelhessék a reklámkampányok hatékonyságát. De az adatok nem alkalmasak a fogyasztók nyomon követésére, reklámokkal való célzására vagy akár a reklámok hatásainak személyekhez köthető visszamérésére (azért sem, mivel, legalábbis a magyar Mastercard szerint azt nem követik nyomon, milyen termékeket vettünk).

a költség számít a vállalkozásoknak a bankválasztásnál

Kép: Pixabay

A Google, amely egyébként Store Sales Measurement néven futtatja a fenti szolgáltatást, állítólag az amerikai bank- és hitelkártya-tulajdonosok 70 százalékához ígér elérést, ez pedig azt jelenti, hogy a Mastercard mellett más kibocsátókkal is hasonló együttműködést folytat – vagy éppen az összes kibocsátóval, és az ügyfelek 70 százaléka kattintgat úgy a hirdetésekre, hogy közben felhasználói fiókkal rendelkezik a Google-nél. (A válalat azt is közölte, hogy partnereivel nincs megállapodása a bevételek megosztásáról, de ezt ebben az esetben nyugodtan tekinthetjük lényegtelennek.)

Az anonimizált adatbiznisz az utóbbi időben az adatgazdaság legnagyobb szereplőinek dzsókere, megfelel egy “elhagyhatod a szanatóriumot” kártyának. A Bloomberg ezzel kapcsolatban az Electronic Privacy Information Center képviselőjének visszafogott véleményét idézi, amely szerint a felhasználók egyszerűen nem számítanak ilyen visszacsatolásokra. A szolgáltatók túlságosan nagy személyes felelősséget hárítanak a felhasználókra, miközben saját maguk nem vállalják fel a világos és kielégítő tájékoztatás felelősségét.

Összefolyik a két valóság

Korábban már kiderült, hogy a Google esetenként akkor is naplózza a felhasználók tartózkodási helyét, ha ezt megtiltották neki a “Helyelőzmények kezelése és törlése” funkció alatt. Ezt ugyanis a vállalat külön termékként definiálja, miközben más termékein, például a térképszolgáltatáson vagy a keresőn keresztül továbbra is hozzárendeli a felhasználók személyes profiljához az aktuális lokációt. Természetesen ez utóbbiakat is le lehet tiltani, ha valaki egyáltalán felfogja, hogy miről is van szó, aztán hajlandó időt szánni a beállítások közti bogarászásra. Ez azonban nehezen nevezhető világosan megfogalmazásnak vagy a döntésekhez biztosított egyértelmű lehetőségnek.

Mostantól nem csak sejteni, hanem tudni is lehet, hogy – legalábbis az Egyesült Államokban – összekapcsolták az online aktivitás és a fizikai boltok tranzakcióinak adatait.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor