A Covid, a háborús válság, az abból következő energiaár-sokk, az infláció és az európai gazdasági stagnálás folyamatosan próbára tette és teszi az országot. A globális turbulenciákra különösen érzékeny gazdaságunk a vállalkozásokat egyrészt alkalmazkodóképességük további erősítésére szorítja, másrészt tudatos piacépítésre, termékfejlesztésre, minőségbeli fejlesztésre, digitalizálásra ösztönzi. A nehézségek közepette tehát termelékenységi, versenyképességi szintlépés lehetősége bontakozik ki a magyar vállalkozások világában. Ez nem csak az egyéni stratégiákra épül, de a piaci verseny is a sikeres továbblépőket jutalmazza: azok a cégek teljesítenek jobban és optimistábbak, amelyek fontosabbnak tartják a tudatos piaci pozícióépítést, a versenytársakhoz viszonyított előnyök és az egyediség fejlesztését.
Fotó: Depositphotos
2025-ben a magyar vállalkozások egy kihívásokkal teli, de erős alkalmazkodási képességet és rugalmasságot igénylő gazdasági környezetben bizonyítják versenyképességüket. Gyenge növekedés, magas bérinfláció, gyengülő kereslet és fokozott piaci bizonytalanság jellemzi az évet. A cégek többsége azonban nem hátrált meg, hanem alkalmazkodott: fejlesztésekkel, beruházásokkal és tudatosabb piaci pozicionálással reagál a kihívásokra.
“A kkv-k termelékenysége látványosan közelít a nagyvállalatokéhoz, miközben a gazdaság egészének struktúrája erős, ez fontos eredmény a korszak nagy kihívásai közepette. A jövő tétje, hogy ez a minőségi fejlődés a piaci hozamot javító versenyelőnnyé forduljon át.„ – mondta Szepesi Balázs, az MCC Közgazdasági Iskolájának és Vállalkozáskutatási Műhelyének vezetője. „Ez az év komoly nyomás alatt tartotta a cégeket. De látszik, hogy egy részük nem visszavett, hanem stratégiát váltott: fejlesztett, pozíciót épített, és a jövőre játszik. A termelékenység ennek kiemelt eszköze, ennél csak a piacfejlesztést, bevételnövelést tartják többre a cégvezetők” – tette hozzá Zulik Ákos, a kutatás és az MCC CEE Connectivity Hub programvezetője.