Megfojtja a vállalkozásokat az adminisztráció

Nem voltak túl sikeresek a Nemzetgazdasági Minisztérium törekvései, hogy csökkentsék a vállalkozások adminisztratív terheit – véli a Vállalkozók Országos Szövetsége (VOSZ). A szakmai szervezet javaslatok özönét terjeszti elő az illetékes hatóságoknak.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A Nemzetgazdasági Minisztérium törekvései a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentésére nagy várakozást keltett a vállalkozásokban 2010-ben. Az akkor beígért 100 és 400 milliárdos „csomag” hatásai azonban a vállalkozói szféra számára nem érzékelhetőek, sőt azt érzik, hogy a terhelés növekszik. Elsősorban az adók, elvonások nagyságát, de azok számát, az intézkedések, jogszabályok betartásához, követéséhez szükséges többletmunkát és azok növekvő költségkihatását kifogásolják a vállalkozók – írta a VOSZ abban a dokumentumban, melyben észrevételeit és javaslatait osztotta meg a vállalkozások adminisztrációs terheinek érdemi csökkentésére.

Forrás: SXC

Adómódosítás legfeljebb évente

A magyar vállalkozók vállalkozásaik hosszú távú fejlesztéséhez, működtetéséhez a kiszámítható gazdasági környezetet igénylik. Joggal várják el, hogy partnerként kezeljék őket, emellett természetesen segítségre is szükségük van, beleértve azt is, hogy bár a törvényeinkben kiemelt szerepet kapnak jogkövetkezményként a szankciók, elsődlegesen a figyelemfelhívás, a segítség érvényesüljön a „Hatóság” részéről, majd ha ez nem vezet eredményre, akkor lépjenek be a szankciók.

Jelentős nehézséget okoznak az év közben hatályba lépő adójogszabályok a VOSZ szerint. Komoly hibaforrást jelent, bizonytalanná teszi a napi munkavégzést és jelentős erőket köt le az állandó jogszabályfigyelés. A szövetség javaslata szerint az adók módosítása legfeljebb évente történjék meg egy alkalommal a költségvetés elfogadásának keretében. egyben annak megjelenése is megtörténne október 30-ig, hogy a vállalkozások felkészülhessenek a változásokra és tevékenységüket, üzleti terveiket annak alapján alakíthassák ki.

Egyetlen számla

A cégek működtetésénél a dolgozók bejelentése, bérek számfejtése, ezekhez kapcsolódó adók  szabályai, nyilvántartásai folyamatosan és szinte áttekinthetetlen módon változnak. A kereskedelmi és szolgáltató vállalkozások esetében általánosan elmondható 70% adminisztráció és 30% az üzleti tevékenység arány, ami a vállalkozások hatékonyságát jelentősen csökkenti.

Többször felvetett probléma, hogy jelentős adminisztrációs többletterhet (munkaidő és munkabér) jelent a vállalatok számra a béreket terhelő befizetések külön számlákra történő befizetése. A minisztérium szakmai fórumokon támogatta  a VOSZ kezdeményezését, hogy egy számlára és egy összegben kerüljön befizetésre az összeg. Legutóbb az elmúlt év során a munkahelyvédelmi akcióterv és a kisadók ügyében került elő a javaslat és a minisztérium e témával foglakozó államtitkára nem utasította el a kezdeményezést. A VOSZ ezért javasolja ismét az egyösszegű és egy számlára történő befizetést.

Belső problémák sújtják a cégeket
Leginkább a belső kihívások sújtják a hazai vállalkozásokat, ezek közül is első helyen az értékesítés és a vállalatirányítás problémái állnak. Szakemberek szerint a belső kihívások feltérképezésére, illetve megoldására a legjobb módszer a vezetői számvitel rendszerszintű használata. További részletek itt olvashatóak
Fizetési egyszerűsítés

A VOSZ továbbra is szorgalmazza a vállalkozások terheinek csökkentését „az elektronikus ügyintézés továbbfejlesztésével, egyszerűsítésével, felhasználóbarátabbá, ügyfél-orientáltabbá tételével". Ehhez a minél előbbi bevezethetőség érdekében a helyi iparűzési adóbevallásokat kellene egyszerűsíteni, mellyel megoldódna az egy vállalkozás több önkormányzatot érintő bevallásának elektronikus formában történő benyújtása a NAV felé. Így a szervezet a bevallások összesített adatait közölné az érintett önkormányzatokkal, egyben az egy összegben részére iparűzési adó címén átutalt összeget a bevallások alapján - jogszabályban rögzített határidőn belül - továbbítaná az önkormányzatoknak. Ezzel a vállalkozások adminisztrációs terhei  - felesleges papírozás, átutalás banki kiadásai stb. - is jelentősen csökkenhetnének. Ezzel együtt viszont az önkormányzati adóhatóság feladatköre is csökkenne, ami ott természetesen létszám csökkenéssel is járhatna.

Eltérő értelmezés

A vállalkozásoknak az adminisztratív terhek csökkentése mellett a jogbiztonságra egyértelmű, könnyen kezelhető jogszabályokra, kiszámíthatóságra is szükség van – írta a VOSZ. A jogszabályok tekintetében az egyértelműség hiánya legtöbbször abban ölt testet, hogy a „Hatóság” utólag másképp értelmezi adott esetben a jogszabály előírásait, mint a napi gyakorlatban azt alkalmazó vállalkozás. Ez pedig az esetek többségében utólag derül ki, ami a vállalkozások számára szinte minden esetben valós terhet jelentő bírságként jelenik meg. Ezen problémakört csak bővítik az évközi törvénymódosítások. Nem volt ritka azon eset sem, hogy egy-egy törvényi előírás adott éven belül többször is módosításra került. Erre pedig felkészülni, üzleti tervet építeni nem lehet.

A legkisebb is számít

Az adminisztrációs terhek és a bürokrácia nagysága a legkisebb vállalkozásokat sújtja a legjobban. Az elmúlt években e területen nem sikerült érdemi változást elérni. Az eddigi intézkedések is –KATA, KIVA – további egyszerűsítéseket igényelnének. Az adminisztrációs terhek csökkentése mellett a gazdaság e szereplői számára is az élő munka költségének mérséklése jelentené az igazi megoldást.

A VOSZ további javaslatait erre a linkre kattintva olvashatja el.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo