Az európai uniós pályáztatást támogató informatikai rendszer (EMIR) és az országos céginformációs adatbázis (OCCR) közötti kapcsolat kialakításával, a jövőben már nemcsak az állami vagy önkormányzati, hanem a cégbíróságon nyilvántartott gazdálkodó szervek által benyújtott adatok hitelesítése is elvégezhető házon belül.
A változások első kézzel fogható jele, hogy a pályázati kitöltő programokban már nagymértékben csökken a kitöltendő mezők száma a pályázati adatlapon. Ezentúl csupán két - az adószámra és a cégjegyzékszámra vonatkozó - adatot kell megadniuk a cégeknek a pályázat benyújtásakor, míg a többi cégnyilvántartásban szereplő információt a rendszer automatikusan tölti be. A pályázati rendszer általánossá váló elektronizálása nyomán eljárásrendi szabállyá válik, hogy nem kérhető be a kedvezményezettől olyan adat, amely más közigazgatási adatbázisból - digitális adatkapcsolat útján - kérdezhető le.
Van még tennivaló
A vállalkozások adminisztrációs terheinek a 25 százalékos csökkentését ígérte az Európai Unió a 2007-ben indított uniós cselekvési program részeként 2012-ig. „Globalizált világunkban elengedhetetlen az áttekinthető, egyszerű szabályozási környezet kialakítása" - írta a bizottság egy frissebb jelentésében.
A magyar kormány pedig a Széll Kálmán Terv bürokráciacsökkentő programjában oldalakon keresztül sorolja a teendőket. A helyzetértékelés őszinte: „a magyarországi vállalatokat drámaian magas bürokrácia sújtja. Magyarországon az adminisztrációs terhek a GDP 10,5 százalékára, mintegy 3000 milliárd forintra rúgnak, szemben az uniós átlag 1000 milliárd forinttal, amely a GDP 3,8 százaléka ... Ahhoz, hogy hazánk az európai átlagot elérje, mintegy 2000 milliárd forinttal kell csökkenteni a bürokratikus terheket. A Széll Kálmán Terv ezt a csökkentést tűzte ki célul 2014-re, a ciklus végére." (Túlzott adminisztratív terhet ró a vállalkozásokra az idén bevezetett környezetvédelmi termékdíj, amelyek így a külföldi vetélytársaikkal szemben is hátrányba kerülnek.)
Cséfalvay Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára 2011 februárjában háromlépcsős programot jelentett be, a második csökkentési hullám indulását november közepén Giró-Szász András kormányszóvivő adta hírül, december elején pedig az államtitkár sajtótájékoztatót tartott a témáról, bejelentve: megkezdődött a kormány által a közelmúltban elfogadott Egyszerű Állam Program végrehajtása. Beszámolt arról, hogy 114 lépést határoztak meg a következő évekre, ezek hatására egy átlagos vállalkozás adminisztrációs terhe évi 3 millió forintról 500 ezer forinttal csökken. A 114 intézkedés döntő többsége 2012-ben megvalósul, a program végrehajtásáról megjelent kormányhatározatban a határidők felelősökkel megjelölve szerepelnek. A tervek szerint a program végeredménye egyszerűbb társaságiadó-bevallás és adatszolgáltatás lesz, létrejön egy e-vállalkozás nevű internetes felület, amelyen minden ügyüket intézhetik majd a cégek.