Birtoklás helyett megosztás

A közösségi gazdaság jelentős változásokat hozhat a logisztikában. A társadalmi trendek ugyanis abba az irányba mutatnak, hogy a javak birtoklása helyett a javak megosztása válik egyre általánosabbá, amely új üzleti modelleket hív életre, állapítja meg a DHL nemrég publikált tanulmánya.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

"Az erőforrások közös használata nem új keletű jelenség, manapság azonban egyre nagyobb teret nyer, hiszen közel 3 milliárd okostelefont használunk különböző tartalmak és értékek megosztására világszerte. A trend nagyobb értékű vagyontárgyak, például lakások és autók megosztásával indult, de az alapkoncepció ma már szinte bármire alkalmazható” – mondta el Bándli Zoltán, a DHL Express Magyarország ügyvezető igazgatója. “Az erőforrások megosztására szolgáló online felületeken manapság könnyedén hozzájuthatunk a felhasználók által felkínált javakhoz: bérelhetünk szobát, helyet egy autóban, háztartási eszközöket, de akár az adott felhasználó saját idejét vagy szakértelmét is igénybe tudjuk venni. A megosztásból származó előnyöket a logisztikai szolgáltatók is sikeresen érvényesíthetik: a raktárak, járművek és a munkaerő megosztása révén javítható a raktárkapacitások kihasználása, csökkenhet a szállítások költsége, és rugalmasabb szervezeti modell alakítható ki” – tette hozzá a szakember.

Ingyen repülőjegy egy kis helyért a poggyászban (Kép: Pixabay)

Megosztás a gyakorlatban

A PricewaterhouseCoopers öt olyan szektort azonosított, ahol a közösségi gazdaság jelentős térnyerése várható, ezek az utazás, a gépkocsik megosztása, a pénzügyi szolgáltatások, a személyzeti ügyek, illetve a zene és videó megosztás. Becslésük szerint a közösségi gazdasághoz kapcsolódó forgalom csak az előbbi szektorokban a 2014-es 15 milliárd dollárról 335 milliárd dollárra emelkedik a következő 10 évben. Ez Magyarország 2015-ös GDP-jének közel háromszorosa.

Az erőforrások megosztása a logisztikában sem újdonság. Az iparág hajnalán a DHL elsőként alkalmazta a külsős munkavállalók toborzásának egy kezdeti formáját: ingyenes repülőjegyeket kínált olyan utasoknak, akik felajánlották, hogy poggyászukban sürgős csomagokhoz kapcsolódó dokumentumokat szállítanak. Azzal, hogy a fuvarlevél eredeti példánya hamarabb érkezett meg repülővel, mint a hajóval szállított konténerek, a DHL felgyorsította a vámkezelés folyamatát, és megteremtette az expressz szállítmányozás alapjait.

Idő közben a digitális megosztó platformok hatalmas kínálata és az erőforrások tömeges elérése átrajzolta a megosztás fogalmát. A közösségi gazdaság elve a logisztikai lánc bármely területén alkalmazható a folyamatok javítása vagy optimalizálása, és új üzletszerzés céljából egyaránt.

A sharing economy már a pénzváltásban is megjelent
A közösségi gazdaság az üzleti élet egyre több területén jelenik meg. A személyszállítás, szálláshely-szolgáltatás, eszközmegosztás után már a pénzváltás is mehet úgy, hogy egyszerű magánszemélyek közötti tranzakcióvá válik.
A logisztika újragondolása a közösségi gazdaság korában

Kutatások szerint napjainkban minden negyedik tehergépkocsi üresen vagy félig megrakottan közlekedik az Európai Unió országaiban és az Egyesült Államokban is. Digitális platformok segítségével azonnali pillanatképet kaphatunk a szabad raktér kapacitásokról és azok elérhetőségéről szinte bármely típusú járműre vonatkozóan, beleértve a kisebb furgonokat és a magántulajdonban lévő személyautókat is.

Erre a megoldásra építve indította el a DHL a Saloodo! névre keresztelt közvetítői felületet, amelyen valós időben követhetőek nyomon a szabad szállítási kapacitások. A Saloodo! az okostelefon használók hálózatára és valós idejű kommunikációjára épít: közreműködésükkel gyűjti össze és értékesíti az adott pillanatban elérhető szabad szállítási kapacitást.

Szintén a megosztás elvén alapulnak a közös használatú raktárak, melyekben az integrált logisztikai megoldásokat biztosító szolgáltatók a méretgazdaságosság elvét kihasználva egyetlen telephelyen szolgálják ki több megbízó igényeit. A szállítóeszközök, a felszerelések és a munkaerő megosztott használatából jelentős költségelőny származhat, amely elsősorban kis árumennyiséggel vagy szezonális keresletű termékekkel dolgozó vállalatok számára ideális.

Mint minden újdonság, a megosztáson alapuló megoldások is számos kérdést vetnek fel a kockázat- és felelősségvállalás, a biztosítás, illetve a munkaerő védelme területén. Növeli a kihívásokat, hogy a gyors technológiai fejlődést és az ezzel járó társadalmi változásokat a jogszabályi keretrendszer nem tudja megfelelő sebességgel lekövetni. A vállalatok és a jogalkotók szoros együttműködése szükséges tehát annak érdekében, hogy a fejlődés hosszú távon pozitív eredményt hozzon

Véleményvezér

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo