Fulladoznak az adminisztrációs terhektől a cégek

Az elmúlt években intézkedés történt a vállalkozók adminisztrációs terhelésének csökkentésére, s ezek kormányzati források szerint 500 milliárd forinttal csökkentették a cégek kiadásait. A legtöbb vállalkozás azonban mégis az adminisztrációs terhek növekedésére panaszkodik.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az adminisztrációs terhek változása 2010-hez képest - Forrás: GKI

A GKI Gazdaságkutató Zrt. 2013. augusztusban reprezentatív felmérést végzett a magyar vállalatok körében. A 978 válaszadó cégvezetőtől egyebek mellett megkérdezték, hogy hogyan változtak adminisztrációs terheik 2010-hez képest az adózás, a számvitel és pénzügy, a munkaügy, a humánpolitika, a környezetvédelem, illetve a beruházásokhoz kapcsolódó engedélyezési eljárások területén.

A vállalatok minden vizsgált területen jelentős tehernövekedést érzékeltek, különösképpen az adózással (54 pont), valamint a számviteli és pénzügyi kötelezettségekkel (50 pont) kapcsolatos adminisztrációt érzékelik nagyobb tehernek, mint 2010-ben. A cégek közel 78 százalékánál nőttek az adózási, közel 74 százalékánál a számviteli, pénzügyi terhek. Mindemellett három év alatt számottevően nőttek a munkaügyi, a környezetvédelmi előírásokat és a beruházásokkal kapcsolatos engedélyezési eljárásokat érintő adminisztrációs kötelezettségek is. (Pedig az adminisztrációs terhek csökkentését Brüsszel is kiemelten kezeli.)

Létszám-kategóriák szerint a 21-50 és az 51-150 fő közötti alkalmazotti létszámú cégeket az adózási bürokrácia különösen sújtja, de a nagyvállalatok közül is sokan panaszkodnak erre. A számviteli, pénzügyi adminisztráció növekedése közel egyformán sújtja a cégeket. A munkaügyi szabályozás változásai a 11-20 fő közötti cégek számára okoztak közepes tehernövekedést, míg a többi vállalkozás ezt is súlyosan növekvőnek tartotta. A legkevésbé az engedélyezési eljárások adminisztrációja nőtt, de még itt is jelentősnek tartják a növekedést. (Bizonyára ez is az egyik oka annak, hogy a magyar vállalkozások átlagosan csak néhány évet élnek meg.)

Ágazatok szerint az építőiparban csak a környezetvédelmi, az iparban az engedélyezési „papírmunkát” érzékelik közepesen növekvőnek, míg a többi adminisztráció rendkívül nagymértékben nőtt megítélésük szerint. A kereskedelmi cégek szerint az engedélyezési eljárások adminisztrációja kissé, a munka- és környezetvédelem közepesen, míg az adózás és a számvitel, pénzügy területén extra tehernövekedést észleltek. A szolgáltató cégek a kereskedelmi vállalkozásokhoz hasonlóan látják a helyzetet, de náluk már a munkaügyi szabályozás miatti többlet bürokrácia is jelentősen nagyobb erőforrásokat igényel.

Az adórendszer és az adminisztráció a legnagyobb kihívás
Az adórendszer és az adminisztráció egyszerűsítését szorgalmazza az uniós vállalkozók döntő többsége a versenyképesség érdekében. Az üzletemberek 72 százaléka szerint túl bonyolult a papírmunka, kétharmaduk pedig az adórendszert is egyszerűbbé tenné. Sokan panaszkodnak a szűkös pénzügyi forrásokra is egy friss felmérésben.

Véleményvezér

Ingyen lehet utazni a Békemenetre

Ingyen lehet utazni a Békemenetre 

Vajon ki fizeti a Békemenetet?
Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban

Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban 

A „Nemo” hívójelű fiatal magyar önkéntes volt.
Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra

Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra 

Trump most Ukrajnára koncentrál majd.
Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében 

Orbán Viktor ukránellenes politikája számára rossz hír érkezett.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo