Ez kéne a fellendüléshez

A Joint Venture Szövetség megfogalmazta azon gazdaságpolitikai téziseit, amelyek a jelenlegi borús gazdasági helyzetben hozzájárulnának a beruházások fellendüléséhez, a tartós gazdasági növekedés magalapozásához, a nemzetközi versenyképesség újraépüléséhez, és végső soron az államháztartás GDP-arányos hiányának és adósságának a mérsékléséhez is.

Kép:PP/FényesGábor

Magyarország súlyos növekedési problémával küzd, melynek oka elsősorban nem a nemzetközi pénzügyi-gazdasági válság, bár a tünetek annak kirobbanása óta váltak súlyosabbá. A gyenge, környező országokétól is jellemzően elmaradó gazdasági teljesítmény elsődleges oka az, hogy nem áll rendelkezésre egy olyan befektetői környezet, amely a beruházások biztonságát és megtérülését segítené és fenntartható növekedési pályára vezetne.

Bár a beruházási tevékenység mélypontja leginkább a tartósan alacsony belföldi és mérséklődő export kereslet következménye, de a beruházások esését a kormányzat gazdaság- és szabályozási politikája az utóbbi években felerősítette. A gazdaságpolitikai döntéshozók elsősorban a foglalkoztatás növelését tűzték ki célul és ennek fellendüléséből vártak növekedési többletet. Ugyanakkor nem ismerték fel, hogy az érdemi és tartós gazdasági növekedéshez a munkaerő rendelkezésre állása mellett beruházás is szükséges. A beruházásokhoz szükséges finanszírozás erőteljesen bizonytalanná vált: a kiszámíthatatlan intézkedések miatt bizalom- és tőkehiány lépett fel, emellett a bankok terheinek növelése következtében drasztikusan csökkent a belföldi hitelezés.

A Joint Venture Szövetség szerint az alábbi területeken való változások hozzájárulnának a beruházások fellendüléséhez, a tartós gazdasági növekedés magalapozásához, a nemzetközi versenyképesség újraépüléséhez, és végső soron az államháztartás GDP-arányos hiányának és adósságának a mérsékléséhez is.

  1. A jogbiztonság érvényesítése, a kiszámíthatóság javítása. Az állam, miközben az újraelosztással, direkt részvétellel túlzott szerepet vállal a gazdaság tevékenységében, nem megfelelően látja el gazdasági, szabályozói alapfeladatait: nem működik jól és gyorsan a jogrendszer és a jogalkalmazás. Nem ugyanazok a szabályok érvényesek minden vállalkozásra, sérül a piacok önszabályozása, a piacion működő vállalatok versenye, a szabályok sok esetben átláthatatlanok, változásuk kiszámíthatatlan.
  2. A piaci keretrendszer kialakítása és fenntartása. Az állam beavatkozása a gazdasági folyamatokba elsősorban a keretrendszer pártatlan és tulajdon-semleges kialakításának útján lenne kívánatos, és nem a versenyző piacra történő tulajdonosi belépéssel.
  3. Az érdekeltek véleménye figyelembevételének intézményesülése, szakmai konzultációk. A kapkodó jogalkotás miatt gyakran utólagos módosításra is szükség van, amelyek egy jó részét meg lehetne előzni akkor, ha az érintett vállalkozásokkal előzetesen érdemi egyeztetések történnének.
  4. A vállalati hitelezés fellendítése. A hitelezés beindításához elsődleges fontosságú a kiszámíthatóság növelése. (Az MGYOSZ szerint is a bizalom hiánya a fő probléma.) Emellett a bankok extra terheinek csökkentése, de legalábbis ütemezhető és hiteles kivezetése elengedhetetlen a hitelezési képességük helyreállítása érdekében. A gyenge hitelezési dinamika különösen a kkv-k számára hátrányos, hiszen ők nem férnek hozzá azokhoz az alternatív finanszírozási lehetőségekhez, amelyeket a nagyobb vállalatok képesek kiaknázni. (Az MNB felmérése szerint egyelőre nincs és nem is lesz javulás a vállalati hitelezésben.)
  5. Adminisztratív terhek csökkentése. A hazai vállalatok adminisztratív terhei arányosan az uniós átlag háromszorosát teszik ki. Bár az elmúlt évtizedben számos terv született ennek csökkentésére – jelenleg is fut egy program ebből a célból – a megvalósításban marginális eredményeket sikerült csak elérni, emellett számos új intézkedés jelentősen növeli az adminisztratív költségeket. Az adminisztratív terhek a kkv szektort nagyobb mértékben sújtják, hiszen a kis létszámú és alacsony forgalmú vállalkozások adminisztrációs költségei továbbra is aránytalanul magasabbak a nagyobb vállalatokénál. (Jövőre ismét nőnek az adminisztrációs terhek, ezekről itt olvashat.)
A JVSZ, mint eddig is, nyitott a közös gondolkodásra és - amikor lehetőséget biztosítanak számára - konstruktív szakmai támogatást nyújt a gazdaságpolitikai döntéshozatal különböző szintjei számára, hogy együtt megtaláljuk azokat a megoldásokat, amelyek elengedhetetlenek az ország gazdasági és egyúttal társadalmi fellendüléséhez.
A Joint Venture Szövetség (JVSZ)
Egy non-profit vállalati tömörülés, amely 1986-ban, a Magyarországon bejegyzett külföldi részvételű társaságok - részben vagy egészében külföldi tulajdonban lévő vállalatok - érdekképviseletére, működésük és a gazdasági életbe való beilleszkedésük elősegítésére alakult. Mára a JVSZ tagvállalatainak száma 250 közelében van, amelynek mintegy harmada a nagyvállalati körből, kétharmada pedig a közép- és kisvállalatok közül kerül ki. Bár a Szövetség a "joint venture" nevet hagyománytiszteletből máig megtartotta, tagjai között tisztán külföldi és tisztán magyar tulajdonú vállalatok is megtalálhatóak.

Véleményvezér

Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos

Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos 

Kísértetvasútállomás Csisztapusztán.
Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket

Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket 

Immár sehol nincsenek biztonságban az orosz katonák és hadi eszközök.
Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo