Erre figyeljen, hogy elkerülje az útdíjbüntetést

25 hónap működés tapasztalatával az iData Kft. szakértői összeszedték, mikor mire kell figyelni ahhoz, hogy elkerülhetőek legyenek a büntetések, és a lehető leghatékonyabb és legegyszerűbb módon használható legyen az útdíj rendszere.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

1. Beállítási lehetőségek a HU-GO oldalán, amik a büntetések elkerülésére szolgálnak

Már a HU-GO oldalon történő jármű-regisztráció során fontos, hogy jól adja meg azokat az adatokat, melyek az útdíjrendszer használata során alapvető fontosságúak, illetve a későbbiekben az Ön biztonságát szolgálják a büntetések elkerülésére.

Ilyen kiemelten fontos alapadat a felségjelzés, a környezetvédelmi besorolás, a rendszám (a külföldiek angol karaktereket használjanak, ha nem található meg a betűkészletük a felvitel során), az az email cím és telefonszám, amelyen valóban elérhetőek. A regisztrációkor kell megadniuk (a későbbiek során módosítható), hogy a tengelyszámot a HU-GO felületén vagy egy arra alkalmas eszközön kívánják-e beállítani, és a HU-GO felületen aktiválhatják a bírságriasztás funkciót is, amelynek használatát kifejezetten ajánljuk, hogy elkerüljék az esetleges jövőbeni felhalmozódó büntetéseket.

Történtek már büntetések OBU (fedélzeti egység)-összerendelési hiba miatt is. Figyeljen rá, hogy a megfelelő eszközazonosítót adja meg a HU-GO felületen, amikor a gépjármű és az eszköz összerendelését végzi. Egyes szolgáltatók a dupla ellenőrzés és védelem érdekében plusz PIN-kódos azonosítást is alkalmaznak az azonosító megadása mellett, így elkerülhető, hogy rossz azonosítót adjon meg.

Tipp: Minden összerendelés után ellenőrizze az elinduló jármű első jegytépéseit, így ha esetleg hibát követett el, hamar fény derülhet rá! Aktiválja a bírságriasztás funkciót is!

A viszonylati jeggyel több a gond – 
Kép: MTI

2. Indulás előtti teendők

A viszonylati jegy vásárlása amellett, hogy semmilyen gépjárműben elhelyezett eszköz használatát nem igényli, előre tervezést igényel. Ezért csak azoknak ajánljuk, akik pontosan tudják, hogy milyen útvonalon fognak közlekedni. Figyelmet és precizitást igényel a sofőrtől, amennyiben benzinkúton veszi meg a jegyet, ha pedig online vásárolják meg, fontos a cég és a sofőr közötti kommunikáció és a jó szervezés. Azoknak ajánljuk, akik csak alkalomszerűen közlekednek útdíjjal terhelt útvonalakon.

A szivargyújtós OBU-t választóknál nagyon fontos, hogy megfelelően helyezzék el az eszközt a járműben, hogy a GPS-vétel akadálytalanul működhessen. Indulás előtt a sofőr legfontosabb feladata az üzemképesség ellenőrzése, ezért érdemes olyan eszközt választani, amely kijelzi a működőképességet vagy az esetleges hibákat.

A beszerelt fedélzeti eszközök előnye, hogy nem kell figyelni az eszköz elhelyezésére, viszont a működőképesség ellenőrzése itt is elsődleges feladat. Visszajelzés az üzemképességről jelenleg csak kevés szolgáltatónál érhető el, pedig az igény elég magas rá a fuvarozók részéről, így vannak bevallási közreműködők, akik mobilapplikációval pótolják az eszközön történő visszajelzés hiányát.

Tipp: Indulás előtt mindig győződjön meg róla, hogy van-e elegendő feltöltött összeg az útdíjas számláján! Az egyik legjelentősebb büntetési ok, amikor a jegytépés a számla lefogyása miatt nem következik be! Hiába működik az eszköz és a rendszer, ha a számlán nem áll rendelkezésre pénz!

3. Mire érdemes figyelni az útdíjas egyenleg kapcsán?

Alapvetően fontos, hogy figyeljen rá, hogy mindig elegendő összeggel legyen feltöltve az útdíjas egyenlege. Érdemes a korábbi napi forgalmak alapján meghatározni az előre feltöltött keretet.  Kapcsolja be a www.hu-go.hu oldalon az alacsony egyenleg értesítés funkciót, és az összeghatárt állítsa be legalább a számlához tartozó valamennyi gépjármű átlagos napi útdíjköltésének megfelelő összegre!

Példa: Egy átlagos teherautó napi 30 ezer  Ft-nyi útdíjat fizet a tapasztalataink alapján, így 5 üzemben lévő négytengelyes nyerges vontató esetén ez az összeghatár 150 ezer Ft lenne. Figyelem! Ha Ön nem bankkártyás azonnali fizetést választ, hanem átutalással fizet, a jóváírás akár 2–5 munkanapot is igénybe vehet!

Tipp: Az átfutási idő miatt javasoljuk a bankkártyás fizetés használatát.

A piacon elérhetőek olyan visszajelzővel rendelkező készülékek vagy háttérrendszerek (pl. applikációk), melyek jelzik, ha az egyenleg elérte a beállított alacsony összeghatárt.  Ez jelentős segítség a büntetések elkerülésében, hiszen a sofőr azonnal látja a járműben levő eszközön, hogy hamarosan lefogy az egyenlege. Egyes készülékek az 1000 Ft alatti egyenleget is kijelzik, ilyenkor már csak a legritkább esetekben történik jegytépés.

Tipp: Mindig töltse fel egyenlegét az alacsony összeghatár elérésekor!

A folyószámlát a teljes cégre vagy autónként is beállíthatja. Egyszerűbb a kezelése a teljes cégre létrehozott egyetlen folyószámlának, viszont ezt a megoldást választva jobban oda kell figyelni a rendelkezésre álló egyenlegre, mert ha elfogy, minden jármű büntetést kaphat, ha nem tud a rendszer részükre jegyet tépni. Az autónkénti folyószámla-beállítás időigényesebb a feltöltéseknél, mi azoknak ajánljuk – és a tapasztalatok alapján azok választják inkább – ezt a megoldást, akik többtípusú járművel rendelkeznek, és a járművek útdíjfizetése különböző.

Kép: Pixabay

4. Mire kell figyelnie a sofőrnek menet közben?

Három olyan kiemelten fontos szempont van, amit menet közben is figyelni kell a sofőröknek, mert ezek miatt kapják a legtöbb büntetést az érintettek, gyakran akár önhibájukon kívül is.

Tengelyszám

A tengelyszám helytelen beállítása miatt sokan kaptak már büntetést. A leggyakoribb probléma, ha a célállomásra érkezés előtt módosul a tengelyszám (pl. pótkocsi-csatlakoztatás), de az új számot nem adják meg. A legegyszerűbb megoldás, ha Ön olyan eszközt használ az útdíj bevallásához, ami mutatja a beállított tengelyszámot, és lehetősége van a módosításra is. Ez néhány útdíjbevallással foglalkozó cégnél elérhető lehetőség, vannak, akik visszajelző készüléken, mások applikáción vagy webes háttérfelületen teszik lehetővé. Fontos! Csak akkor állítható külön útdíjas eszközön a tengelyszám, ha ezt előzőleg engedélyezte a HU-GO felületén!

Tippünk: Engedélyezze a tengelyszám állítását a HU-GO felületen azon járművekre, melyeknél a tengelyszám kategória változhat a közlekedés során.

Egyenleg

Menet közben is nagyon fontos az egyenleginformációk ismerete, különösen a több autóhoz rendelt folyószámla-megoldás esetén. A pénzügyi keret mértékéről visszajelző készülékek és online háttérfelületek adhatnak információt. Ezek használata nagyban csökkenti a büntetések kockázatát!

Tippünk: Amennyiben Ön nem olyan eszközt használ az útdíj bevallására, amely jelzi a sofőrnek az egyenleginformációkat is,  ellenőrizze rendszeresen a HU-GO oldalán a rendelkezésre álló útdíjas keretet.

Jegytépés

Akár a GPS sajátosságai, akár egyéb technikai okok miatt, menet közben is előfordulhatnak olyan problémák, amik megakadályozzák a jegytépést. Hogy mindig biztos lehessen benne, hogy megtörtént a viszonylati jegy vásárlása, ellenőrizze a rendszert. A legegyszerűbb dolguk ismét azoknak van, akik visszajelzővel rendelkező készüléket választanak, mert az hang- és fényjelzéssel is jelzi, ha fizetős útra ért, és jegyet vásárolt (az eszközök jelzései és értelmezése szolgáltatónként eltérő, érdeklődjön saját szolgáltatójánál a lehetőségekről!). A webes háttérrendszerek vagy a mobilapplikációk is ellenőrzési lehetőséget kínálnak, bár használatuk nehezebb menet közben, mint egyetlen pillantást vetni a készülékre. A HU-GO felületén térképes megjelenítéssel ellenőrizhető, hogy mikor és hol történt az adott járműre vonatkozó szakaszjegyvásárlás.

Ma már vannak olyan bevallási közreműködők is, akik térképen összevethetően azt is megmutatják, hogy adott időintervallumban merre járt a jármű, és ezen az útvonalon hol, mikor és milyen összegben történt jegytépés.

Tipp: A rendszerben esetlegesen előforduló többlet-adatszolgáltatás (technikai hiba miatt a rendszer több szakaszjegyet vásárol a szükségesnél) többletköltsége visszajár. Rendszeresen ellenőrizze (legalább szúrópróbaszerűen) az egyedi szakaszjegytépéseket. Amennyiben többlet-adatszolgáltatást talál, jelentse a Bevallási Közreműködőjének az ügyintézés elindításához.

A rendszerben esetlegesen előforduló hiányzó adatszolgáltatás (véletlenül a rendszer nem vásárolt szakaszjegyet) Önnek büntetést okozhat, amiért bizonyos esetekben a Bevallási Közreműködő felel.

Tipp: Előzze meg a kockázatot is! Rendszeresen ellenőrizze (legalább szúrópróbaszerűen) az egyedi szakaszjegy tépéseit a HU-GO felületen vagy a Bevallási Közreműködő felületén keresztül. Amennyiben adatszolgáltatás-hiányt talál, jelentse Bevallási Közreműködőjének a problémakezeléshez.

Ha észlelt fedélzeti eszköz hiba miatt viszonylati jegy vásárlása szükséges, akkor fennáll a lehetősége annak, hogy párhuzamosan viszonylati jegye és OBU által megvásárolt jegye is keletkezik. Ezt a NÚSZ az ügyfél kérésére (az ÁSZF 10.5 ii.) pontja szerint) jóváírhatja, azonban ezért kezelési költséget számol fel, ami a jóváírt összeg 20 százaléka, de minimum 3000 Ft.

Egyedi eszközhiba esetén biztosítsa az útdíjfizetést viszonylati jegy vásárlásával, és mindenképpen egyeztessen a Bevallási Közreműködőjével.

Tipp: A viszonylati jegy vásárlása előtt a HU-GO felületen rendelje szét a járművét az OBU eszköztől, ezzel meg tudja akadályozni a duplikált jegyvásárlást.

5. Ellenőrzés

A viszonylati jegyet vásárlók mindig ellenőrizzék a rendszer által megadott útvonalat a jegyen, mert ha ettől eltérnek, és nem vásárolnak új szakaszjegyet, megbüntethetik őket.

A bevallási közreműködőket választó útdíjfizetők az adott szolgáltatónál elérhető lehetőségek függvényében webes háttérrendszeren is ellenőrizhetik a jegytépéseket és az útdíjak összegét. Egyes bevallási közreműködők lehetővé teszik az adatok letöltését, EXCEL-be mentését vagy kimutatások készítését is adott időintervallumokra.  Szerencsés, ha a diagnosztikai adatok is elérhetőek a webes háttérrendszeren, így például egy vitás esetben ellenőrizhető minden szükséges adat.

Vegye figyelembe igényeit és útdíjfizetési szokásait, és ez alapján válasszon Önnek megfelelő szolgáltatót! Figyelem: az útdíjfizetési szolgáltatás biztosításáért egyetlen Bevallási Közreműködő sem kérhet pénzt, ezért is érdemes körbejárnia a piacot, és a bővebb szolgáltatást biztosítók közül választania.

Tippünk: A problémamegoldások során szakértői hátteret és segítséget nyújthat Önnek a Bevallási Közreműködője, valamint támogathatja az útdíjrendszerben való eligazodásban. A jó szolgáltató képviseli az ügyfél érdekeit az útdíjas rendszerben, és probléma esetén egyedileg, érdemben kivizsgálja a jelzett panaszát.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo