Adminisztráció cikkek


Péntekig még pótolható a mulasztás

Péntekig még pótolható a mulasztás 

Az élelmiszerlánc-felügyeleti díj bevallások beküldésének határideje június 1-jén lejárt, azonban a NÉBIH június 5-e éjfélig szankciómentesen biztosítja a bevallás és módosítás lehetőségét.
Hétfőig ketyeg az óra a cégeknek

Hétfőig ketyeg az óra a cégeknek 

Május 31-ig kell feltölteni a 2015. évi élelmiszerlánc-felügyeleti díj bevallásokat a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) online rendszerébe, azonban a pihenőnapra eső határidő miatt az adatokat június 1-jéig elfogadja a hivatal.
A csomagolást nem lehet a kert végében intézni

A csomagolást nem lehet a kert végében intézni 

Nincs egyszerű helyzetben aki a már meglévő termékét szeretné becsomagolni. Bár sokan nem tudják, de komoly engedélyezési eljáráson kell átesnie annak, aki csomagolóüzemet létesítene.
A NAV szerint nem olyan sötét az EKÁER kép

A NAV szerint nem olyan sötét az EKÁER kép 

A cégek saját hibája, ha új embereket kellett felvenniük az EKÁER adminisztráció miatt - véli Suller Gyögy Attila, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal alezredese. A Piac&Profitnak adott nyilatkozata szerint az EKÁER a tisztességes cégek versenyképességét kifejezetten javítja.
Ember kölcsönbe, nem sima ügy

Ember kölcsönbe, nem sima ügy 

Egyre menőbb vállalkozási modell a munkaerőközvetítés. Ha úgy dönt, Ön is ezzel szeretné keresni a kenyerét jó, ha már most tisztázza, mi minden kell mire ezt a fő tevékenységi formát a cégébe bevezettetheti. Garantáltan nem lesz sima ügy.
Lakáshitel-támogatás: egyszerűbb lesz

Lakáshitel-támogatás: egyszerűbb lesz 

2015-ben érdemes lesz a cégeknek megfontolniuk, hogy munkavállalóik munkabéren kívüli javadalmazását lakáscélú munkáltatói támogatás formájában oldják meg. Az eddigi szabályozás vészesen bonyolult volt, most valamivel egyszerűbb lesz.
Így kezdjék az évet a bérelszámolók

Így kezdjék az évet a bérelszámolók 

Év elején megszaporodnak a bérelszámolók feladatai. A folyamatosan végzendő bérelszámolás mellett le kell zárni az előző évet, és el kell indítani a következőt. A többletfeladatok főként adózással kapcsolatosak, és fel kell készülni az új évet érintő jogszabályváltozások gyakorlati alkalmazására is.
Sok vállalkozásnál ketyeg az óra

Sok vállalkozásnál ketyeg az óra 

Január elsejétől bővül a kapcsolt vállalkozások köre, mivel ezentúl nemcsak az azonos tulajdonosi körbe tartozó cégek tartoznak ide, hanem azok is, ahol „csak” az ügyvezetés egyezik meg. Ennek köszönhetően az eddiginél szélesebb kört fognak érinteni a transzferárakra vonatkozó adminisztrációs kötelezettségek és vizsgálatok. Azoknak, akik a jogszabály-módosítások miatt kerültek be a kapcsolt vállalkozások körébe, 2015. január 15-ig kell ezt bejelenteniük az adóhatóságnál.
Több ezer cégnél hiába várják a fizetést

Több ezer cégnél hiába várják a fizetést 

A vállalati bankszámla tulajdonosok nagy része nyilatkozott december 31-ig tényleges tulajdonosáról, több ezer számlát azonban - azokét, akik nem tették meg a nyilatkozatot határidőre - a törvénynek megfelelően zárolták a bankok.
Elbukhatja az őstermelői státuszt aki nem figyel

Elbukhatja az őstermelői státuszt aki nem figyel 

Egy hónap múlva lejárnak a régi őstermelői igazolványok, új barna igazolványokat kell kiváltani. Aki elmulasztja a cserét, elveszítheti az őstermelői státuszát is! Év végéig érdemes jelentkezni a falugazdásznál.

Ma még nem késő jelenteni a számlázó programot! 

Aki számlázó programot használ – és továbbra is szeretné azt használni – annak november 15-ig be kell jelentenie az adóhatóságnak a programmal kapcsolatos számos részletet, adatot. Összegyűjtöttük, mire kell ügyelni a bejelentésnél!

Nem csak megfizetni nehéz a reklámadót 

A reklámadóval kapcsolatos legkellemetlenebb feladat talán a nyilatkozatok begyűjtése, amely a megrendelőket terheli, beleértve a másodlagos/megrendelői reklámadó alanyokat és az ő megrendelőiket is.

Pénzmosás: amiről minden vállalkozónak tudnia kell 

Amikor könyvelőhöz, könyvvizsgálóhoz, vagy adószakértőhöz fordul egy vállalkozó, akkor részt kell vennie egy ügyfél-azonosítási folyamatban, hogy nehogy a pénzmosás gyanújába essen.

Fizetik a vasárnapi pótlékot - pedig nem biztos, hogy kellene 

Bár a kereskedelmi munkáltatók többsége alkalmaz egyenlőtlen munkaidő-beosztást, ez ma még szinte kizárólag munkaidőkeretben történik. A döntő többség a Kúria döntését követően sem változtatott a vasárnapi pótlék fizetésének gyakorlatán.

Íme, a reklámadóval kapcsolatos konkrét teendők 

Hatalmas pánikot okozott a kkv-k körében is a reklámadó bevezetése, mert bár az adókötelezettséget jelentő 500 millió forintos adóalapot nem sok cég éri el, az adminisztrációs teher minden cég számára ijesztőnek tűnt. Valójában azonban valószínűleg inkább csak nyilatkozat háborúra kell számítani. Adótanácsadó segítségével lássuk, mik a vállalkozások konkrét teendői!

HACCP: tények és tévhitek 

Mikor és kinek kell HACCP-dokumentációt készíttetnie? Kire nem szabad bízni ezt? Miért kell erre egy cégnek költeni, és mikor büntet a hatóság? Látszatmegoldások, tévhitek és egy sor hasznos tudnivaló minden cégtulajdonosnak!

Transzferár: „csak” nyolcmilliós a bírság 

Immár nem szerződésenként, hanem ügyletenként kell dokumentálni a transzferár-változásokat. Szerencsére a dokumentáció készítését „ösztönző” mulasztási bírság maximuma továbbra is „csak” 8 millió forint lehet, - ügyletenként.

Ha jól választunk, nincs vita a NAV-val 

A mikrogazdálkodói beszámoló egyszerűbb, olcsóbb, és kevesebb ponton tud belekötni az adóhatóság. Természetesen, mint mindennek, ennek is vannak előnyei és hátrányai. Lássuk, konkrétan mi mindent kell átgondolni, mielőtt erre váltana egy cég!

Olcsóbb, egyszerűbb és még a NAV se tud belekötni 

Adótanácsadó szakértőnk szerint az ügyvezetés gyakran teljesen kivonul a könyvelésből, azt gondolván, hogy ez kizárólag a könyvelők, könyvelőiroda területe. Az efféle gondolatnak is csak a fele igaz! Például csak a cégvezetés dönthet, hogy egyszerűbb és olcsóbb beszámolói formát választ a cégnek.

Exportál? Februártól nehezebb lesz az élete! 

Alig két hónap múlva minden piaci szereplőnek, köztük az energetikai és ipari vállalatok döntő többségének jelenteniük kell az általuk kötött határidős és opciós ügyleteket.

Fulladoznak az adminisztrációs terhektől a cégek 

Az elmúlt években intézkedés történt a vállalkozók adminisztrációs terhelésének csökkentésére, s ezek kormányzati források szerint 500 milliárd forinttal csökkentették a cégek kiadásait. A legtöbb vállalkozás azonban mégis az adminisztrációs terhek növekedésére panaszkodik.

32 milliárd euróval kevesebb teher a vállalkozásokon 

A Bizottság az adminisztratív terhek uniós szintű visszaszorítása által segít a vállalkozásoknak – különösen a kisvállalkozásoknak –, hogy erőforrásaikat a legfőbb tevékenységeikre összpontosíthassák ahelyett, hogy idejüket és pénzüket felesleges papírmunkára áldoznák.

Egyszerűbb adórendszert és kevesebb adminisztrációt! 

Az adórendszer és az adminisztráció egyszerűsítését szorgalmazza az uniós vállalkozók döntő többsége a versenyképesség érdekében. Az üzletemberek 72 százaléka szerint túl bonyolult a papírmunka, kétharmaduk pedig az adórendszert is egyszerűbbé tenné. Sokan panaszkodnak a szűkös pénzügyi forrásokra is.

E-ügyintézés magyar módra, papíron 

Idén januártól az építési eljárásban a határidőre nem reagáló szakhatóság hozzájárulását megadottnak kell tekinteni, ennek ellenére az építésügyi hatóságok határidőn túl is várnak a szakhatósági véleményre, ráadásul az elektronikusan benyújtott iratokat papíron is bekérik.

Megfojtja a vállalkozásokat az adminisztráció 

Nem voltak túl sikeresek a Nemzetgazdasági Minisztérium törekvései, hogy csökkentsék a vállalkozások adminisztratív terheit – véli a Vállalkozók Országos Szövetsége (VOSZ). A szakmai szervezet javaslatok özönét terjeszti elő az illetékes hatóságoknak.

