Így lehetne egyszerűbb és igazságosabb az adórendszer

A magyar adórendszer nemcsak sokat vesz el a dolgozóktól és a cégektől, hanem iszonyatos adminisztrációval jár, és itt-ott diszkriminatív is. A szakemberek most 29 pontos javaslatcsomagot állítottak össze, hogyan lehetne a rendszer egyszerűbb és igazságosabb.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Freedigitaladmin

A Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Egyesülete eljuttatta az NGM részére a vállalkozók adminisztrációs terheinek csökkentésére és az adószabályok egyszerűbbé, érthetőbbé tételére vonatkozó javaslatait. A 29 pontból álló javaslat több különböző súlyú, különböző területet érintő elemet tartalmaz. Vannak köztük könnyen teljesíthető, inkább az egyértelműséget, könnyebb érthetőséget megteremtő nyelvi jellegű javaslatok, de a nagyon jelentős, az adórendszer egészét érintő átfogó felvetések is, mert az adóadminisztráció jelentős csökkentésének előfeltétele magának az adórendszernek az egyszerűsítése lenne.

A legnagyobb csoportot az adóadminisztrációt csökkentő javaslatok teszik ki. Ezek egyszerűbbé tennék a vállalkozások és a számvitellel, adótanácsadással foglalkozó szolgáltatók életét, ésszerűsítenék a bürokratikus terhelést, valamint költségcsökkentést eredményeznének a vállalkozói oldalon, de nem járnának bevételkieséssel a költségvetés számára.

Nem kell annyi adat

A szervezet javasolja, hogy a bevallásokban jelenleg kért adatok jelentős részét szüntetessék meg, mert például az adószám vagy adóazonosító jel és az adóalany neve egyértelműen azonosítja az adózót, a többi adata pedig az adóhatóság rendelkezésére áll. Így teljesen felesleges megadni a születési nevet, az anya nevét, a születési és címekre vonatkozó adatokat. Ehhez hasonlóan lenne ésszerű a havi járulékbevallás adattartalmának csökkentése is, mert az sok olyan adatot tartalmaz, mely az adókötelezettség megállapításához nem szükséges, illetve a kért információk az állami hivatalok rendelkezésére állnak.

A természetes személyre vonatkozó adatok mellett feleslegesen kell megadni a gyes-re vagy gyed-re vonatkozó adatokat, valamint a családi vagy házastársi adókedvezmény esetén az eltartottak és a házastárs/élettárs adatait minden hónapban. Ha egy hivatalnak olyan információra, igazolásra van szüksége, amelyet egy másik hivatal ad ki, akkor azt ne az adózónak kelljen megkérnie, hanem a két hivatal egymás között rendezze.

Egy napjainkban is aktuális változással kapcsolatban javasolják, hogy a végzettségre, szakképzettségre, szakképesítésre vonatkozó adatokkal kapcsolatban állítsák vissza a 2015. december 31-e előtti szabályozást, és ne kelljen ezekről nyilatkozni az adóhatóság felé a foglalkoztatási jogviszony létesítésnél, módosításánál. Ha mégis szükségesek lennének ezek az adatok, akkor azokat az okiratot kibocsátó intézmények adják meg az állami szakképzési és felnőttképzési pályakövetési rendszert működtető szerv nyilvántartása részére.

Az egyesület felvetette a munkáltatói tájékoztatási nyilatkozatadási kötelezettséggel kapcsolatos szabályok eltörlését is. Felesleges többek között a munkáltató tájékoztatási kötelezettsége az adónyilatkozat és egyszerűsített bevallás lehetőségéről, a két különböző TB-nyilvántartásba vételről szóló igazolás, az álláskeresési járadékigazolás, a jövedelemigazolástól független járulékigazolás.

Itt-ott diszkriminatív

Az adminisztratív egyszerűsítéseken túl, javasolták néhány, az adózókat más jogszabállyal ellentétes vagy a jogalkotói szándékkal szemben bizonyos csoportokat előnytelenül érintő szabály módosítását is. Az adóhatóság megtagadja a jogilag elévült, de még az adófolyószámlán lévő összegek kiutalását, más adónemre történő átvezetését, mely gyakorlat az egyesület álláspontja szerint ellentétes az Alaptörvény kártalanítás nélküli tulajdonkisajátítási tételes szabályával, ezért úgy szükséges módosítani a szabályokat, hogy az elévült túlfizetéseket más adónemre lehessen átvezetni.

Az első házasok kedvezményénél pedig a jelenlegi szabályozás eltérően ítéli meg a kedvezményt azoknak a családoknak, amelyek a házasságkötésük után vállalják a gyermeket, mint azoknak, akiknél a házasságkötés előtt már megszületett vagy megfogant a gyermek, így ezt is javasolják módosítani.

Az áfával is vannak gondok

Az áfával kapcsolatosan az egyesület szükségesnek tartaná a pénzforgalmi szemléletű áfa igénybevételére jogosult vállalkozások körének kiszélesítését a nettó árbevételi korlát emelésével. A gabona, a vas- és az acélipari termékek beszerzéséről, értékesítésről szóló nyilatkozattételi kötelezettséget is meg kellene szüntetni, hiszen a fordított adózás már elégséges védelmet nyújt a terület áfacsalásainak fékezésére. Csökkentenék a szakemberek a tételes áfabevallás tartalmát, és egyszerűsíteni kellene a számlázást is.

Javasolják a kapcsolt vállalkozásokra vonatkozó – az ügyvezetés egyezőségén alapuló – szabályok felülvizsgálatát is, és így a kapcsolt vállalkozás meghatározásán alapuló iparűzésiadó-számítást.

A növekedési adóhitellel kapcsolatban az adóhalasztás lehetőségének szabályaival kapcsolatban vetik fel a módosítás szükségességét, hogy már kétszeres növekedés esetén is legyen igénybe vehető, valamint a kapcsolódó adókedvezményt lehessen minden olyan beruházásra kiterjeszteni, amely tárgyi eszköz megvalósításával és létszámbővítéssel egyaránt járnak, függetlenül attól, hogy nem ugyanabban az évben valósulnak meg.

A helyi iparűzési adóval kapcsolatban javasolja az egyesület, hogy ahogy 2017. január 1-től a több önkormányzat területén működő adóalanyoknak elég egyetlen bevallást beadnia, a befizetéseket is egy elszámolási folyószámlára lehessen teljesíteni, amelyről a bevallások adatainak megfelelően az adóhatóság osztaná szét a befizetéseket az érintett önkormányzatok számláira.

További javaslatokat tesznek az adónemek csökkentésére, az egyes adónemeken belüli eltérő adózási lehetőségek megszüntetésére, az adózók képviseletére, a jóhiszeműség vélelmére, az egyszerűsített foglalkoztatásra, a végelszámolással kapcsolatos illetékekre vonatkozóan is. Részletesen foglalkoznak a bírósági végrehajtásból fakadó munkáltatói terhek csökkentésével is.

Végül, de nem utolsósorban az egyesület e javaslatában is megismételi korábbi felvetését, hogy a kötelező gazdasági kamarai nyilvántartási hozzájárulást töröljék el. Tekintettel arra, hogy a gazdálkodószervezetek működése cégbírósági, bírósági, kormányhivatali bejegyzéshez és adóhivatali nyilvántartásba vételhez kötött, mely adatbázisokból hiteles információkhoz juthatnak az üzleti partnerek, így a kamarai nyilvántartásra nincs szükség.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo