A NAV szerint nem olyan sötét az EKÁER kép

A cégek saját hibája, ha új embereket kellett felvenniük az EKÁER adminisztráció miatt - véli Suller Gyögy Attila, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal alezredese. A Piac&Profitnak adott nyilatkozata szerint az EKÁER a tisztességes cégek versenyképességét kifejezetten javítja.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:Pixabay

A cégektől érkező visszajelzések szerint változatos, hogy hogyan tudták kezelni a nemrég elindult EKÁER rendszer jelentette plusz adminisztrációs terheket. Nem könnyű lekövetni a rendszert, utoljára április elsejével módosultak a szabályok. Van, ahol nyolc új alkalmazottat kellett felvenni, van ahol a meglévő gárda intézi a teendőket, van ahol pedig informatikai fejlesztést kellett eszközölni, hogy minden rendben menjen. (Konkrét céges tapasztalatokról a Piac&Profit magazin áprilisi számában.)

Megkérdeztük, hogyan látja a NAV a bevezetés eddigi tapasztalatait.

Nem olyan sötét a kép

„A vállalkozások megtanulták használni az EKAER-t, ezt az is bizonyítja, hogy a márciusi élesbe állás óta több mint 40 ezer elsődleges felhasználó jelentkezett be a rendszerbe, amelyben szűk másfél hónap alatt 2,5 millió bejelentés történt” – hangsúlyozta ki a Piac&Profitnak Suller György Attila a Nemzeti Adó- és Vámhivatal alezredese. A NAV EKAER ügyekben illetékes szóvivője szerint igaz ugyan, hogy voltak rendszerleállások az első hetekben, ezek azonban részben rajtuk kívülálló okból, részben pedig előre tervezett üzemszünetek voltak. „Aki ez idő alatt nem tudott bejelentést tenni egy szállítmányról, azt a munkatársaink nem is szankcionálták. A leállások legfeljebb néhány órát vettek igénybe, így a bejelentés később pótolható volt” – mondta.

Az adminisztrációs terhekkel kapcsolatban megjegyezte, hogy tudomása van arról, hogy valóban van olyan cég, amelynél több új alkalmazott végzi az EKAER-el kapcsolatos adminisztrációt. „Az igazság ezzel szemben az, hogy ott az elektronikusan érkező fuvarleveleket kinyomtatják és a kinyomtatott lapokról manuálisan viszik fel az adatokat, ahelyett hogy elektronikusan végeznék az adminisztrációt. Így érthető, hogy több új embert kellett alkalmazni, összességében a vállalkozások többségénél meg tudták oldani különösebb probléma nélkül a rendszer kezelését” – hangsúlyozta az alezredes. Elmondta, hogy az EKAER német és angol nyelven is elérhető, a felhasználók között immár a külföldi partnerek is szerepelnek, így az exporttal és importtal foglalkozó cégeknek sem kötelező átvállalniuk az adminisztrációt külföldi partnereiktől.

Az alezredes szerint a rendszer éppen a tisztességes, jogkövető vállalkozások versenyképességét javítja.
A tisztességes cégeken segít

Az alezredes elmondása szerint a rendszer éppen a tisztességes, jogkövető vállalkozások versenyképességét javítja. „A segítségével nemcsak az áfacsalások ellen kaptunk egy hatásos fegyvert, hanem az adótartozó cégek is jobban odafigyelnek a tartozásaik rendezésére, mióta arra is lehetősége van az ellenőröknek, hogy az ellenőrzött szállítmányokat a helyszínen lefoglalják, ha a tulajdonosnak adótartozása van. Erre az elmúlt hetekben összesen 283 esetben volt is példa” – hangsúlyozta az alezredes.

"Szilvit hívd fel!"

Suller György Attila szerint egy átlagos EKAER ellenőrzés néhány percnél nem tarthat tovább. „A rendszernek éppen ez a lényege: célzottan állítjuk meg a kamionokat, a HU-GO rendszerben látjuk merre jár, az EKAER alapján pedig kiszámíthatjuk, hogy mit szállíthat, így kockázatelemzést készíthetünk és tudjuk, hogy kit kell megállítanunk, nem pedig szúrópróbaszerűen tartjuk fel az autósokat. Történt olyan, hogy több óráig vesztegelt egy rakomány, de abban az esetben a cég nem tett bejelentést, nem volt a szállítmánynak fuvarlevele, a sofőrnél volt egy sárga cetli, rajta egy mobilszám és a felirat, hogy hívd Szilvit, aki az adminisztrációt intézte. Munkatársaink és a kamion sofőrje több órán keresztül hívogatták Szilvit, aki nem volt elérhető. Tehát ilyen extrém esetekben elhúzódhat az ellenőrzés” – vélekedett a szakértő.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo