Sharing economy cikkek


Sharing economy: kit terheljenek az adózással kapcsolatos kötelezettségek?

Sharing economy: kit terheljenek az adózással kapcsolatos kötelezettségek? 

A digitális platformok elterjedése teljesen új korszakot nyitott a gazdaság számos területén, átformálva a fogyasztási szokásokat. Az új típusú működési modellek az adózás kapcsán is kihívások elé állítják az egyes országok hatóságait, jogalkotóit, amelynek leküzdésében várhatóan nagyobb felelősség és kötelezettség hárulhat a digitális platformok üzemeltetőire, illetve a pénzügyi szolgáltatókra – hívta fel a figyelmet OECD.
Karbonsemleges az autómegosztás az Uber riválisánál

Karbonsemleges az autómegosztás az Uber riválisánál 

Már az első évben több millió dollárt költ a Lyft karbonsemlegesítő projektekre, vagyis olyan beruházásokra, amik üvegházgáz-megkötéssel ellentételezik az autóhasználattal járó káros anyag kibocsátást. Az Uber vetélytársa így próbál ügyféllojalitást kiépíteni a környezettudatos polgárok körében.
Kevesebb autóban többen utaznak majd

Kevesebb autóban többen utaznak majd 

A PwC Magyarország elemzése szerint a gépjárműpiac 2030-ig radikális változásokon megy át. Az új megosztási módok elterjedése miatt a gépkocsik száma Európában 280 millióról 200 millióra, míg az Egyesült Államokban 270 millióról 212 millióra csökkenhet. Ezzel szemben Kína gépkocsiállománya 2030-ig 180 millióról 280 millió darabra nő.
Óvatosan a tigrisekkel

Óvatosan a tigrisekkel 

A sharing economy rendszerében mindenki vállalkozóvá és egyben magányos dzsungelharcossá válik. Az eddigi kollektív megjelenés helyett ez egy rengeteg szereplős szabadversenyt hozhat magával dr. Bőgel György, a Közép-európai Egyetem professzora szerint, akivel arról beszélgettünk, milyen lehetőségek és veszélyek rejlenek az új gazdasági modellben.
Kik laknak az utcádban?

Kik laknak az utcádban? 

Ha mindenki rendet tart a saját háza táján, akkor mindenhol rend lesz – mondja Horváth Gáspár, aki az egyetem után kezdte el építeni a Miutcánk.hu-t. Az oldalon olyan lokális közösségek jöhetnek létre, amelyben az egymáshoz közel lakók segíthetik ki egymást egy létrával vagy egy fúróval éppen. Ez a sharing economy lényegében. A kérdés, hogy az alapvetően bizalmatlan magyar társadalomban mindez hogyan működik.
Uber, Airbnb: csak futnak a jogászok a fejlődés után

Uber, Airbnb: csak futnak a jogászok a fejlődés után 

A közösségi gazdaság fordulóponthoz érkezett: a cégek tevékenységének belátható időn belüli átlátható szabályozása sem Európában, sem Magyarországon nem halogatható tovább. Bár a hatályos uniós és hazai törvények erre az üzleti modellre is vonatkoznak, az újszerűség miatt adójogi, versenyjogi, fogyasztóvédelmi, munkajogi és egyéb kérdések merülnek fel. Ezeket nem csupán az állami hatóságok vagy a hagyományos piaci szereplők érdekei miatt, hanem a megosztáson alapuló gazdaság cégeinek biztonságos működése, sőt, fejlődése okán is rendezni kell. Máskülönben megismétlődik az Uber nemzetközi és hazai története.
Oszd meg és gazdálkodj: online piactér a felvidéki magyar kistermelőknek

Oszd meg és gazdálkodj: online piactér a felvidéki magyar kistermelőknek 

És egy ingyenes hirdetői oldalt is indított a helyi magyar őstermelők segítése, illetve a közösségen belüli kereskedelem megkönnyítése érdekében a Libertate polgári társulás.
Sharing economy: megszoksz vagy megszöksz

Sharing economy: megszoksz vagy megszöksz 

Minél hamarabb száll be egy cég a megosztásos gazdaságba, annál több esélye van az érvényesülésre. Még van tér az új platformok számára, de a későn érkezők idővel azon kaphatják magukat, hogy ez a vonat már elment, véli Kőszegi Árpád, a PricewaterhouseCoopers Magyarország menedzsere.
Megélhetésünk kulcsa és záloga lesz a sharing economy

Megélhetésünk kulcsa és záloga lesz a sharing economy 

A megosztásos gazdaságba való átmenet kulturális, gondolkodás- és viselkedésbéli követelményeit és akadályait foglalta össze Dinya László, a Szegedi Egyetem tanára a Piac & Profit Sharing Economy című konferenciáján. Ha az automatizáció kiváltja a lakosság nagy részének a munkáját, s a garantált alapjövedelem csak a minimális megélhetésüket fedezi, akkor autójuk, lakásuk, gépeik, szaktudásuk stb. bérbe adásával tehetnek szert az emberek pluszjövedelemre a megosztásos gazdaságban.
Bedöntheti a sharing economy az autógyártásfüggő magyar gazdaságot, véli a CEU professzora

Bedöntheti a sharing economy az autógyártásfüggő magyar gazdaságot, véli a CEU professzora 

Hangadó vállalkozók, mint például Elon Musk, azt szeretnék, ha a lakosság nem birtokolná, hanem megosztaná az önvezető autókat. Van olyan becslés is, hogy Budapest autóparkjának 90 százalékára nem lenne szükség egy ilyen helyzetben. Gondolatok Bőgel Györgytől, a CEU-professzorától, aki előadásával június 15-én megnyitotta a Piac & Profit Sharing Economy - Megosztásos gazdaság című konferenciáját.

Olcsóbb és gyorsabb: csak ennyit tud a megosztás gazdasága 

Az alacsonyabb ár és a gyorsaság miatt kedvelik a fogyasztók elsősorban a megosztás gazdaságát, ellene gyakorlatilag csak az online fizetéssel szembeni tartózkodás szól a Sharing Economy Szövetség friss felmérése szerint.

Birtoklás helyett megosztás 

A közösségi gazdaság jelentős változásokat hozhat a logisztikában. A társadalmi trendek ugyanis abba az irányba mutatnak, hogy a javak birtoklása helyett a javak megosztása válik egyre általánosabbá, amely új üzleti modelleket hív életre, állapítja meg a DHL nemrég publikált tanulmánya.

Besárgítja Európa az Ubert? 

Az Uber számára kellemetlen fordulatot vett a vele szemben folyó eljárás az Európai Unió Bíróságán, miután a bíróság főtanácsnoka arra az álláspontra helyezkedett, hogy a cég tevékenységét a közlekedés területén kifejtett szolgáltatásnak kell tekinteni. Ha az eljárás végén is ez az álláspont diadalmaskodik, az Ubernek is teljesítenie kell a tagállamok által a taxisofőrök számára előírt kötelezettségeket – figyelmeztet a mai brüsszeli döntést összegző közleményében a KPMG Legal Tóásó Ügyvédi Iroda.

Amikor az üzlet gyorsabb, mint a jogalkotó 

Hiába igyekeznek világszerte egyre több helyen tűzzel-vassal irtani a piacok régebbi szereplői, a sharing economy, más néven a közösségi gazdaság ellenállhatatlanul terjeszkedik. Az innovativitás nem kérdés, a szabályszerű működés egyelőre igen. Ennek megoldásáért tenne a frissen alapított magyar Sharing Economy Szövetség.

A mobilpiac irányába megy el az autóipar 

Az autógyártók sikere a jövőben nemcsak az eladott járművek számán fog múlni, hanem azon is, hogy a jármű teljes életciklusa alatt mennyi pénzt tudnak kiszámlázni a tulajdonosnak a digitális szolgáltatásokért - derül ki a KPMG friss, globális autóipari felméréséből.

Takarítókból sincs elég az országban 

Nagy a munkaerőhiány a takarítók körében, főként Budapesten és a Dunántúlon nehéz utánpótlást találni. Egy főállású takarító legalacsonyabb bére 110 ezer forint, de ha többet vállal, havi 180-200 ezer forintos jövedelemmel is számolhat - derült ki a Rendi, takarításközvetítésre szakosodott online platform felméréséből.

A sharing economy már a pénzváltásban is megjelent 

A közösségi gazdaság az üzleti élet egyre több területén jelenik meg. A személyszállítás, szálláshely-szolgáltatás, eszközmegosztás után már a pénzváltás is mehet úgy, hogy egyszerű magánszemélyek közötti tranzakcióvá válik.

Az új üzleti kulcsszó: empátia 

Ha nem változik alapjaiban mostani, fogyasztáscentrikus világunk, közel az összeomlás – vallják egyre többen. A rendszerváltó szerepre számos alternatív gazdasági modell bejelentkezett már. Áttörést – most úgy tűnik – a társadalmi vállalkozások hozhatnak, a korábban sztárolt megosztásos vagy a magas szinten támogatott körforgásos gazdaság helyett.

A nagyokra, a megosztásra és a munkaerő-kölcsönzésre fókuszál a NAV 

Háromezer kiemelt adózóhoz kötődik az összes adóteljesítmény 64 százaléka, ezért rájuk fókuszál idén a NAV. Folytatódik a támogató megközelítés is, de azért foglalkoznak majd a munkaerő-kölcsönzőkkel, a sharing economy szereplőkkel vagy például az internetes oktatással is.

Stíluslopás és marketing az Airbnb-n 

Nem csak a turisták használják az Airbnb-t. A lakberendezők, a bútorkészítők és a kertészek, a szépérzékkel, kreativitással megáldott otthonteremtők és az építészek is, akiknek jól jön, ha valakinek megtetszik az általuk tervezett otthon.

Az Uber ment, a megosztás maradt 

Bár a megosztáson alapuló gazdaság fogalmához az elmúlt években sem kerültünk sokkal közelebb, maga a gazdasági modell egyre nagyobb teret nyer, nemcsak nemzetközi szinten, de Magyarországon is. A hazai internetezők valamivel több, mint harmada hallott a közösségi gazdaság fogalmáról, és minden ötödik internethasználó részese is.

A cybergyárakba nem kellenek melósok 

Már itt zúg a negyedik ipari forradalom az ablak alatt, hatékonyabb gyártást, jobb megtérülést hoz a cégeknek. Azonban a cybergyárak hatása nem áll meg csak itt, a foglalkoztatásban is alapvető változásokat hoznak az új ipari módszerek, amelyek csaknem a felére csökkentik a munkaerőigényt.

Olcsóbb közlekedést és munkanélküliséget hoz az önvezető autó 

Az Uber riválisa, a Lyft elemzése szerint 10 éven belül csakis önvezető autókat használnak majd a kocsimegosztó alkalmazások. A sofőrök pedig elvesztik a pénzkereseti lehetőségüket. A nagyvárosokban egyszerűen nem lesz értelme autótulajdonosnak lenni.

Így fékeznék a szállodások az Airbnb száguldását 

Az elmúlt öt évben csaknem hatszorosára növelték részesedésüket a magánszálláshelyek Budapest külföldi vendégéjszaka-forgalmából. Világszerte szigorítják a közösségi szálláskiadás szabályozását, itthon a szállodaszövetség konkrét javaslatokat is tett a helyzet rendezésére.

Ingyen épít kisvárosi szállókat az Airbnb 

Ingyen épít az Airbnb közösségi központokat, kiadható szobákkal. Az épület tulajdonosa és üzemeltetője a helyi közösség lesz, s a kiadásból származó profit is helyben marad. A látszólag karitatív kezdeményezés célja, hogy behozzanak a turisták látókörébe ismeretlen, de látogatásra érdemes helyeket. Olyan kisvárosokat támogatnának így, ahol nincsenek források a turizmus fellendítésére.

Ezért előz minket Szlovákia 

Ukrajna, Litvánia és Észtország után Szlovákia is úgy döntött, hogy az Uber működését lehetővé tevő szabályozást készít. A szlovák kormány célja, hogy legalizálja a sharing economy vállalatait, és kihasználja az ebből fakadó gazdasági előnyöket.

Magyar vállalkozások tölthetik be az Uber helyét 

Az Uber ugyan nemrégiben felfüggesztette magyarországi szolgáltatását, azonban a cég által képviselt megosztás alapú üzleti modell itthon is egyre inkább virágzik. Tőlünk nyugatra a nyaralásunk alatti kutyafelügyelettől kezdve, a saját bicikli- vagy autó bérbeadáson át már számos problémára van közösségi megoldás. Hazánkban a paletta még nem ennyire színes, de néhány magyar startup már elég komoly sikereket ért el ezen a területen

Vissza a múltba? 11 nap múlva nem lesz Uber Budapesten 

11 nap múlva nem lesz Uber Budapesten – jelentette be Fekete Zoltán, az Uber magyarországi operatív igazgatója. A betiltást lehetővé tevő szabályozás hatályba lépésének napján 12 órakor leáll a rendszer. Ha változna a szabályozás, visszatérhetnek.

Hússzorosára nő a megosztás gazdasága tíz éven belül 

A sharing economy növekedése még csak most kezdődik, de becslések szerint 2025-re számos területen megközelíti a hagyományos gazdaság részesedését. Ami eddig csak hangzatos szöveg volt, most tényleg átformálja a világunkat. Vagy megszokunk, vagy megszökünk.

Az Uber-alapító tanácsai a sikeres vállalkozáshoz 

Az amszterdami Startup Fest Europe-on tartott beszédéből kihagyott minden utalást az Uber elleni taxistiltakozásokról és a P2P-közlekedés jogi nehézségeiről. Inkább motivációs beszédet adott arról, hogyan legyen az ember jó vállalkozó. Mindezt az Uberrel és önéletrajzi vonatkozásokkal színesítve. Azt is megtudtuk, hogy mi az amerikai kiejtése az Uber szónak: ú-bőr.

Klicskónak nem ellenség az Uber 

Elindult az UberX Kijevben; az első utas Vitalij Klicsko volt. A polgármester szerint az Uber fontos változásokat hoz a személyszállításban és az innovációban. Ezzel párhuzamosan a lett gazdasági miniszter együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá az Uberrel.

Keményen oltja az airbnbzőket Velence 

Meglehetősen durva szövegű plakátokon hívják fel a turisták figyelmét Velencében arra, hogy milyen rossz hatással van az Airbnb és az ahhoz hasonló oldalak a város életére. "Érezd jól magad a valaha volt otthonainkban" - fogalmaz többek között az üzenet.

A megosztás maga a demokrácia - mondja, akinek bejött a dolog 

Az Uber hazai betiltása kapcsán különösen előtérbe kerültek a megosztás gazdaságának kérdései. A másik zászlóvivő, az Airbnb alapítója szerint a lakáskiadás nemcsak pénzcsinálás, hanem eszköz új kapcsolatok létesítésére. Minden éjszaka egymillió ember száll meg Airbnb-s otthonban világszerte.

A cégeknek is be kéne szállni a turizmusmarketingbe 

Elképzelhető, hogy vállal „ágazati ombudsmani” szerepet a Magyar Turisztikai Ügynökség, bár nem ez a fő feladata. A szervezet vezetője szerint a legfontosabb az átlátható stratégia megalkotása, a turizmusmarketingbe pedig a vállalkozásoknak is be kéne szállnia – többek között erről is beszélt a Turizmus.com-nak adott interjúban.

Kilőhetik az Ubert - döntött a Parlament 

Ideiglenesen, legfeljebb 365 napig blokkolni lehet azokat az internetes oldalakat, amelyek jogellenesen működő taxiszolgáltatást kínálnak - döntött az Országgyűlés.

Sharing economy - megszoksz vagy megszöksz? 

A vállalatoknak szembe kell néznie azzal, a sharing economy itt marad. Vagy megszokjuk, vagy megszökünk - mondta a téma szakértője a Piac & Profit által szervezett Cégvezetők Csúcstalálkozóján.

Így szabályozná az Unió a megosztás gazdaságát 

Milyen adószabályokat kell alkalmazni a megosztás gazdaságának szereplőire? És ki a felelős, ha gondot okoznak? Ezt, és sok más alapvető problémát válaszol meg a Bizottság friss iránymutatása. Az Unió támogatja a közösségi gazdaság fejlődését, de ahhoz, hogy az valóban segítse az európai gazdaságot, közös alapok kellenek.

Nem betiltani akarják az Ubert, csak "beállítani a sorba" 

A kormány nem betiltani akarja az Ubert, hanem "beállítani a sorba", amely egyenlő versenyfeltételeket teremt a Magyarországon működő egyéb taxis cégekkel - mondta Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára az Uber képviselőivel folytatott egyeztetés után.

Még a kutya is lehet közös - tarol a megosztás 

Az emberek Európa-szerte szeretik a megosztás gazdaságát, hosszú távon velünk marad. Hogy a pozitív vagy negatív hatásai érvényesülnek-e inkább, az viszont még kérdéses.

Verseny 2.0: az Uber-hatás 

A közösségi gazdaság szexi és korszerű, ezért ma az a megközelítés dívik, hogy az ellene küzdőknek inkább haladniuk kellene a korral. A képlet azonban ennél bonyolultabb. A szabályokat egyelőre jó részben kikerülő, új platformon versenyző cégek színre lépésével egyesek szerint a kapitalizmus legvadabb időszaka tér vissza.

Példát vehetnénk a sógorokról 

Mivel az osztrák fővárosban is egyre népszerűbbek a közösségi megosztó portálok, és egyre nagyobb szeletet hasítanak ki maguknak a piacból, Bécs tájékoztató honlapot indított gyakorló és leendő szállásadók számára, hogy biztosítsa a tisztességes versenyt.

A nép döntött: kell a közösségi gazdaság. Ehhez kell igazodni a törvényhozásnak 

A fogyasztók mindenhol örömmel fogadják a közösségi gazdaság szereplőinek megjelenését. Van, ahol már a parlament is belátta, most az a feladata, hogy alkalmazkodjon ahhoz, amit az emberek szeretnének, és lebontsa az akadályokat, amelyek a közösségi gazdaság növekedésének útjában állnak. Az ezt kijelentő észt parlament szerint ez lenne a cél Európa más országaiban is.

Na ettől kapnak majd gutaütést a taxisok! 

Beszállna a Facebook is az autómegosztás-iparba. Az Esemény oldalak bővítésével a közösségi oldal, előéletünket, érdeklődési körünket, kapcsolati hálónkat elemezve ültetne be a megfelelő kocsiba. Furikázás Big Datával.

Bekeményít mától az Uber 

Csak jogszerűen bejelentkezett vállalkozók lehetnek az Uber autóspartnerei mától, a cég pedig minden fuvar után elektronikus számlát állít ki a sofőr nevében. Szerintük egyébként ők a gazdaság fehérítésében érdekeltek.

Az Ubertől a bevándorlókig tart a megosztás gazdasága 

A magányos ISIS-terrorista, a biztonságos életkörülményeket kereső migráns, a lakását bérbe adó vagy a kocsiját megosztó polgár ugyanazon spektrum más-más pontjain húzódnak meg. A P2P új techarzenálja forradalmasítja a gazdaságot, a társadalmat és a magánéletünket.

Így dolgozunk pár év múlva 

Sokakat foglalkoztat a kérdés, hogy az innovációs verseny és a globalizálódás milyen hatással van a vállalati szerkezetre, a munkakörökre és a dolgozókra. Nézzük végig a most zajló átalakulásokat a HR és a szervezet életében, amelyek egyben lehetőséget is adnak a sikeres alkalmazkodásra!

Uber-hatás: nem kell félnetek jó lesz 

Akár tetszik, akár nem, mostanában elképzelhető, hogy a semmiből bukkannak fel a versenytársak, a technológiai fejlődés az üzletmenetet is átírja, a szabályozók pedig csak kapkodják a fejüket. Ezzel a trenddel lehet szembemenni – csak nem érdemes.

Tarol vagy letarol az Uber? 

Látványos és érzelmektől fűtött demonstrációval tiltakoznak az Uber közösségi autómegosztó terjedése ellen a budapesti taxisok. A taxirendelet hatálya alatt működő fuvarozók az applikáció betiltását követelik. Testközelből láthatjuk, a közösségi gazdaság térnyerése éppúgy veszteseket is "termel", mint minden átalakulás.
Feliratkozás a Piac & Profit Online magazin hírlevelére
Netes vásárlásokhoz is tökéletes választás a Mastercard Gold betéti kártya

Netes vásárlásokhoz is tökéletes választás a Mastercard Gold betéti kártya 

Akár online vennénk koncertjegyet karácsonyi meglepetésként, akár egy hagyományos boltban szereznénk be az ajándékokat, a Mastercard Gold betéti kártya mindkét esetben kéznél van.
Start-számla: a legjobb döntés a gyermeked jövőjéért

Start-számla: a legjobb döntés a gyermeked jövőjéért 

A családok többsége ma már a kincstári Start-számlán Babakötvény formájában takarékoskodik gyermekének.
Fundamenta-vezér: „Akik a Személyi Bankár szervezetbe lépnek, ők egyértelműen sikeresek lesznek”

Fundamenta-vezér: „Akik a Személyi Bankár szervezetbe lépnek, ők egyértelműen sikeresek lesznek” 

Morafcsik Lászlóval, a Fundamenta–Lakáskassza Zrt. vezérigazgatójával beszélgettünk.

Pénzszerzés

Méltánytalan döntés született a tizenharmadik havi juttatás megszigorításáról

Méltánytalan döntés született a tizenharmadik havi juttatás megszigorításáról  

A Nyugdíjas Parlament Országos Egyesület úgy látja, a kiszolgáltatott idős emberek megsegítéséhez szükség lenne a méltánytalan megszorítások visszavonására és egy új intézmény létrehozására.

Adózás

Nem maradt már sok idő az akár 280 ezer forintos adójóváírás megszerzésére

Nem maradt már sok idő az akár 280 ezer forintos adójóváírás megszerzésére 

Az év végéig még van lehetősége gyűjtögetni az öngondoskodóknak, hogy az idei megtakarításaik után a jövő évben adójóváírásban részesüljenek.

Klímablog

Ráharaptak a cégek az elektromos autókra

Ráharaptak a cégek az elektromos autókra  

4200 cég igényelt forrást összesen 5005 tisztán elektromos hajtású személygépkocsi, kisteherautó vagy kisbusz beszerzéséhez.

Gazdaság

Nem maradt már sok idő az akár 280 ezer forintos adójóváírás megszerzésére

Nem maradt már sok idő az akár 280 ezer forintos adójóváírás megszerzésére 

Az év végéig még van lehetősége gyűjtögetni az öngondoskodóknak, hogy az idei megtakarításaik után a jövő évben adójóváírásban részesüljenek.

Társadalom

Méltánytalan döntés született a tizenharmadik havi juttatás megszigorításáról

Méltánytalan döntés született a tizenharmadik havi juttatás megszigorításáról  

A Nyugdíjas Parlament Országos Egyesület úgy látja, a kiszolgáltatott idős emberek megsegítéséhez szükség lenne a méltánytalan megszorítások visszavonására és egy új intézmény létrehozására.

Infokom

Nem kell félni a mesterséges intelligenciától?

Nem kell félni a mesterséges intelligenciától? 

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia munkahelyi hatását.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo