Megosztás gazdasága cikkek


Ha zöld a szolgáltatás, akkor a magyar pénztárca is könnyebben nyílik

Ha zöld a szolgáltatás, akkor a magyar pénztárca is könnyebben nyílik 

A magyarok 42 százaléka saját elmondása szerint hajlandó többet fizetni a környezettudatos  termékekért, nagy részük akár 10-30 százalékkal többet is, mint egy hagyományos termékért. Bár a rendszeresen zöld árucikkeket, szolgáltatásokat vásárlók aránya még viszonylag alacsony a lakosság körében, a 30–39 éves korosztály élére állt az ökotudatosak táborának.
Pénzt ad elektromos kocsira a sofőröknek az Uber

Pénzt ad elektromos kocsira a sofőröknek az Uber 

Londonban kilométerenként 35 forintos felárat számít fel 2019 elejétől az Uber. Az összegyűlő pénzt a sofőrök elektromos autó vásárlására fordíthatják. Az Uber ezzel akarja zöldíteni flottáját és megindokolni, miért nem hajlandó csatlakozni London csúcsforgalmi adójához.
Az emberi jóság mintapéldája az Airbnb?

Az emberi jóság mintapéldája az Airbnb? 

"Alapvető emberi jóság nélkül az Airbnb nem működhetne", mondta Brian Chesky, az Airbnb társalapítója. A vandalizmustól vagy a lopástól viszont a láthatóság tartja vissza a bérlőket. A transzparencia a legerősebb jóságra nevelő eszköz. Ha a lakást kibérlő személyek negatív kommentet kapnak, mert kárt tettek az ingatlanban, kidobja őket a rendszer. Megéri tehát jól viselkedni.
A megosztás nyomába erednek a debreceni kutatók

A megosztás nyomába erednek a debreceni kutatók 

A fenntarthatóság, a megosztás gazdasága és a közösségi értékek összefüggéseinek vizsgálatába fogtak a Debreceni Egyetem GTK Marketing és Kereskedelem Intézetének kutatói.
Uber, Airbnb: ki minősül munkavállalónak?

Uber, Airbnb: ki minősül munkavállalónak? 

Az egyre gyorsabban terjedő "gig economy" cégeivel kapcsolatban egyre gyakrabban merül fel felhasználóik jogi státusa, vajon ügyfélnek, vagy munkavállalónak tekinthetünk-e például egy Uber-sorfőrt? Párkányi Rita, a KCG Partners Ügyvédi Társulás ügyvédjének segítségével jártunk utána a kérdésnek.
Ne vegye, használja! Az előfizetéses autóké a jövő

Ne vegye, használja! Az előfizetéses autóké a jövő 

Fizessen be, és váltogassa kedve szerint autóját. Atlantában és Münchenben ezzel az új üzleti modellel próbálkozik a Porsche és a Cadillac. Kényelmes, de drága, ám ez a jövő, nem lesz érdemes saját kocsit venni – mondják a szakemberek.
Attrakciók kellenek

Attrakciók kellenek 

Minden eddiginél jobb évet zárhat a magyar turizmus, akár a vendégéjszakák számát, akár az árbevételt tekintjük, azonban már most komoly gond van az ágazatban: szakmánként több ezer munkavállaló hiányzik. Ezt a helyzetet azonnal kezelni kell – mondta lapunknak Könnyid László, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke, akivel az ágazat előtt álló lehetőségekről, kihívásokról, és tennivalókról beszélgettünk.
A jövő közlekedése: se dugó, se parkolási mizéria, se légszennyezés

A jövő közlekedése: se dugó, se parkolási mizéria, se légszennyezés 

Egyedülálló kutatásra hívta fel a nyolcadik Fenntarthatósági Csúcs résztvevőinek figyelmét Ürge-Vorsatz Diana, a CEU klímakutatója. Már most körvonalazódik ugyanis olyan megoldás, amivel elkerülhető lenne a parkolási káosz, megoldódna a nagyvárosok légszennyezési problémája és ingyenessé, mindenki számára elérhetővé válna a háztól-házig közlekedés.
Uber, Airbnb: csak futnak a jogászok a fejlődés után

