hirdetés

Magyar vállalkozások tölthetik be az Uber helyét

Az Uber ugyan nemrégiben felfüggesztette magyarországi szolgáltatását, azonban a cég által képviselt megosztás alapú üzleti modell itthon is egyre inkább virágzik. Tőlünk nyugatra a nyaralásunk alatti kutyafelügyelettől kezdve, a saját bicikli- vagy autó bérbeadáson át már számos problémára van közösségi megoldás. Hazánkban a paletta még nem ennyire színes, de néhány magyar startup már elég komoly sikereket ért el ezen a területen
hirdetés

A sharing economy (magyarul megosztás alapú gazdaság) kifejezés kezd beépülni a mindennapi szókészletbe. Ami nem véletlen, hiszen az olyan globális óriások, mint az Uber, vagy az Airbnb hazánkban is meghonosították az Nyugat-Európában és az USA-ban már dübörgő internet alapú üzleti modellt. (Ez egyébként a mai gazdaság egyik kulcsszava, az Apple vezére szerint.)

A megosztáson alapuló bizniszek lényege, hogy szakítva a hagyományos cégek működési gyakorlatával, kisvállalkozókat szerveznek közösségbe, akiknek a szolgáltatását online közvetítik a felhasználók, „ügyfelek” felé.

Vasárnap kivonult az Uber Magyarországról: tudja mennyit buktak ezen a sofőrök?

Kép:Fotolia

Hazánkban is egyre népszerűbb

Az Uber felhasználói oldalról hatalmas siker volt itthon, és hasonlóan népszerű az Airbnb is. Vannak azonban Magyarországról induló startupok is, melyek szintén egyre nagyobb eredményeket érnek el. Az egyik legismertebb ilyen cég a Rendi, amely a közlemúltban komoly tőkeinjekciót is kapott, a Conor Seed Capital Kockázati Tőkealap közel 50 millió forintot fektetett a cégbe. A havi több száz megbízást teljesítő Rendi idén ősszel megkezdi a nemzetközi terjeszkedést is.

Szintén kapott már befektetést a Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást közvetít a neten keresztül – egyelőre a fővárosban. A Prosperitás Tőkealaptól kapott közel 50 millió forinttal a startup ugyancsak a külföldi piacokra tart, a közeljövőben indulnak el első körben Bécsben, Ausztriában. Velük szemben friss cég az EZ Expressz, mely közösségi futárszolgáltatást kínál, tehát a futárok az Uber sofőrökhöz hasonlóan saját autóval, kisvállalkozóként, online megrendelésre fuvaroznak. A futárcég jövőre már szintén a nemzetközi piacra lépne.

A megosztás maga a demokrácia – mondja, akinek bejött a dolog
Az Uber hazai betiltása kapcsán különösen előtérbe kerültek a megosztás gazdaságának kérdései. A másik zászlóvivő, az Airbnb alapítója szerint a lakáskiadás nemcsak pénzcsinálás, hanem eszköz új kapcsolatok létesítésére. Minden éjszaka egymillió ember száll meg Airbnb-s otthonban világszerte.
Érdekes hazai kezdeményezés még a Yummber, mellyel akár a szomszéd nénihez is beugorhatunk mebédelni, illetve mi magunk is megoszthatjuk főztünket másokkal. A BeeRides platformjával pedig a repülőgépen leparkolt autónkat adhatjuk bérbe, arra az időre, amíg mi külföldön tartózkodunk.

Kutyák „bébiszittelésétől” a kisebb otthoni munkákig

Külföldön – főleg tőlünk nyugatra – igazán változatos a kínálat a különböző sharing economy cégekből. Az Uber mellett ott a Lyft, vagy a Taxify, melyek szintén fuvarmegosztásra specializálódtak. A TaskRabbit-en olyan kisebb otthoni, vagy ház körüli munkákra lehet jelentkezőket találni, mint például költözés, bútorok mozgatása, összeszerelése, vagy bevásárlás.

Nyaralni mennénk, de nem tudjuk elhelyezni kutyusunkat? A DogVacay erre kínál megoldást: az oldalon olyan „bébiszittert” kereshetünk, aki a vakáció idején otthonában gondoskodik kedvencünkről. A saját gépkocsi bérbeadása is felfutóban van, ilyen cég például a Turo. De van már megoldás arra is, hogy egymásnak adjunk ellenőrzött keretek között kölcsönt, ezt kínálja a Lendingclub, vagy eladjuk használt ruháinkat, erre fejlesztett platformot a Poshmark.

2025-re közel 600 milliárd eurós üzlet lehet

A sharing economy szolgáltatások hatalmas jövő előtt állnak, ezt támasztotta alá legutóbb a PwC tanulmánya is. Az előrejelzés szerint a tavalyi 28,1 milliárd euróról több mint hússzorosára, 570 milliárd euróra emelkedhet 2025-re a megosztáson alapuló cégek forgalma. Az öt legfontosabb területet pedig a közösségi finanszírozás, a közösségi alapú szállásmegosztás, a személyszállítás, illetve az on-demand háztartási- és szakmai szolgáltatások jelentik.

Sharing economy – megszoksz vagy megszöksz?
A vállalatoknak szembe kell néznie azzal, a sharing economy itt marad. Vagy megszokjuk, vagy megszökünk - mondta a téma szakértője a Piac & Profit által szervezett Cégvezetők Csúcstalálkozóján.
hirdetés

Véleményvezér

Már a kiflit is horroráron adják

Már a kiflit is horroráron adják

A Vakmajom blog követi az egyik budapesti pékségben árult termék árának alakulását, ahol már 350 forintot is elkérnek egy kovásos kifliért.
Nőttek a veszteségadatok az orosz-ukrán fronton

Nőttek a veszteségadatok az orosz-ukrán fronton

A hadseregek átcsoportosítását követően ismét felerősödtek a harci cselekmények Ukrajnában, ami növeli az áldozatok számát.
Megtaláltuk Szijjártó Péter legnagyobb ellenlábasát

Megtaláltuk Szijjártó Péter legnagyobb ellenlábasát

Szijjártó Péter külügyminiszter béke barátja Bagarjaként járja a világot és nem érti, miért nem értik. Az észt miniszterelnök most elmondta.
Duplájára nőtt a túrós tészta ára

Duplájára nőtt a túrós tészta ára

Igazi hungarikum a túrós csusza, nincs olyan magyar ember, aki ne ismerné, ne evett volna. Ára iránymutató.
A Magyar Honvédség főparancsnoka Kijevben tárgyal Zelenszkij ukrán elnökkel

A Magyar Honvédség főparancsnoka Kijevben tárgyal Zelenszkij ukrán elnökkel

Ilyen sem volt még. A magyar állam magas rangú politikusai eddig messze elkerülték Ukrajnát.
Hazaáruló kereső program indult

Hazaáruló kereső program indult

Új magyar nemzeti társasjáték kezdődött. A neve, ki a hazaáruló?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo