A naptári évtől eltérő üzleti évet alkalmazó vállalkozások számára a határidő az üzleti évük zárását követő 5. hónap utolsó napja. Ezek az időpontok azonban csak az elvi határidők, ugyanis a transzferár-nyilvántartást mindig az aktuális évi társasági adó bevallás tényleges benyújtásáig kell elkészíteni. Tehát ha valaki előbb adta be az adóbevallását, akkor a beadás dátuma automatikusan transzferárazási határidővé vált. A nyilvántartást továbbra sem kell az adóhatósághoz benyújtani, azonban egy adóellenőrzés esetén 3 munkanapon belül át kell adni.
A transzferár az egy tulajdonosi körhöz tartozó, vagy közös ügyvezetés alá eső – más szóval kapcsolt – vállalkozások között alkalmazott „belső” ár, melyet a nagy értékű (éves szinten 50 millió forint nettó értéket meghaladó) ügyletekre vonatkozik. Az alkalmazott transzferárat pedig bizonyos kivételektől eltekintve transzferár-nyilvántartással kell alátámasztani, amely jelentős idő- és költségteher az adózók számára. Amennyiben a „belső” ár nem felel meg a piacon szokásos árszintnek, akkor ezt ki kell igazítani. Például, ha egy társaság anyavállalatától a piacon szokásos mértékhez képest jelentősen drágábban szerez be készterméket, a leányvállalat társasági adóalapját meg kell növelni a különbözet összegével. Ez az árkiigazítási és transzferár-nyilvántartási kötelezettség a kapcsolt vállalkozások egymás közötti ügyleteit érinti.
„Ha nincs készen a dokumentáció, az adóhatóság saját belátása szerint értelmezheti a tranzakciót, így a vállalkozás nehezebb helyzetbe kerül, mintha idejében elkészítette volna a nyilvántartást. Ugyanis ilyenkor neki kell bizonyítania, hogy miért nem helyes a NAV értelmezése.” – figyelmeztetett Fotiadi Ágnes, aki korábban éppen a NAV transzferárazással foglalkozó szakterületét vezette. Ha ez nem sikerül, és adóhiány keletkezik, ezt 50%-os adóbírsággal és a jegybanki alapkamat duplájával számított késedelmi kamattal bünteti az adóhatóság.
A transzferár-nyilvántartás idén utoljára készíthető el a korábbi szabályok szerint, de már most is választható az új forma is. Azoknak is érdemes már most elkezdeni az ismerkedést az új nyilvántartási struktúrával, akik idén még a régi sémát alkalmazzák. A háromszintű nyilvántartási kötelezettség ugyanis sokkal részletesebb adattartalmat vár el, ezzel jelentősen növeli a kapcsolt vállalkozások adminisztrációs terheit, és még alaposabb és mélyebb adóhatósági ellenőrzéseket tesz lehetővé.