Az MCC kutatása szerint az elmúlt egy évben több vállalkozás tapasztalt ügyfélszám-, értékesítési volumen- és nyereségcsökkenést, mint növekedést. A cégek kétharmadának ugyanakkor sikerült ügyfélkörét megtartani vagy bővíteni, még ha az értékesítés volumene és a profit sok esetben vissza is esett. A legnagyobb nehézséget a költségoldali nyomás, különösen a bérek kigazdálkodása jelenti, ezt követi a keresletcsökkenés. A vállalkozói várakozások hároméves távon vegyes képet mutatnak: a cégvezetők 40 százaléka nem számít változásra, az optimisták másfélszer annyian vannak, mint a pesszimisták, a kivárás pedig meghatározó attitűd.
Az MCC felmérése azt mutatja, hogy a magyar vállalkozások egyre tudatosabban reagálnak a versenyre: beruháznak, szervezeti kapacitásokat építenek, tehetséget tartanak meg, és minőségi piaci pozíciókat alakítanak ki. A túlélés logikáját fokozatosan a fejlesztés logikája váltja fel. A makrogazdasági elemzések szerint az elmúlt másfél évtizedben közel egymillió új munkahely jött létre, a korábban informális gazdaság nagy része kifehéredett, és a kis- és középvállalkozások termelékenysége jelentősen nőtt. Miközben a magyar gazdaságnak komoly nehézségeket okoz az erős nemzetközi kitettség, a szilárd szerkezeti és szellemi alapokra építve a magyar kis- és középvállalkozások történelmi felzárkózást hajtottak végre a nagyvállalatokhoz képest. A produktivitási rés ma már kisebb, mint a legtöbb visegrádi országban és az EU-27 átlagában.