Míg mi a technológiai fejlődés helyett visszafelé tettünk lépést az Uber betiltásával a taxisok védelmében, addig a Szilícium-völgy már autóvezetők nélküli közeljövőt álmodik. Tíz éven belül már taxik sem lesznek, nemhogy az autómegosztásból sofőrként pénzt kereső emberek.
Győzzön az olcsóbb!
A Google bejelentése, hogy új autómegosztó startupokat csatol a Google Maps térképtechnológiához, olyan lépés, amit az Uber éveken át próbált kivédeni.A vállalat emellett létrehozta a kocsimegosztó alkalmazások első ár-összehasonlító opcióját. Az Uber évek óta próbálta megakadályozni, hogy startupok hasonló eszközzel álljanak elő.
Júniusban a Harvard Egyetemen működő startup, az Urbanhail pont ilyesmit hozott létre az Uber API-n belül. Az API olyan platform, ahol a szoftverfejlesztők integrálhatják az Uber alkalmazásába saját terméküket (már ha megosztják a bevételeket az Uberrel). A startupok egészen addig használhatják az API-t, amíg meg nem sértik a felhasználási feltételeket. Az egyik ilyen feltétel, hogy nem versenyezhetnek az Uberrel, de az is kikötés, hogy nem vihetnek el utasforgalmat a cégtől máshová, és az Ubert nem csoportosíthatja össze a konkurenciával. Márpedig az ár-összehasonlító funkció pontosan ezt teszi (következésképp el is visz utasforgalmat). A Business Insider információi szerint az Uber „fejlesztői élményért” felelős vezetője, Chris Messina felhívta a harvardi Urbanhail vezetőségét és kompromisszumot ajánlott (bevételmegosztást), de az Urbanhail hajthatatlannak bizonyult. Rövid úton ki is dobták a céget az API-ból.
A Google döntése nyomán viszont a felhasználók ezentúl ár-összehasonlítást láthatnak a Lyft és a Gett között (egyelőre csak New Yorkban), anélkül, hogy kilépnének a térkép alkalmazásból. Nagyobb lesz a verseny ezzel a megosztás gazdaságában. (A dolog pikantériája, hogy a Google az Uber résztulajdonosa.)
A mostani históriában az a különbség, hogy mivel a Google nem használja az API-t, az új ár-összehasonlító funkció nem minősül a feltételek megszegésének. A Google a Google Mapsbe integrált már az Uberhez hasonló autómegosztó szolgáltatásokat, például az Olát Indiában, a 99Taxist Brazíliában, ám Amerikában most játszatja ki egymás ellen a konkurens appokat. Az Uber viszont nem keménykedhet a Google-lel, mert a Google Mapsnek több száz millió felhasználója van, elvesztésük érzékenyen érintené az üzleti eredményt.
10 év múlva sofőr nélkül
Az Uber-konkurens Lyft elnöke, John Zimmer terjedelmes közleményben vázolta fel a minap a közlekedés jövőjét. Szerinte 5 éven belül a kocsimegosztásra használt gépjárművek többsége önvezető autó lesz, 10 éven belül pedig az összes.
A városok többségében az autóbirtoklás meg fog szűnni, mert nem lesz értelme. Olcsóbb lesz autómegosztással furikázni, mint saját gépkocsi tulajdonosának lenni. Egy átlagos városlakó átlagosan 1600 kilométert fog utazni havonta önvezető autókkal, melyeket a kocsimegosztó appokon hív magának.
Az önvezető autók többsége elektromos jármű lesz – eme vélekedését már a Tesla vezére, Elon Musk is hangoztatta idén. A Tesla szintén elindít egy autómegosztó programot, kizárólag elektromos autókkal. Csak Musk még az akkumulátorokat és a (nap)energiatárolást is biztosítja, ezzel lefedi az új generációs közlekedés teljes vertikumát.
Zimmer szerint át fog alakulni a városok szerkezete, a nagy szabadtéri parkolók és parkolóházak okafogyottá válnak, helyük más funkciót kap. Az Uber kalkulációja szerint a városok területének 20 százalékát parkolóhelyek teszik ki, ezek adnak helyet civilizációnk több mint egymilliárd járművének. A városok levegője is tisztább lesz, ha egyre több elektromos meghajtású önvezető autó lesz az utakon.
Zimmer úgy fogalmazott, az autók sokkal inkább „személyre szabott, négykerekű hotelek” lesznek. A Lyft célja, hogy legalább tízféle utazási élményt kínáljon a felhasználóknak. A munkába menet például az online hozzáférés kulcsfontosságú, a munkahelyről hazafelé társas élményre vágyunk, kapcsolatba lépni a barátainkkal, esetleg együtt utazni velük, sőt a társkereső appokon keresgélni, és egy-egy randit gyorsan leegyeztetni. Ha vakációra megyünk, talán olyan autót szeretnénk, amiben a gyerekek játszani is tudnak. Az árszabás a mostani telko cégekhez hasonlóan fog működni, azaz választhatunk, milyen csomagot kérünk. Aki minibárt vagy más extrákat akar a kocsiba, annak felárat kell fizetnie.
Zimmer jövőképe meglehetősen rossz hír a Lyft 315 ezer sofőrjének: rájuk többé nem lesz szükség. Úgy látszik, előbb-utóbb befellegzik annak a mítosznak, hogy a megosztás gazdasága az utakon biztos és hosszú távú pénzkereseti lehetőséget kínál.
Travis Kalanick, az Uber feje azonban nem ért egyet ezzel a borúlátó nézettel: „Sokan azt jósolták, hogy az ATM-automaták megjelenése a bankfiók alkalmazottjainak végét jelenti. Holott az történt, hogy az ATM-automaták csökkentették a bank működési költségeit, így több fiókot tudtak nyitni a pénzintézetek, s több embert alkalmaztak. Az önvezető Uber-autók 24 órában fognak működni, ezért több szerelőt kell alkalmazni a karbantartásukra, mint a mai autókhoz” – fogalmazott a pittsburghi pilotprogramot beharangozó közleményben.
Zimmer azt is furcsállta, hogy az amerikai elnökválasztási kampányban a jelöltek nem foglalkoznak az önvezető autók forradalmával. Sok szó van ugyanis arról, hogy Amerika infrastruktúráját nem fejlesztették az elmúlt évtizedekben. A vízvezetékek, a hidak, a közutak, az autópályák elavultak, és javításra szorulnak. De ha 10 éven belül teljesen más autóflotta lesz az utakon, mint ma, ennek lehetőségét már most figyelembe kellene venni a felújítási munkálatok megtervezésénél. Ilyen elgondolások nélkül „olyan infrastruktúrát építhetünk, ami 10 éven belül hasznavehetetlenné válik” – figyelmeztetett Zimmer.
A Lyft januárban szövetkezett a General Motorsszal egy önvezető autóflotta létrehozására, s időközben az USA hat városában indította el az Express Drive autóbérlési programot. A GM emellett megvásárolta a Cruise Automation nevű startupot is, mely önvezérlő autókat fejleszt. Az Uber, a Google, a Daimler, az Apple és a Ford egyaránt munkálkodnak önvezető autók előállításán.
Az Uber 2016 szeptember 14-én jelentette be, hogy Pittsburghben elindítja a világ első önvezetőautó-megosztó szolgáltatását az Advanced Technologies Center égisze alatt, melyet másfél évvel korábban alapított a városban. Egyelőre azonban az autókat vezetővel (safety driver) küldik ki az utasok számára, mivel kísérleti programról van szó.
Forrás: Business Insider, Uber, CNNMoney