Hogyan élték túl a magyar kkv-k az idei évet?

A piaci bizonytalanságok komoly tehertételei minőségi fejlődésre késztetik a vállalkozásokat - ezt az ösztönzőt a piaci verseny sikeresen erősíti fel. A Mathias Corvinus Collegium (MCC) Vállalkozáskutatási Műhelyének kiadványa, a Jelentés a magyar vállalkozásról 2025, több mint 2000 vállalkozás válaszai alapján részletesen bemutatja, hogyan reagálnak a cégek a gazdasági nyomásra és milyen jellemzők különböztetik meg a versenyben a sikeres és a követő vállalatokat.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Covid, a háborús válság, az abból következő energiaár-sokk, az infláció és az európai gazdasági stagnálás folyamatosan próbára tette és teszi az országot. A globális turbulenciákra különösen érzékeny gazdaságunk a vállalkozásokat egyrészt alkalmazkodóképességük további erősítésére szorítja, másrészt tudatos piacépítésre, termékfejlesztésre, minőségbeli fejlesztésre, digitalizálásra ösztönzi.  A nehézségek közepette tehát termelékenységi, versenyképességi szintlépés lehetősége bontakozik ki a magyar vállalkozások világában. Ez nem csak az egyéni stratégiákra épül, de a piaci verseny is a sikeres továbblépőket jutalmazza: azok a cégek teljesítenek jobban és optimistábbak, amelyek fontosabbnak tartják a tudatos piaci pozícióépítést, a versenytársakhoz viszonyított előnyök és az egyediség fejlesztését.

Nem volt egyszerű ez az év sem a kkv-k számára
Nem volt egyszerű ez az év sem a kkv-k számára
Fotó: Depositphotos

2025-ben a magyar vállalkozások egy kihívásokkal teli, de erős alkalmazkodási képességet és rugalmasságot igénylő gazdasági környezetben bizonyítják versenyképességüket. Gyenge növekedés, magas bérinfláció, gyengülő kereslet és fokozott piaci bizonytalanság jellemzi az évet. A cégek többsége azonban nem hátrált meg, hanem alkalmazkodott: fejlesztésekkel, beruházásokkal és tudatosabb piaci pozicionálással reagál a kihívásokra.

A kkv-k termelékenysége látványosan közelít a nagyvállalatokéhoz, miközben a gazdaság egészének struktúrája erős, ez fontos eredmény a korszak nagy kihívásai közepette. A jövő tétje, hogy ez a minőségi fejlődés a piaci hozamot javító versenyelőnnyé forduljon át.„ – mondta Szepesi Balázs, az MCC Közgazdasági Iskolájának és Vállalkozáskutatási Műhelyének vezetője. „Ez az év komoly nyomás alatt tartotta a cégeket. De látszik, hogy egy részük nem visszavett, hanem stratégiát váltott: fejlesztett, pozíciót épített, és a jövőre játszik. A termelékenység ennek kiemelt eszköze, ennél csak a piacfejlesztést, bevételnövelést tartják többre a cégvezetők” – tette hozzá Zulik Ákos, a kutatás és az MCC CEE Connectivity Hub programvezetője.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo