A KPMG friss autóipari felmérésének eredményei szerint az iparági szakértők 85 százaléka gondolja úgy, hogy az autógyártók árbevétele a netre kötött és digitális szolgáltatásokat nyújtó okosautók terjedésével jövőben akkor is emelkedhet, ha tiszta értékesítési árbevétel nem nő. „Az autópiac a jövőben nem annyira a tartós fogyasztási cikkek piacához fog hasonlítani, sokkal inkább a mobiltelefonokéhoz” – vázolja a kutatás eredményeit Boros Árpád a KPMG szenior menedzsere.
A hagyományos modellben az autó olyan mint egy kanapé: megvesszük, szép lassan elhasználjuk, aztán évek múltával veszünk egy másikat. Ezzel szemben az új modellben talán meg sem vesszük az autót, lehet, hogy a sharing economy részeként csak igénybe vesszük a járművet, de bármelyik megoldás váljon is valóra mindenképpen folyamatosan fizetni fogunk az általa nyújtott digitális szolgáltatásokért. Éppen ezért az autógyártóknak újra kell gondolniuk a stratégiájukat: hosszú távon azok a piaci szereplők érvényesülhetnek, amelyek egyszerre hódítják meg a fogyasztókat és használják hatékonyan a róluk megszerezhető adatokat. „Ez lehet a siker titka a digitális ökoszisztémában” – mondja Boros Árpád.
Míg az egy évvel korábbi felmérés szerint az autógyártók a jövőre való felkészülésben elsődlegesen a digitalizációra és a konnektivitásra összpontosítottak, a friss válaszokból az látszik, hogy ismét a meghajtástechnológia került előtérbe. „Az eredmények tanúsága szerint a meghajtási rendszerek közötti háború nem az elektromos autók terjedése miatt került az érdeklődés homlokterébe, hanem a dízelbotrány miatt” – mondja Boros Árpád. Ezt támasztja alá, hogy a megkérdezettek szerint a klasszikus belső égésű motorok egy ideig még meghatározók maradnak, de háromnegyedük úgy véli, hogy a dízel lehet az első olyan meghajtási rendszer, ami kiesik a gyártói palettáról.
A felmérés eredményeiből az is kiderül, hogy a környezetbarát technológiák önmagukban nem fognak áttörést hozni az e-mobilitásban. Bár a válaszadók erősen támogatják az elektromos járművek terjedését, megítélésük szerint ennek még számos probléma szab gátat a hiányzó standardoktól, az infrastruktúrán és az energiaellátáson keresztül a használhatóságig.
Magyarországon alakulóban van a központi stratégia e-mobilitás fejlesztésére, és már látható néhány konkrét, reménykeltő projekt is. „Zalaegerszegen nemrég megállapodást írtak alá a város és az NGM vezetői egy high-tech, önvezető autók tesztelésére is alkalmas tesztpálya építéséről, A Samsung Gödön épít nagy kapacitású akkumulátorgyárat, A BYD nevű kínai gyártó pedig Komáromban tervez elektromos autóbuszt összeszerelő üzemet létesíteni és szó van új autógyár-egységek fejlesztéséről is” – hangsúlyozta Boros Árpád.