Adminisztrációs terhek cikkek
Négy forintból egy adóra megy
Miközben a hazai kisvállalkozások összességében fejlődnek, árbevételük meghatározó részét továbbra is közterhekre fordítják – derül ki a CIB Bank adataiból. Egy 400 ezer forint alatti forgalmú magyar mikrovállalkozás átlagosan minden negyedik forintját adóra utalja. Piaci adatok alapján a közterhek aránya a cégek méretével fordítottan arányos: 4 millió forintos pénzforgalom fölött már csak minden tizedik forintból válik adóforint.
2062-ig őrizzük meg a munkaügyi iratokat?
A 2018. december 23-án hatályba lépett új szabályozás pontot tett az évek óta húzódó munkaügyi iratmegőrzési kérdés végére, az azonban már kérdéses, hogy az új szabályozásnak ki tud majd megfelelni. A Process Solutions Kft. most összefoglalta, mennyire kivitelezhető a munkáltatók részéről ez az eljárás.
Már most gyűjtögethetjük az iratokat a TAO-bevalláshoz
Jelentős terheket róhat a cégek pénzügyi munkatársaira a társasági adó bevallása, ezért érdemes időben elkezdeni az előkészületeket – hívta fel a figyelmet a MAZARS. A bevallások határideje ugyan csak májusban van, ám számtalan olyan adatra lehet szükség, amelyekhez a pontos adminisztráció és a főkönyvön túlmutató, külön nyilvántartások megléte elengedhetetlen. Bizonyos iratok hiánya pedig még elszalasztott kedvezményeket és adóalap növekedést is jelenthet.
Itt a transzferár-nyilvántartás elkészítésének határideje
Hamarosan itt van a transzferár-nyilvántartás elkészítésének határideje: május 31. Azoknak a transzferár-nyilvántartás készítésére köteles magyar gazdálkodóknak, akiknek a naptári évhez igazodik az üzleti évük, a társasági adó bevallásának határideje május 31., amely egyben a transzferár-nyilvántartás elkészítésének a végső határideje is. „Ez azt jelenti, hogy ha a 2017. pénzügyi évre vonatkozóan a magyar adóhatóság ellenőrzést végez, akár már 2018 júniusában kérheti a transzferár-nyilvántartást, amelynek hiánya esetén az adózó szerződésenként 2 millió Ft-ig terjedő mulasztási bírsággal sújtható.” – emelte ki Fotiadi Ágnes, a LeitnerLeitner transzferár üzletágának vezetője.
Cégkapu: még mindig nem késő
A 2017. január 1-jén már működő gazdálkodó szervezetnek elméletileg 2017. augusztus 30-áig kellett volna regisztrálniuk a cégkapu szolgáltatásra, de december 31-ig még mindenféle negatív következmény nélkül megtehették ezt. Ismerve azonban az adminisztrációs kötelezettségekhez való általános hozzáállást, nagyon valószínű, hogy még sokan elmaradtak ezzel. Rájuk január 1-jétől szankciók leselkednek: például törvényességi felügyeleti eljárás indulhat ellenük, pénzbírságot kaphatnak, vagy végső esetben akár törölhetik is őket a cégnyilvántartásból.
Évente hathétnyi munkaidő megy el adófizetésre – és ez javulás
Ahogy a vállalkozások és a hatóságok körében egyre jobban elterjed a technológiai megoldások adómegfelelési célú alkalmazása, úgy csökken és egyszerűsödik évről évre az adómegfelelés által a vállalkozásokra rótt teher – derül ki a Világbank és a PwC Paying Taxes 2018 című tanulmányából.
Transzferár: még több adminisztráció
A napokban megjelent a transzferár-dokumentációs kötelezettségeket szabályozó új NGM rendelet, amely jelentős változásokat és többletadminisztrációt hoz a multinacionális cégcsoportokhoz tartozó hazai vállalkozások életében.
Öt éven belül teljesen elektronikus lehet az adózás
Öt éves fejlesztési terv készült a Nemzeti Adó- és Vámhivatal számára. A program célja, hogy az adóhivatal valós idejű, papírmentes szolgáltatásokkal segítse a lakosságot és a vállalkozókat, így például egyre több bevallás tervezetét készítse el az adózók helyett
Bajban a cégtemetők
Legkésőbb szeptember 29-ig minden vállalkozásnak be kell jelentenie a NAV számára, ha székhelyszolgáltatást vesz igénybe. A székhelyszolgáltatók ugyanis, bár hasznosak lehetnek például egy külföldi vállalkozó számára, sokszor a cégmegszüntetések költségei elől menekülő vállalkozók mentsvárai lettek.
A bajban összefogtak a furvarozók
Komoly szabályozási nehézségekkel néznek szembe a magyar fuvarozók. Bizottsági irányelv is támogatja a nemzetközi fuvarozókra vonatkozó magasabb minimálbér fizetési kötelezettséget és adminisztrációs terheket. A piaci szereplők egy része szerint ellehetetlenül a működés, mások példátlan összefogással javaslatokat tettek a kormány elé.
Olcsóbb és könnyebb lesz a weben eladni
Több lépcsőben csökkentené az EU a közösségen belüli elektronikus kereskedelemmel, illetve távértékesítéssel foglakozó cégek adminisztrációs terheit és költségeit – derül ki a Mazars legfrissebb összefoglalójából. A kérdés, hogy engedi-e a magyar jogalkotó.
Sokaknak főhet a feje idén a reklámadó miatt
A reklámozók helyzete adózási szempontból eddig sem volt éppen könnyű, de január 1-től a terület még szigorúbban ellenőrzötté vált. Ráadásul a nagy internetes tartalomszolgáltatók üldözésének akár a nemzetközi hátterű hazai vállalkozások csoportszintű marketing részlegei is áldozatul eshetnek. Ezért a vállalatcsoportok Magyarországra átnyúló reklámtevékenységét érdemes újra átvizsgálni – hívta fel a figyelmet a LeitnerLeitner nemzetközi adótanácsadó-könyvvizsgáló.
Adminisztrációba fullad 2017?
Az évkezdés minden vállalkozás számára az új kötelezettségek áttekintését is jelenti. Az adóváltozásokkal lehet, hogy bizonyos szempontból könnyebb lesz a cégek élete, de papírmunkában nem lesz hiány.
Zűrös helyzetet teremt az új áfaszabály
Jövőre a jelenlegi egymillióról százezer forintra csökken az áfa-adatszolgáltatás összeghatára, ez pedig komoly adminisztrációs terhet jelenthet majd a mikro- és kisvállalkozások számára - hívja fel a figyelmet a Minősített Könyvelők Egyesülete. Szinte alig lesz olyan beszerzés, amelyet ne kellene jelenteni a NAV-nak. A megoldás egy magasabb, életszerűbb összeghatár lehetne.
Egyre drágább külföldre kiküldeni a dolgozót
Az Európai Unió 16 országában, köztük Magyarországon is hatályba lépett egy olyan szabályozási rendszer, amely jelentős mértékben megnöveli a külföldi munkavégzésekhez kapcsolódó adminisztratív terheket, és kötelezővé teszi a foglalkoztatás helyén irányadó egyes munkajogi normák alkalmazását. Azon cégek, amelyek nem tesznek eleget az előírt kötelezettségeknek, akár 500 000 eurós bírsággal is számolhatnak.
Csúcsfokozatba kapcsolt a törvénygyár
Már nyáron is egyértelművé vált a miniszterelnök-helyettes által benyújtott őszi törvényalkotási programból, hogy sok terjedelmes és fontos jogszabály meghozatala várható az Országgyűlés őszi ülésszakában. Mégis meglepő, hogy augusztus utolsó napján rekord számú, 4 darab Magyar Közlöny jelent meg, melyek összesen 19 jogszabályt tartalmaztak.
Fennakadások jöhetnek a szolgáltatóknál
Jelentősen bonyolódott a befektetési szolgáltatókat is érintő ellenőrzött tőkepiaci ügyletek adóbevallási procedúrája augusztus elsejétől, amely megfelelő informatikai háttér nélkül komoly fennakadásokhoz vezethet a szolgáltatóknál, hívta fel a figyelmet a Baker Tilly Hungária.
Most kell felkészülni a jövő évi szabályra!
Egy nemrég elfogadott törvény szerint egymillióról százezer forintra csökken az áfa adatszolgáltatási összeghatára. A vállalkozásoknak elsősorban a számlázórendszerek módosításával kell felkészülniük a szakértő szerint.
Van egy kis gond az adóbevallásokkal
Több százezer főre tehető azoknak a munkavállalóknak a száma, akik egyelőre nem tudják, hogy a NAV sikeresen elkészítette-e az adóbevallásukat, vagy sem – hívja fel a figyelmet a nemzetközi adótanácsadó és könyvvizsgáló Baker Tilly Hungária. A fő problémát az okozza, hogy a hatóság a bevallási nyilatkozat elkészülése után nem ad visszajelzést a munkavállalónak, ami további adminisztrációs terhet jelenthet a munkáltató számára.
Júliustól egyszerűbb lesz az élet
Mindenki számára kedvező jogszabályt fogadott el a napokban az Országgyűlés, mely júliustól könnyebbé teheti mind a magánszemélyek, mind pedig a társaságok adminisztratív teendőit.
Így lehetne egyszerűbb és igazságosabb az adórendszer
A magyar adórendszer nemcsak sokat vesz el a dolgozóktól és a cégektől, hanem iszonyatos adminisztrációval jár, és itt-ott diszkriminatív is. A szakemberek most 29 pontos javaslatcsomagot állítottak össze, hogyan lehetne a rendszer egyszerűbb és igazságosabb.
Adóbevallások: a cégeken csattan az ostor?
Hamarosan az adóhatóság átvállalja az alkalmazottak adóbevallását, azonban az új rendszerben a teljes körű adminisztrációhoz egyszerre több helyről, többek között a munkáltatótól kell majd információkat bekérnie a hatóságnak, ez pedig jelentősen növelheti az érintett cégek adminisztrációs terheit, - hívja fel a figyelmet a nemzetközi adótanácsadó és könyvvizsgáló Baker Tilly Hungária.
Ne legyenek illúzióink: tovább ömlenek ránk a törvények
A 2014-es átmeneti megingás után 2015-ben folytatódott az egy éven belül megalkotott jogszabályok számának rendszerváltás óta tartó. A folyamat részben érthető, hiszen több jogszabály több karbantartást és módosítást igényel, de az biztos, hogy Magyarországon sok kérdést szabályoznak törvényben.
A cégeken csattan a NAV nagylelkűsége
Az uniós irányelveknek megfelelően jövő évtől az adóhatóság átvállalja az alkalmazottak adóbevallását, azonban az új rendszerben a teljes körű adminisztrációhoz egyszerre több helyről, többek között a munkáltatótól kell majd információkat bekérnie a hatóságnak, ez pedig jelentősen növelheti az érintett cégek adminisztrációs terheit, hívja fel a figyelmet a nemzetközi adótanácsadó és könyvvizsgáló Baker Tilly Hungária.
Időt és pénzt spórol az e-aláírás
Egy nemrégen publikált tanulmány szerint az USA hadseregében éves szinten a teljes magyar GDP 1%-át – évi 1,3 milliárd dollárt – takarítanak meg azzal, hogy bevezették az e-aláírás technológiát. A nemzetközi tapasztalatok alapján ez a javulás a számos vállalatnál elérhető: akár 20-30%-kal csökkenthető az adminisztrációval töltött idő.
Tényleg olcsóbb lesz az ügyintézés
Több illetéket is eltörölt az Országgyűlés, így jelentősen olcsóbbá válik az új vállalkozások indítása, illetve a már meglévő cégek működése is. Ezenkívül több személyi okmány kiállítása is ingyenes lesz jövőre.
Kevesebbet kell sorban állnunk jövőre
Közigazgatási bürokráciacsökkentésről fogadott el törvénycsomagot a parlament kedden a Miniszterelnökséget vezető miniszter, Lázár János javaslatára. Mindez érinti egyebek mellett a szociális ellátásokat, az anyakönyvi és gyámügyeket, a közlekedés területét, az illetékekre vonatkozó szabályozást, a környezetvédelmet, a bányászatot és az örökségvédelmet.
Könnyebb és olcsóbb céget indítani
Javult a vállalkozói környezet az elmúlt évben a világ 122 országában a Világbank "Doing Business 2016" jelentése alapján az adminisztrációs terhek csökkentése vagy a bürokratikus eljárások egyszerűsítése miatt. A jelentés szerint Magyarország is nagyot lépett előre a ranglistán.
Felfordul az ügyintézés rendje jövőre
Kevesebb és így olcsóbb ügyintézés jöhet januártól. Ma tárgyalnak a legújabb bürokráciacsökkentő javaslatcsomagról, ami jól felforgatja majd az életünket. Bár a hatásokat előre nehéz megmondani, feltehetőleg kevesebbet fogunk sorban álldogálni.
Muszáj lesz felkészülni
A gyorsan változó globális adózási környezetben a társaságoknak nagyobb adminisztrációs terhekre, gyakoribb ellenőrzésekre, valamint potenciálisan növekvő mértékű, illetve kettős adóztatásra kell felkészülniük a PwC friss jelentése szerint.
Ön hogyan csökkentené a bürokráciát?
A vállalkozások versenyképességének növelése érdekében programot indított a felesleges és idejétmúlt bürokratikus szabályozások lebontására a Nemzetgazdasági Minisztérium - jelentette ki a tárca gazdaságfejlesztésért felelős államtitkára hétfőn az M1 aktuális csatorna műsorában. A vállalkozások ötleteit is várják.
EKÁER: így bírják a cégek
Több mint egy hónapja működőképes az elektronikus árukövetési rendszer (EKÁER), a vállalkozások kezdik kitapasztalni az erősségeit és gyengeségeit. Van, aki informatikai fejlesztéssel oldotta meg a kérdést, van, aki új munkaerőt vett fel, és van akinél semmilyen gondot nem okoz. Cégeket kérdeztünk az eddigi tapasztalatokról.
A NAV szerint nem olyan sötét az EKÁER kép
A cégek saját hibája, ha új embereket kellett felvenniük az EKÁER adminisztráció miatt - véli Suller Gyögy Attila, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal alezredese. A Piac&Profitnak adott nyilatkozata szerint az EKÁER a tisztességes cégek versenyképességét kifejezetten javítja.
Sok a szabály és túl kevés a szakember
A vállalatok első számú döntéshozói továbbra is bíznak saját cégük növekedésében, míg a globális és magyar gazdaság kilátásait illetően kevésbé optimisták. A cégvezetők szerint a fő fenyegetettségek közé a kormányzati intézkedések az államháztartási hiány kezelésére, a túlszabályozottság, illetve a megfelelő szakemberek hiánya tartoznak.
Megint a tisztességes cégeken csattan az ostor
Az EKAER rendszer legnagyobb problémája, hogy a bevezetés körüli bizonytalanságok következményei kizárólag a vállalatokat terhelik, akkor is, ha mindent megtettek annak érdekében, hogy képesek legyenek megfelelni a szabályozásnak – állítják egybehangzóan a szakmai szervezetek, a tanácsadói szektor és a logisztikai szféra képviselői.
Kettő helyett hetven százalék bízik a növekedésben
A magyar pénzügyi vezetők körében tovább nőtt a gazdasági növekedéssel kapcsolatos optimizmus, saját cégük kilátásait viszont pesszimistábban látják, mint a régió más országaiban működő cégek pénzügyi igazgatói. A hazai vállalatok számára összességében pedig még mindig a gyorsan változó jogi és adózási környezet jelenti a legnagyobb kihívást.
Újabb teher a cégeknek jövőre
Évi több tízezer forint kiadási kötelezettséggel szembesülnek most a cégpapírjaikat rendbe tévő kisvállalkozások. Jövőre már olyan e-mail címmel kell rendelkezniük, amivel át tudják venni az oda érkező hivatalos iratokat. A tanúsítványt jelenleg csak két cég forgalmazza, és egyelőre csak a fővárosban szerezhető be.
Végleges: március elsejétől élesben az EKAER
Elfogadta a Parlament az elektronikus árukövetési rendszer szabályainak módosítását, így március elsejétől már élesben megy az adócsalás elleni új csodafegyver. Több könnyítés is lesz a szabályokban, de kérdés, hogy az adóhatóságnak és a vállalkozásoknak sikerül-e időben felkészülnie.
Az EKÁER az elmúlt húsz év legnagyobb vállalkozói kockázata
Az EKAER regisztrációs rendszer már az elindulása óta eltelt néhány hétben is finomodott, figyelembe véve a valós, gyakorlatban jelentkező problémákat. Az azonban világosan látszik, hogy bevezetésével a vállalkozások adminisztrációs terhei jelentősen növekedtek az EU-n belüli termékmozgáshoz és az országhatáron belüli termékértékesítéshez kapcsolódóan – összegezte az RSM DTM szakértője. Segítünk átlátni az előírásokat és teendőket!
Igazolások, amelyeket január végéig ki kell adnia a munkáltatónak
A bérelszámolóknak év elején komoly feladatot jelent a jogszabályok által előírt igazolások kiadása a munkavállalók részére. Az igazolások kiadásának határideje január 31-e. Összeszedtük, pontosan miket kell kiadni, hogy még legyen idő az előkészítésre.
Reklámadó: így jelenthetjük fel a közzétevőnket
A NAV állásfoglalást adott ki azzal kapcsolatban, hogy jelenthetik a vállalkozások azokat a közzétevőket, amelyektől nem kapnak nyilatkozatot – és ennek hiányában a reklámadó megfizetésére kötelezik őket.
Adózás 2015: Nem éppen könnyítés
A Mazars szakértői szerint egyértelmű, hogy általánosságban nézve adóteher növekedéssel kell számolnunk jövőre, különösen, ha nem csak az esetleges befizetéseket, hanem az adminisztrációs terhek változását is figyelembe vesszük. Áttekintünk néhány, a cégek számára jelentős változást.
Már csak legyintenek a cégek a szabályozásokra
Sok cégvezető már csak legyint és inkább a homokba dugja a fejét, ha az egyre újabb és újabb adminisztrációs kötelezettségekről hall. A lapunknak nyilatkozó könyvelő szerint még az sem tud minden előírásnak tökéletesen megfelelni, aki akarna.
Még brutálisabb lesz a reklámadó
Jelentősen, tíz százalékkal emelné meg a reklámadó felső kulcsát a kormányzat, pedig a nemrégiben hozott jogszabály már így is komoly adminisztrációs és pénzügyi terheket ró a vállalkozásokra.
Durván ráfaraghat, aki feledékeny
Év végéig meg kell újítani a céges bankszámlákhoz tartozó úgynevezett tényleges tulajdonosi nyilatkozatokat, különben január 1-től nem férünk hozzá a pénzünkhöz! Mondjuk a részleteket.
Ha jól dolgozunk, utolérhetjük Ruandát
Habár négy helyet javított Magyarország a Világbank ranglistáján, minden régiós versenytársunk lehagyott minket, még Ruanda is beelőzött. A fő gond a cégalapítás nehézsége és viszonylag nagy tőkeigénye.
Mit kell tenni, ha elromlik a kassza?
Sok adminisztrációval jár, ha elromlik az online kassza. Hiába van cseregép - ami kötelező - az átmeneti időszakban keletkezett tételeket újra be kell majd ütni.
Íme, a reklámadóval kapcsolatos konkrét teendők
Hatalmas pánikot okozott a kkv-k körében is a reklámadó bevezetése, mert bár az adókötelezettséget jelentő 500 millió forintos adóalapot nem sok cég éri el, az adminisztrációs teher minden cég számára ijesztőnek tűnt. Valójában azonban valószínűleg inkább csak nyilatkozat háborúra kell számítani. Adótanácsadó segítségével lássuk, mik a vállalkozások konkrét teendői!