Figyelem! Mindenkinek be kell jelenteni a földhasználatot! 

Földhasználati bejelentést kell tenniük szeptember 30-ig azoknak a földhasználóknak, akik 2012. december 31-ig a földrészletek számától függetlenül egy hektár vagy annál kisebb nagyságú termőföld használatát már megkezdték.

Mégsem megy olyan jól az építőiparnak? 

Az ágazat első félévi termelési növekedéséhez elsősorban az ipari és egyéb létesítmények építése, a speciális szaképítéssel és az út-, vasútépítéssel foglalkozó szervezetek termelésének emelkedése járult hozzá; a bővülés ugyanakkor még nem jelent meg minden szektorban, különösen nem ez az épületek építésében.

Onlinekassza: közeleg az első határidő 

Az elektronikus naplóval ellátott kasszákat használó kereskedők már elkezdték beküldeni a naplófájlokat a NAV-nak. A bonyolult, nagy figyelmet és sok időt igénylő eljárást egy szoftver szinte teljesen automatikussá teszi. Az első beküldési határidő augusztus 10.

Nem lesz jogdíj a pénztárgépek memóriakártyájára 

Mentesülhetnek a szerzői jogdíj alól a pénztárgépekbe kerülő memóriakártyák – foglalt állást a szakminisztérium és az Artisjus, de automatikusan senki sem kapja meg a mentességet, azt kérelmezni kell.

Gyorsabb elektronikus ügyintézés az uniós pályázatoknál 

Júliustól kezdve a Támogatói Okiratok – az uniós támogatásról kötött szerződések - egy részét gyorsabban, elektronikusan kapják meg a pályázók.

Egyszerűbb működés, de komolyabb ellenőrzés jön 

Életbe lépett a transzferárazás dokumentációjára vonatkozó új szabályozás. A két éven belül immár másodszor változtatott rendelet alapvetően könnyítéseket tartalmaz, azonban összességében azt eredményezi, hogy az adózók a jövőben az eddiginél komolyabb ellenőrzésekre számíthatnak az adóhatóság részéről. A BDO a változások néhány várható következményét mutatja be.

Jogszabály-tengerrel áraszt el minket a kormány 

Idén április végéig 50 827 oldalnyi jogszabály látott napvilágot a Magyar Közlönyben. Ez több mint tízezer oldallal több, mint amennyi tavaly egész évben megjelent, és nagyjából a négyszerese annak, ami az elmúlt években az év első harmadában jellemző volt. Pedig a magyar vállalkozások már eddig is nehezen tudtak alkalmazkodni a gyorsan változó jogi környezethez.

Csökennek a vállalatok adminisztrációs terhei 

Folytatódik a 2011 novemberében meghirdetett, a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentésére irányuló Egyszerű Állam program végrehajtása. Egyszerűsödik az elektronikus fizetési rendszer és rövidülnek az ügyintézési határidők.

Több ezer magyar cég adminisztrációs terhe növekszik 

Több ezer magyar vállalkozásra ró jelentős adminisztrációs terhet vagy bankolási többletköltséget az a várhatóan júliustól élesedő 2012. augusztusi uniós jogszabály, amely szerint minden derivatív ügyletről legkésőbb a megkötését követő egy munkanapon belül be kell számolni egy erre kijelölt hatóságnak. Mivel kényes adatokról van szó, a cégek jelentős része nem örül az új jogszabálynak.

Van akinek elég bejelenteni, másoknak engedélyeztetni is kell majd a telephelyet 

Az ipari tevékenységet végző vállalkozások egy részének elég lesz bejelentenie a telephelyét, míg a másik részének engedélyköteles lesz a telephelye, de mindkét körben fizetni kell a hatóság eljárásáért - egyebek mellett ezt tartalmazza a kormány új rendelettervezete.

Egyszerűbb lesz az e-számlázás 

Napjainkban vitathatatlan tény, hogy a papíralapú iktatás felett eljárt az idő, az elektronikus dokumentumkezelés idő-és költséghatékonyságát számos bevált gyakorlat bizonyítja. Az e-számlázással tonnányi papírt spórolhatnának meg a vállalkozások, azonban a gyakorlat hazánkban még mindig nem népszerű a cégek körében.

Ez kéne a fellendüléshez 

A Joint Venture Szövetség megfogalmazta azon gazdaságpolitikai téziseit, amelyek a jelenlegi borús gazdasági helyzetben hozzájárulnának a beruházások fellendüléséhez, a tartós gazdasági növekedés magalapozásához, a nemzetközi versenyképesség újraépüléséhez, és végső soron az államháztartás GDP-arányos hiányának és adósságának a mérsékléséhez is.

