Másfélszeresére nőhetnek a háztartások kiadásai

A kormány konvergencia programja alapján 2018-2022 között közel másfélszeresére ugorhat a háztartások fogyasztási kiadása – írja a Blokkk.com. Kérdés, hogy a bérek ezzel arányosan növekednek-e.

A kormány konvergencia programja azzal számol, hogy a következő öt esztendőben folytatódik a gazdaság növekedésénél nagyobb ütemű jövedelemkiáramlás, tehát a hó végi fizetések bőségesen fognak emelkedni továbbra is – így az árak növekedése ellenére is valamivel többet tudnak majd félretenni az emberek. Az előrejelzés szerint a következő három évben 10 százalék körüli, ezt követően 7 százalékkal nőhetnek dolgozói keresetek.

A kérdés, marad-e a növekedé

A Blokkk.com szerint a fő kérdés, hogy tartós marad-e a gazdaság 4 százalék feletti bővülése – ez lenne ugyanis a feltétele a béremelkedésnek. Ez beruházási kedvtől és az uniós támogatások rendjétől különösen függ, és nem lehet azt állítani, hogy a nemzetközi környezet oldaláról nincsenek bizonytalanságok, egy nemzetközi válságra pedig rendkívül érzékenyen reagálna a magyar gazdaság is. Az sem biztos, hogy zökkenőmentes lesz az uniós pénzek csordogálása a jövőben a magyar költségvetésbe, és a gyorsan dráguló munkaerő csábítja-e továbbra is a befektetőket.

Bátrabban vásároltak tavaly a háztartások
Főként a tartós cikkekből vásároltunk többet tavaly, idén viszont az alacsonyabb béremelkedés és gyengébb foglalkoztatottság miatt csökkenhet a lakossági fogyasztás.
Jelenleg sokkal gyorsabban nőnek a keresetek, mint a gazdaság, ennek fő oka a munkaerőhiány. A kormány lépten-nyomon hangoztatja a bérfelzárkóztatás szükségességét, ami önmagában igaz is, hiszen egyrészt megy kifelé a magyar munkaerő, másrészt a határon túlról nem vonzó a magyar munkaerő piac a munkavállalóknak (itt elég csak olyan viszonylatokra gondolni, hogy például egy szlovák munkahely is lehet vonzóbb a magyar munkavállalónak a béreket nézve, vagy miért pont ide jöjjön munkát vállalni egy román munkavállaló, ha pár kilométerrel nyugatabbra többet tud keresni).

A gazdasági teljesítménynél nagyobb béremelés egy határon túl már rombolja a versenyképességet, rontja a termelékenységet, minél korszerűtlenebb az üzemi technológia, annál inkább. A termelékenységet javító beruházásokra pedig sok vállalatnak nincs elég tőkéje.

Átalakuló fogyasztási szokások

A Blokkk.com szerint másként fogunk költekezni a jövőben, a legfontosabb változások a következők lehetnek:

  • tovább nő a webkereskedelem súlya,
  • a különféle szolgáltatások aránya (például turizmus, szabadidőtöltés) emelkedni fog a boltos kiskereskedelemmel szemben,
  • a boltos vásárlásokban nagyobb lesz az iparcikk költekezés aránya az élelmiszerekkel szemben,
  • a lakásszerzéssel kapcsolatos kiadások emelkedni fognak,
  • az autóvásárlásokra fordított kiadások is nagyobbak lesznek, de még egy darabig a használtautó beszerzés fogja uralni a piac nagyját, a vásárolt személyautók darabszámát nézve,
  • a kisboltok további teret fognak veszíteni.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo