Cégkapu: még mindig nem késő

A 2017. január 1-jén már működő gazdálkodó szervezetnek elméletileg 2017. augusztus 30-áig kellett volna regisztrálniuk a cégkapu szolgáltatásra, de december 31-ig még mindenféle negatív következmény nélkül megtehették ezt. Ismerve azonban az adminisztrációs kötelezettségekhez való általános hozzáállást, nagyon valószínű, hogy még sokan elmaradtak ezzel. Rájuk január 1-jétől szankciók leselkednek: például törvényességi felügyeleti eljárás indulhat ellenük, pénzbírságot kaphatnak, vagy végső esetben akár törölhetik is őket a cégnyilvántartásból.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A tárhely-szolgáltatatásnak, vagyis a hivatalokkal való elektronikus levelezésnek december 1-jén kellett volna elindulnia, és január 1-jétől a korábbi tervek szerint kötelező lett volna az állammal való elektronikus kapcsolattartás, a hivatalos ügyfélkapu elérhetőségről történő dokumentumküldés és az azon történő fogadás. A portál azonban jelenleg még inaktív, kizárólag a regisztrációkat fogadja; és az adóhatóság adóügyekben egy év átmeneti időszakot hirdetett. Vagyis a rendszer csúszását kihasználhatják azok, akik eddig még nem regisztráltak, és ezt most még gyorsan pótolhatják.

Kép:Pixabay

Mi is az a cégkapu szolgáltatás?

A cégkaput az ügyfélkapu mintájára, azt kiegészítve hozták létre. A kettő különbsége, hogy az ügyfélkapu elsősorban magánszemélyekhez kapcsolódik, a cégkapu pedig a cégek ügyeinek intézésére lesz alkalmas. Míg az ügyfélkapun az adóügyek mellett magánjellegű hivatalos ügyeket is lehet intézni, például időpontot kérni igazolványok készítéséhez, a cégkapu a vállalatok hivatalos levelezésére szolgál, a posta helyett ezentúl elektronikusan, de igazolhatóan történik majd e felületen. A cégkapu valójában egy 300 MB-os ingyenes, biztonságos és hiteles elektronikus tárhely. Nagyon is fontos, hogy a levelezés elindulására minden cégnek legyen cégkapu regisztrációja, hiszen a hivatalok az ide érkező dokumentumokat kézbesítettnek tekintik.

Az elektronikus ügyintézést biztosító szervek lesznek többek között: az államigazgatási szervek, a helyi önkormányzatok, a bíróságok, az ügyészség, a közjegyzők, a bírósági végrehajtók, a köztestületek, a közüzemi szolgáltatók lesznek – sőt a hírek szerint a közlekedési bírságok, gyorshajtási ügyek hivatalos levelezései is a cégkapun futnak majd keresztül.

Bejelentésre kötelezettek
A belföldi székhellyel rendelkezői gazdasági tevékenységet folytató jogi személyiséggel nem rendelkező szervezeteknek – vagyis minden kft.-nek, bt.-nek, nyrt.-nek, zrt.-nek – kötelező a regisztráció, de a szövetkezeteknek, állami vállalatoknak, a végrehajtói, közjegyzői, ügyvédi irodáknak is. A cégkapus regisztrációs kötelezettség ugyanakkor az egyéni vállalkozókra, egyéni ügyvédekre nem vonatkozik, ők továbbra is az ügyfélkapu szolgáltatással jogosultak az elektronikus kapcsolattartásra. A szabadalmi ügyvivők számára opcionális a cégkapu szolgáltatás igénybevétele.
Az adóhatóság azonban 2018-ra még átmeneti időszakot hirdetett, amely alatt a cégek választhatnak, hogy az Ügyfélkapujukon vagy Cégkapujukon keresztül kommunikálnak az adóhatósággal. A NAV pedig kizárólag a Cégkapun keresztül érkezett ügyekben küldi a válaszüzenetet a Cégkapun keresztül, minden más esetben az Ügyfélkaput használja majd.

Regisztráció és bejelentés

A szolgáltatás igénybevételéhez szükséges a gazdálkodó szervezet regisztrálása a cégkapun. A regisztrációt online, személyesen vagy e-űrlappal lehet megtenni. Az első megoldást a képviseleti joggal rendelkező személy kezdeményezheti, mivel az ő képviseleti jogosultságát nem kell ellenőrizni – közhiteles nyilvántartásban már szerepel. Feltétele, hogy a képviselő rendelkezzen ügyfélkapus hozzáféréssel vagy új típusú e-személyazonosító igazolvánnyal, esetleg telefonos azonosítóval.

Bonyolultabb, ha egy meghatalmazott regisztrál, vagy ha együttes aláírásra jogosult több személy. Ilyenkor ügyfélkapus meghatalmazásra, elektronikusan hitelesített dokumentumokra lesz szükség.

Még nehezebb a helyzet, ha a cég képviselője külföldi. Az ő esetükben csak meghatalmazotton keresztül működik a regisztráció, ráadásul a meghatalmazottnak mindenképpen rendelkeznie kell ügyfélkapuval, új e-személyi igazolvánnyal vagy telefonos azonosítóval: azaz praktikusan magyar állampolgárnak kell lennie.

Online regisztrálni a cegkapu.gov.hu oldalon lehet. Ki kell választani a regisztrálandó cég formáját, megadni a vállalkozás adószámát, cégkapu-megbízott e-mail címét. Háttérben a rendszer ellenőrzi és elmenti az adatokat a közhiteles nyilvántartásokban, majd elektronikusan hitelesített visszaigazolást küld pdf-ben, amit le lehet tölteni.

Cégkapu-mizéria
Egyre több cikk jelenik meg a cégkapuval, annak rendeltetésével összefüggésben, de még mindig nem látszik tisztán, hogy miért van szükség rá, és hogyan kell regisztrálniuk a cégeknek. Szeretnénk segítséget nyújtani annak tisztázásában, hogy mire terjed majd ki a cégkapus ügyintézés, és mi a jelentősége.
Bár a legegyszerűbb az ügyvezetőnek elvégezni a regisztrációt, de a képviseleti joggal rendelkező személytől származó meghatalmazás birtokában akár könyvelők, adótanácsadók, ügyvédek is kezdeményezhetik ezt. A külföldi ügyvezetők nem is tehetik meg másként. Meghatalmazottként a regisztráció során fel kell tölteni a regisztrációt végrehajtó ügyfélkapuval rendelkező természetes személy (pl. könyvelő, tanácsadó) számára kiállított meghatalmazást, az ügyvezető személyazonosságának igazolására alkalmas okmány másolatát (pl. útlevél, személyazonosító), az érintett cég cégkivonatát és a képviselő aláírás-mintáját vagy aláírási címpéldányát.

Egy szervezet csak egy cégkapuval rendelkezhet. Egy cégkapu használatával a cég minden kijelölt munkatársa egy helyen férhet hozzá a szervezet hivatalos levelezéséhez, ha tényleges ügyintézőként hozzáférést kapott a cégkapu-megbízottól. A Cégkapu-rendszerben tehát a „képviselő” a Cégjegyzékben szerepelő személy, aki a regisztrációt elindítja; a cégkapu-megbízottat a képviselő hatalmazza meg arra, hogy a jogosultságokat kezelje. A cégkapu-ügyintézők a cégkapu-megbízottól kapnak jogosultságot, és többen is lehetnek, de behatárolt jogosultságokkal rendelkezhetnek.

A jövőben létrejövő új gazdálkodó szervezeteknek a nyilvántartásba vételüket vagy alapításukat követő 8 napon belül kell majd bejelentkezniük a cégkapu szolgáltatásba.

Szerző:

Jancsa-Pék Judit

vezető tanácsadó

LeitnerLeitner 

 

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo