A Nemzetgazdasági Minisztérium törekvései a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentésére nagy várakozást keltett a vállalkozásokban 2010-ben. Az akkor beígért 100 és 400 milliárdos „csomag” hatásai azonban a vállalkozói szféra számára nem érzékelhetőek, sőt azt érzik, hogy a terhelés növekszik. Elsősorban az adók, elvonások nagyságát, de azok számát, az intézkedések, jogszabályok betartásához, követéséhez szükséges többletmunkát és azok növekvő költségkihatását kifogásolják a vállalkozók – írta a VOSZ abban a dokumentumban, melyben észrevételeit és javaslatait osztotta meg a vállalkozások adminisztrációs terheinek érdemi csökkentésére.
Adómódosítás legfeljebb évente
A magyar vállalkozók vállalkozásaik hosszú távú fejlesztéséhez, működtetéséhez a kiszámítható gazdasági környezetet igénylik. Joggal várják el, hogy partnerként kezeljék őket, emellett természetesen segítségre is szükségük van, beleértve azt is, hogy bár a törvényeinkben kiemelt szerepet kapnak jogkövetkezményként a szankciók, elsődlegesen a figyelemfelhívás, a segítség érvényesüljön a „Hatóság” részéről, majd ha ez nem vezet eredményre, akkor lépjenek be a szankciók.
Jelentős nehézséget okoznak az év közben hatályba lépő adójogszabályok a VOSZ szerint. Komoly hibaforrást jelent, bizonytalanná teszi a napi munkavégzést és jelentős erőket köt le az állandó jogszabályfigyelés. A szövetség javaslata szerint az adók módosítása legfeljebb évente történjék meg egy alkalommal a költségvetés elfogadásának keretében. egyben annak megjelenése is megtörténne október 30-ig, hogy a vállalkozások felkészülhessenek a változásokra és tevékenységüket, üzleti terveiket annak alapján alakíthassák ki.
Egyetlen számla
A cégek működtetésénél a dolgozók bejelentése, bérek számfejtése, ezekhez kapcsolódó adók szabályai, nyilvántartásai folyamatosan és szinte áttekinthetetlen módon változnak. A kereskedelmi és szolgáltató vállalkozások esetében általánosan elmondható 70% adminisztráció és 30% az üzleti tevékenység arány, ami a vállalkozások hatékonyságát jelentősen csökkenti.
Többször felvetett probléma, hogy jelentős adminisztrációs többletterhet (munkaidő és munkabér) jelent a vállalatok számra a béreket terhelő befizetések külön számlákra történő befizetése. A minisztérium szakmai fórumokon támogatta a VOSZ kezdeményezését, hogy egy számlára és egy összegben kerüljön befizetésre az összeg. Legutóbb az elmúlt év során a munkahelyvédelmi akcióterv és a kisadók ügyében került elő a javaslat és a minisztérium e témával foglakozó államtitkára nem utasította el a kezdeményezést. A VOSZ ezért javasolja ismét az egyösszegű és egy számlára történő befizetést.
A VOSZ továbbra is szorgalmazza a vállalkozások terheinek csökkentését „az elektronikus ügyintézés továbbfejlesztésével, egyszerűsítésével, felhasználóbarátabbá, ügyfél-orientáltabbá tételével". Ehhez a minél előbbi bevezethetőség érdekében a helyi iparűzési adóbevallásokat kellene egyszerűsíteni, mellyel megoldódna az egy vállalkozás több önkormányzatot érintő bevallásának elektronikus formában történő benyújtása a NAV felé. Így a szervezet a bevallások összesített adatait közölné az érintett önkormányzatokkal, egyben az egy összegben részére iparűzési adó címén átutalt összeget a bevallások alapján - jogszabályban rögzített határidőn belül - továbbítaná az önkormányzatoknak. Ezzel a vállalkozások adminisztrációs terhei - felesleges papírozás, átutalás banki kiadásai stb. - is jelentősen csökkenhetnének. Ezzel együtt viszont az önkormányzati adóhatóság feladatköre is csökkenne, ami ott természetesen létszám csökkenéssel is járhatna.
Eltérő értelmezés
A vállalkozásoknak az adminisztratív terhek csökkentése mellett a jogbiztonságra egyértelmű, könnyen kezelhető jogszabályokra, kiszámíthatóságra is szükség van – írta a VOSZ. A jogszabályok tekintetében az egyértelműség hiánya legtöbbször abban ölt testet, hogy a „Hatóság” utólag másképp értelmezi adott esetben a jogszabály előírásait, mint a napi gyakorlatban azt alkalmazó vállalkozás. Ez pedig az esetek többségében utólag derül ki, ami a vállalkozások számára szinte minden esetben valós terhet jelentő bírságként jelenik meg. Ezen problémakört csak bővítik az évközi törvénymódosítások. Nem volt ritka azon eset sem, hogy egy-egy törvényi előírás adott éven belül többször is módosításra került. Erre pedig felkészülni, üzleti tervet építeni nem lehet.
A legkisebb is számít
Az adminisztrációs terhek és a bürokrácia nagysága a legkisebb vállalkozásokat sújtja a legjobban. Az elmúlt években e területen nem sikerült érdemi változást elérni. Az eddigi intézkedések is –KATA, KIVA – további egyszerűsítéseket igényelnének. Az adminisztrációs terhek csökkentése mellett a gazdaság e szereplői számára is az élő munka költségének mérséklése jelentené az igazi megoldást.
A VOSZ további javaslatait erre a linkre kattintva olvashatja el.