Június közepe táján azzal még számoltak a dinnyetermelők, hogy jót tett a csapadékos, meleg időjárás a magyar görögdinnyének, és Békés megyében a szokásosnál előbb is megkezdhették a betakarítást a termelők. A 2018-as szezon kiválónak ígérkezett. De ezzel együtt azért árnyaltabb kép is körvonalazódott, hiszen míg az agrárgazdasági kamara a korábbival közel azonos, 4.800 hektár termőterülettel számolt, addig a szakmai szervezet, a FruitVeb 4.600 hektárral. Ráadásul a korábban várt 192 ezer tonna termésmennyiség 5 százalékkal kisebbnek ígérkezett az egy évvel korábbinál – írta a blokkk.com.
Az olcsó dinnyét szereti a magyar
A magyar görögdinnyét már június végétől szállítani kezdték a boltokba. 2018 júliusának első napjai azonban az egy évvel korábbihoz képest némileg alacsonyabb boltos árakkal indultak, többen is lejjebb indították a görögdinnye bolti árát. Ennek feltehetően az volt az oka, hogy a termelők várakozásaival szemben a boltokban - megismerve a vásárlók dinnyevásárlási szándékait - már nem lehetett erősebb dinnyeszezonnal számolni.
Az elmúlt napokban pedig már megjelent a 89 forintos görögdinnye is, a Spar és a Penny ennyiért kínálja. Egy évvel korábban a Penny lépett 89 forintra a hasonló júliusi időszakban, így úgy tűnik, ez a bűvös nyári dinnyeár. De az Aldi és a Lidl is 100 forint alatt kínálja a görögdinnyét. Az Auchan és a Tesco dinnyeárai ugyan most még 100 forint felett mozognak, de a CBA Príma már meghirdette július 19-től a 99 forintos görögdinnye árát. A kisebb boltokban és a piacokon - régen is így volt - ugyanakkor nincs nagy dinnyeakciózás, az egyik budai piacon éppen 200 forint alatt volt a görögdinnye ára.
Elmaradt a kánikula
A dinnyetermelők úgy számoltak a szezon előtt, hogy jó lenne, ha az áruházláncok 2018-ban nem vinnék le indokolatlanul alacsony szintre a magyar dinnye árát, a 2017-es akció ugyanis a termőterület csökkenését eredményezte, átgondolatlan kereskedelmi akció volt. Sőt, a szakember szerint a dinnyetermelés nagyon érzékeny ágazat, egy-egy átgondolatlan kereskedői lépés a teljes szezont képes elrontani, súlyos károkat okozva ezzel a gazdálkodóknak.
Nos, a termelőknek abban igazuk van, hogy a dinnyepiac rendkívül érzékeny. De nem csak a termelők, hanem - ezt is hozzá kellene tenni - a vásárlók oldaláról is. A júliusi kánikula eddig elmaradt, ami dinnyecsalogatóbb lehetne, ráadásul egy hónapig szinte minden boltos a foci vb-vel akciózott, így nem a görögdinnye vitte a prímet a reklámokban. (Tegyük hozzá, a foci vb-nek semmi köze nem volt a dinnyevásárlási kedv változásaihoz, csupán a boltos világ reklámcsapásaira utaltunk).
Az időjáráson túl persze felvetődhetnek más kérdések is. Érdekes felvetés volt a napokban, hogy kevés a munkáskéz a görögdinnye leszedéséhez: akkor viszont adódik a következő kérdés, vajon kevesebb jut belőle a boltokba? Vagy például mennyire szalad a magyar dinnyeexport, de hát majd a szezon lefutásával értékelnek a szakemberek, mint mindig. Egy azért valószínű: a kóstoltatás még jó darabig szerves része marad a dinnyereklámnak.