Uber, Airbnb: csak futnak a jogászok a fejlődés után 

A közösségi gazdaság fordulóponthoz érkezett: a cégek tevékenységének belátható időn belüli átlátható szabályozása sem Európában, sem Magyarországon nem halogatható tovább. Bár a hatályos uniós és hazai törvények erre az üzleti modellre is vonatkoznak, az újszerűség miatt adójogi, versenyjogi, fogyasztóvédelmi, munkajogi és egyéb kérdések merülnek fel. Ezeket nem csupán az állami hatóságok vagy a hagyományos piaci szereplők érdekei miatt, hanem a megosztáson alapuló gazdaság cégeinek biztonságos működése, sőt, fejlődése okán is rendezni kell. Máskülönben megismétlődik az Uber nemzetközi és hazai története.
Újra terítéken az Uber

Újra terítéken az Uber 

Alig két hónappal azután, hogy Szpunar főtanácsnok indítványában megállapította, hogy az Uber elsősorban nem információs társadalommal összefüggő szolgáltatást nyújt, és így köteles betartani a tagállamok vonatkozó közlekedési szabályozásait, a cég ügye újra terítékre került az Európai Bíróság előtt.

Lengyel piacra lépett a hazai utazási startup 

Lengyelországban is piacra lépett a hazai utazási szektorban sikeresen debütáló online utazási iroda, a Beontrips. A vállalkozás az utazók által egyszerűen összeállítható és testreszabott utak azonnali online foglalását teszi lehetővé – Magyarország után már Lengyelországban is.

Felturbózza a luxuslakásbérlést az Airbnb 

Az Airbnb azokat a turistákat szeretné magához édesgeti, akik úgy érzik, a rövidtávú lakásbérlés nem kínál olyan kényelmet és luxust, mint a hotelek. Több honlap is van, mely már évek óta közvetít luxuslakóhelyeket, így az Airbnb kicsit későn kapott észbe.

Olcsóbb és gyorsabb: csak ennyit tud a megosztás gazdasága 

Az alacsonyabb ár és a gyorsaság miatt kedvelik a fogyasztók elsősorban a megosztás gazdaságát, ellene gyakorlatilag csak az online fizetéssel szembeni tartózkodás szól a Sharing Economy Szövetség friss felmérése szerint.

Nem fog menni az állam nélkül a körkörös gazdaság 

A körkörös gazdaság elméletét mára egyértelműen alátámasztja a gazdasági racionalitás is. De hiába a koncepcióval sikeres cégek akár tömegei is, a gazdasági szabályozás változása nélkül nem lesz áttörés - hangzott el a témában rendezett Circular Hungary konferencián.

Besárgítja Európa az Ubert? 

Az Uber számára kellemetlen fordulatot vett a vele szemben folyó eljárás az Európai Unió Bíróságán, miután a bíróság főtanácsnoka arra az álláspontra helyezkedett, hogy a cég tevékenységét a közlekedés területén kifejtett szolgáltatásnak kell tekinteni. Ha az eljárás végén is ez az álláspont diadalmaskodik, az Ubernek is teljesítenie kell a tagállamok által a taxisofőrök számára előírt kötelezettségeket – figyelmeztet a mai brüsszeli döntést összegző közleményében a KPMG Legal Tóásó Ügyvédi Iroda.

Amikor az üzlet gyorsabb, mint a jogalkotó 

Hiába igyekeznek világszerte egyre több helyen tűzzel-vassal irtani a piacok régebbi szereplői, a sharing economy, más néven a közösségi gazdaság ellenállhatatlanul terjeszkedik. Az innovativitás nem kérdés, a szabályszerű működés egyelőre igen. Ennek megoldásáért tenne a frissen alapított magyar Sharing Economy Szövetség.

A sharing economy már a pénzváltásban is megjelent 

A közösségi gazdaság az üzleti élet egyre több területén jelenik meg. A személyszállítás, szálláshely-szolgáltatás, eszközmegosztás után már a pénzváltás is mehet úgy, hogy egyszerű magánszemélyek közötti tranzakcióvá válik.

Az új üzleti kulcsszó: empátia 

Ha nem változik alapjaiban mostani, fogyasztáscentrikus világunk, közel az összeomlás – vallják egyre többen. A rendszerváltó szerepre számos alternatív gazdasági modell bejelentkezett már. Áttörést – most úgy tűnik – a társadalmi vállalkozások hozhatnak, a korábban sztárolt megosztásos vagy a magas szinten támogatott körforgásos gazdaság helyett.

Stíluslopás és marketing az Airbnb-n 

Nem csak a turisták használják az Airbnb-t. A lakberendezők, a bútorkészítők és a kertészek, a szépérzékkel, kreativitással megáldott otthonteremtők és az építészek is, akiknek jól jön, ha valakinek megtetszik az általuk tervezett otthon.