Újabb adminisztrációs kötelezettség: a székhelyhasználat igazolása 

Akkor is igazolni kell 2013. február elsejéig a cégeknek a székhelyhasználatuk jogszerűségét, ha abban nem történik változás. Az eljárás ugyan illetékmentes, aki viszont elmulasztja, tetemes bírságra számíthat.

Ismét csak nőnek az adminisztrációs terhek 

A Magyarországi vállalkozások adóadminisztrációs terhe többszöröse az EU-átlagnak. Bár az egyszerűsítés hosszú évek óta napirenden van, a jövő évre vonatkozó, várhatóan ma elfogadásra kerülő adótörvénnyel nem hogy javulna a helyzet, az új adózási módok, adónemek egyre bonyolultabb eljárásokat, többletfeladatokat követelnek meg a vállalkozásoktól. A BDO Magyarország összegzése a jövő évi változásokhoz kapcsolódó főbb pótlólagos adminisztrációs feladatokat mutatja be.

Mégis ki az, aki szombaton dolgozik? 

A klasszikus hivatali munkarendben működő vállalkozásoknál kevés helyen végeznek érdemi munkát szombaton a Banknegyed Vállalkozói Központ elemzése szerint.

Végre tényleg csökken az adminisztráció 

Fokozatosan, július 1-jétől 2013. február 1-jéig megszűnik a cégek kötelezettsége, hogy a közigazgatási eljárásban cégkivonatot vagy aláírási címpéldányt csatoljanak, a kért cégadatokat ingyenesen bocsájtja a hatóságok rendelkezésére a céginformációs szolgálat.

10 százalékos csökkenés egy új munkahelyet jelentene 

Az adó- és járulékterhek, valamint az adminisztráció együttes 10 százalékos csökkentése vállalkozásonként egy új munkahely finanszírozását tenné lehetővé a legalább tíz főt foglalkoztató kisvállalkozóknál - Zara László, az Adótanácsadók Országos Egyesületének elnökének véleménye szerint.

Csökkentést ígérnek, mégis nő a papírmunka 

A héten bemutatott Széll Kálmán Terv 2.0 kiemelten foglalkozik a vállalkozásokat terhelő bürokratikus és adminisztrációs kötelezettségek csökkentésével, de a konkrét intézkedések nem efelé hatnak.

Egyszerűbben juthatunk a milliókhoz 

Az elmúlt időszakban jelentősen csökkentek az uniós támogatásra pályázók és a támogatási intézményrendszer adminisztrációs terhei, kevesebb a bekért dokumentum, gyorsabb szerződéskötés - jelentette be a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) szerdán.

Újabb teher a vállalatoknak 

Túlzott adminisztratív terhet ró a vállalkozásokra az idén bevezetett környezetvédelmi termékdíj, amelyek így a külföldi vetélytársaikkal szemben is hátrányba kerülnek - közölte a versenyszféra 60 százalékát képviselő Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ), amely szerint „mindenképpen szükséges" a szabályozás átgondolása.

Milliárdokkal tartozik az állam a vállalkozásoknak 

A megemelt járulék és adminisztrációs terhek, illetve az állami megrendelések kifizetésének csúszása súlyos, a foglalkoztatásban is megjelenő válságot okozhat.

Mikor csökkennek az adóterhek?  

Balog Ádám adóügyekért felelős államtitkár szerint jövőre csökkentik a kkv-k terheit, ami azért is fontos lenne, mert a tapasztalatok szerint azok idénre is tovább növekedtek. Egyszerűsítésről is szó van, de ez sem látszik egyelőre.

Csökkenést ígértek, de növekedésnek tűnik 

Az idei adó- és szabályozás változások az adminisztráció jelentős növekedését hozzák magukkal annak ellenére, hogy mind az EU, mind a kormány törekvése elvileg éppen annak egyszerűsítése.
Feliratkozás a Piac & Profit Online magazin hírlevelére
Privátbankár
Mfor
Piac és Profit

Professzionális online sales és marketing vezetőt keresünk!

Részletek

Privátbankár
Mfor
Piac és Profit

Munkatársakat keresünk!

Online lapcsaládunk bővítéséhez újságírókat, szerkesztőket keresünk.

Részletek

Gazdaság

Meglepően gyorsan gazdára találnak ezek az ingatlanok

Meglepően gyorsan gazdára találnak ezek az ingatlanok 

Tavaly az ingatlanpiacon a panellakások keltek el leggyorsabban, eladásukhoz átlagosan 70-90 napra volt szükség.

Infokom

Szokatlan helyről érkezhet a környezetvédelem csodafegyvere?

Szokatlan helyről érkezhet a környezetvédelem csodafegyvere? 

Sokan aggódnak az MI környezetre gyakorolt káros hatásai miatt, de vajon tényleg csak veszélyt jelent?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo