Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter szerint a kormány szándéka, hogy még ebben a ciklusban egy számjegyűvé tegye a személyi jövedelemadó kulcsát, illetve napirenden van az áfa általános kulcsának csökkentése is. A szándékként megfogalmazott korrekciók egyértelműen költségvetési bevételcsökkenéssel járnak, így a pénzügyi kormányzatnak az adórendszer átstrukturálásával, valamint hatékonyabb adóadminisztrációval kell megteremtenie a költségvetési egyensúlyt. A fentieken túl az elektronikus közúti áruforgalmi ellenőrző rendszer (EKAER) működtetésének is fontos szerepe lehet ebben, hiszen az EKAER a kormányzat és az adóhatóság reményei szerint az adóbevételek magas szintű biztosításának egyik jelentős letéteményese lesz.
Jelenleg a rendszer második életszakaszát éli. Általánosságban elmondható, hogy március végére az EKAER alkalmazhatósága elérte az elfogadható szintet. A problémákat a vállalkozások számára a rapid bevezetés, a sorozatos jogszabály módosítások, a bevezetés körüli bizonytalan jogértelmezések, és a rendszerleállások jelentették. Beszédes, hogy március 1-je és 18-a között öt üzemszünet történt.
A kötelezetti körben megfigyelhető a – talán nem célzott - rendszer alkalmazásának munkahelyteremtő jellege is. „Ismert olyan vállalkozó, akinek nyolc fővel bővült az alkalmazotti köre, hogy a bejelentési, adatmódosítási kötelezettségnek a nap 24 órájában eleget tudjon tenni. A létszámbővülésnek köszönhetően a fuvar megrendelőjénél több idő jut a fuvarok megversenyeztetésére is, ami végső soron élesedő árversenyt eredményez a szegmensben. Az adóbevételek szempontjából lényegesebb következmény, hogy a fuvarozók, szállítmányozók a transzparens piacokon olyan fuvarozási szereplők megjelenését is észlelik, akik eddig az áfazsonglőrök szállítmányozóikként voltak elkönyvelve” – vélekedett a Piac&Profitnak Verbai Tamás, a Híd Adószakértő és Pénzügyi Tanácsadó Zrt. vezérigazgatója.
Van, akinél nem gond…
A Sprinter Futárszolgálatnál, a meglévő személyzettel oldották meg az EKÁER kezelését, mivel a vállalat fő tevékenysége a kiscsomag szállítás. „Országosan biztosítunk házhoz szállítást és Pick Pack Pont-ra történő szállítást, az első esetben B2B és B2C szegmens számára, míg a Pick Pack Pont esetén kizárólag a B2C szegmensről beszélhetünk. A Sprinter Futárszolgálat Kft. partnerei között főként webáruházak találhatóak – és ez a cég fő profiljához kapcsolódik, vagyis a kisebb méretű csomagok szállításához.
Az elfogadott törvényi szabályozás értelmében minimális az EKÁER típusú küldemények feladása a Sprinter rendszerében. Az EKAER rendszer kizárólag a B2B szegmenst érinti, vagyis a nagykereskedelmi cégek esetén jelentkezhet, de minimális az eddigi esetek száma, melyet meglévő csapatunk lát el, és szakértői tanáccsal is szolgálnak partnereink részére” – válaszolta a Piac&Profit kérdésére Mihályi Sándor, a Sprinter Futárszolgálat Kft. ügyvezető igazgatója.
„Vállalatunk életében kiemelt fontosságú a szolgáltatások és folyamatok állandó fejlesztése. Ezen fejlesztésekhez nélkülözhetetlen megbízóink véleménye, s állandó visszacsatolása, mint kiindulópont. Folyamatosan monitorozzuk, hogy akár az EKÁER jelenlegi folyamatában felmerül-e új megbízói igény. Amennyiben igen, úgy fejlesztéseket partnerekkel együtt gondolkodva valósítjuk meg.” – mondta el Mihályi Sándor ügyvezető igazgató.
„A legnagyobb kihívást számunkra az import küldemények kezelése jelenti. Nagyon sok megbízás esetén a címzettek (akinek felelőssége a bejelentést megtenni) nem is tudnak a küldemény érkezéséről, illetve nem áll rendelkezésükre az az információ, hogy az adott küldeményt melyik hazai szolgáltató fogja kézbesíteni. Emiatt óriási probléma a címzetteknek, hogy folyamatosan monitorozniuk kell a küldeményeket a szolgáltatók honlapján, hogy információt kapjanak a küldemények Magyarországra történő megérkezéséről” – válaszolta a Piac&Profit kérdéseire Kis László, a trans-o-flex Hungary Kft. logisztikai igazgatója.
Azonban különleges helyzetben vannak azon megbízók, akiknek a logisztikai feladatait az EU más tagállamaiban lévő logisztikai szolgáltatók végzik el. Tehát egy magyarországi vállalkozás értékesít egy terméket egy magyarországi vevőnek, azonban a küldeményt pl. Németországban csomagolják, és készítik elő szállításra, majd Németországból indul el a küldemény. Ebben az esetben nem világos, hogy kinek a feladata a bejelentés, a magyarországi eladónak, vagy a vevőnek, azaz a címzettnek? „A mi értelmezésünkben az EKÁER-be történő bejelentés kötelezettje a magyarországi eladó. Ez óriási adminisztrációs terhet fog jelenteni a későbbiekben” – vélekedett a szakember.
A CEP ( (futár, expressz, csomag)) piaci szolgáltatók ún. csillagpontos hálózatban dolgoznak, garantált 24 órás kiszállítási határidővel, így a küldemények feldolgozása jellemzően a késő délutáni / éjszakai órákban történik meg, és ezekben az órákban történik rendszámváltozás is. A megbízóktól, azaz feladóktól azonban nem elvárható, hogy akár hajnali 2 órakor tegyék meg a szükséges bejelentést. „Ezért a rendszer indulásával egy időben informatikai fejlesztésbe kezdtünk, hogy a jogszabályi előírásoknak megfelelően tároljuk a feladók, megbízók által adott EKÁER számokat tároljuk, és valós idejű nyomon- követéssel az esetleges rendszámváltozásokról folyamatosan tájékoztatjuk megbízóinkat e-mailben, illetve ha valamelyik megbízónk meghatalmaz minket, mint szállítmányozó, úgy az Ő nevükben mi jelentjük le a rendszámváltozást az EKÁER rendszerébe. Megbízóinknak két feladata maradt a fejlesztést követően; az első, hogy a küldemények feladásakor az árut felvevő gépjármű rendszámát berögzítsék az EKÁER-be, illetve a kézbesítési visszaigazolást követően a küldeményeket lezárják az EKÁER rendszerében” – mondta Kis László.