Az Airbnb is továbblép a szállásbizniszen 

A megosztás alapú gazdaság is változik. Már nem csupán arról van szó, hogy a kihasználatlan vagy nélkülözhető vagyontárgyainkból, mint például üresen álló lakásunk, kocsink hátsó ülése, pénzt csinálunk. Kell valami plusz. Szállásközvetítésből így lesz programszervezés.

Eljött az Airbnb alkonya Budapesten? 

Az elmúlt években aranykorát élte meg az Airbnb-zés Budapesten, de egyre többen ábrándulnak ki ebből a pénzkeresetből. Érdemes még egyáltalán a belvárosban újépítésű lakást venni befektetési szándékkal, vagy akadnak ma már jobb helyszínek is, ha a befektetés a cél?

A szomszéd mondja meg kiadhatjuk-e a lakást? 

Csak a többi tulajdonos hozzájárulásával lehetne kiadni a lakásokat, és hasonló bejelentési kötelezettség terhelné, mint a szállodákat, bérlakásokat pedig nem lehetne rövidtávon kiadni – áll a Magyar Szállodák Szövetségének javaslatában.

Autót csak kölcsönbe? 

2030-ra az elektromos meghajtású járművek lesznek többségben a nagyvárosokban a szigorodó emissziós előírásoknak és az olcsóbbá váló technológiának köszönhetően.

A cybergyárakba nem kellenek melósok 

Már itt zúg a negyedik ipari forradalom az ablak alatt, hatékonyabb gyártást, jobb megtérülést hoz a cégeknek. Azonban a cybergyárak hatása nem áll meg csak itt, a foglalkoztatásban is alapvető változásokat hoznak az új ipari módszerek, amelyek csaknem a felére csökkentik a munkaerőigényt.

Bécsben is be kell jelenteni azAirBnb-t 

A bécsi parlament 2016. szeptember 30-án megszavazta a turisztikai támogatásokról szóló törvény kiegészítő jogszabályát, amely szigorú büntetés terhe mellett bejelentési kötelezettséget ír elő mindazoknak, akik szobát vagy lakást adnak bérbe, akár magánszemélyként, akár üzleti alapon.

Olcsóbb közlekedést és munkanélküliséget hoz az önvezető autó 

Az Uber riválisa, a Lyft elemzése szerint 10 éven belül csakis önvezető autókat használnak majd a kocsimegosztó alkalmazások. A sofőrök pedig elvesztik a pénzkereseti lehetőségüket. A nagyvárosokban egyszerűen nem lesz értelme autótulajdonosnak lenni.

Nem csak a lakáskiadók kattantak rá az AirBnB-re 

A hivatalos statisztikák szerint Budapesten több mint 6000 lakást adnak bérbe a világ legnagyobb szállásmegosztó platformján, az AirBnB-n keresztül. A rövidtávú lakáskiadásban rejlő üzleti lehetőségeket azonban nemcsak a lakástulajdonosok használják ki, hanem számos hazai cég, startup is megjelent a piacon az üzemeltetéshez kapcsolódó szolgáltatásokkal.

Így fékeznék a szállodások az Airbnb száguldását 

Az elmúlt öt évben csaknem hatszorosára növelték részesedésüket a magánszálláshelyek Budapest külföldi vendégéjszaka-forgalmából. Világszerte szigorítják a közösségi szálláskiadás szabályozását, itthon a szállodaszövetség konkrét javaslatokat is tett a helyzet rendezésére.

Megosztott kocsinak ingyen lenne a parkolás 

Németországban törvényt hoznak a közösségi autómegosztó szolgáltatások támogatásáról, a szövetségi kormány tervezete alapján a szolgáltatók autói ingyenesen parkolhatnának, de meg kell felelniük bizonyos környezetvédelmi normáknak.

Megy az Uber. Mit buknak a sofőrök? 

Július 24-én leáll Magyarországon az Uber autómegosztó szolgáltatása, mivel a cég nem kívánta vállalni az aznap hatályba lépő törvény kockázatát, ami a sofőrjeiket érintené. Ez bizonyos szempontból azt jelenti, hogy kkv-k győzedelmeskedtek egy multi felett. Más szempontból viszont azt is jelenti, hogy szembe megyünk a világ trendjével, 1200 embernek pedig új megélhetés után kell néznie.

Vissza a múltba? 11 nap múlva nem lesz Uber Budapesten 

11 nap múlva nem lesz Uber Budapesten – jelentette be Fekete Zoltán, az Uber magyarországi operatív igazgatója. A betiltást lehetővé tevő szabályozás hatályba lépésének napján 12 órakor leáll a rendszer. Ha változna a szabályozás, visszatérhetnek.

Hússzorosára nő a megosztás gazdasága tíz éven belül 

A sharing economy növekedése még csak most kezdődik, de becslések szerint 2025-re számos területen megközelíti a hagyományos gazdaság részesedését. Ami eddig csak hangzatos szöveg volt, most tényleg átformálja a világunkat. Vagy megszokunk, vagy megszökünk.

Az Uber-alapító tanácsai a sikeres vállalkozáshoz 

Az amszterdami Startup Fest Europe-on tartott beszédéből kihagyott minden utalást az Uber elleni taxistiltakozásokról és a P2P-közlekedés jogi nehézségeiről. Inkább motivációs beszédet adott arról, hogyan legyen az ember jó vállalkozó. Mindezt az Uberrel és önéletrajzi vonatkozásokkal színesítve. Azt is megtudtuk, hogy mi az amerikai kiejtése az Uber szónak: ú-bőr.

Klicskónak nem ellenség az Uber 

Elindult az UberX Kijevben; az első utas Vitalij Klicsko volt. A polgármester szerint az Uber fontos változásokat hoz a személyszállításban és az innovációban. Ezzel párhuzamosan a lett gazdasági miniszter együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá az Uberrel.

Uber-hatás: konkurenciát kapnak a bringásfutárok 

Új szolgáltatás jelent meg a megosztás gazdaságában, most a kerékpáros futárok aggódhatnak a bevételeik miatt. Az új szolgáltatás a városi kerékpározókat vonzza be a futárszolgálatba.

Nálunk betiltják, a lengyeleknél terjeszkedik az Uber 

Miközben Magyarországon betiltják, Lengyelországban már kilenc városban (Gdansk, Gdynia, Sopot, Varsó, Krakkó, Poznan, Wroclaw, Katowice, Lodz) működik az Uber. Franciaország és az Egyesült Királyság után Lengyelország az Uber harmadik legfontosabb európai piaca.

New York is nekimegy az Airbnb-nek 

Törvényjavaslatot készített elő New York, amely illegálisnak minősítené, hogy a rövid távon kiadó lakások megjelenjenek az Airbnb-hez hasonló oldalakon, és brutális bírsággal sújtaná a lakáskiadókat. A javaslat a kormányzó aláírására vár.

Keményen oltja az airbnbzőket Velence 

Meglehetősen durva szövegű plakátokon hívják fel a turisták figyelmét Velencében arra, hogy milyen rossz hatással van az Airbnb és az ahhoz hasonló oldalak a város életére. "Érezd jól magad a valaha volt otthonainkban" - fogalmaz többek között az üzenet.

A megosztás maga a demokrácia - mondja, akinek bejött a dolog 

Az Uber hazai betiltása kapcsán különösen előtérbe kerültek a megosztás gazdaságának kérdései. A másik zászlóvivő, az Airbnb alapítója szerint a lakáskiadás nemcsak pénzcsinálás, hanem eszköz új kapcsolatok létesítésére. Minden éjszaka egymillió ember száll meg Airbnb-s otthonban világszerte.

Kilőhetik az Ubert - döntött a Parlament 

Ideiglenesen, legfeljebb 365 napig blokkolni lehet azokat az internetes oldalakat, amelyek jogellenesen működő taxiszolgáltatást kínálnak - döntött az Országgyűlés.

Sharing economy - megszoksz vagy megszöksz? 

A vállalatoknak szembe kell néznie azzal, a sharing economy itt marad. Vagy megszokjuk, vagy megszökünk - mondta a téma szakértője a Piac & Profit által szervezett Cégvezetők Csúcstalálkozóján.

Így szabályozná az Unió a megosztás gazdaságát 

Milyen adószabályokat kell alkalmazni a megosztás gazdaságának szereplőire? És ki a felelős, ha gondot okoznak? Ezt, és sok más alapvető problémát válaszol meg a Bizottság friss iránymutatása. Az Unió támogatja a közösségi gazdaság fejlődését, de ahhoz, hogy az valóban segítse az európai gazdaságot, közös alapok kellenek.

Nem betiltani akarják az Ubert, csak "beállítani a sorba" 

A kormány nem betiltani akarja az Ubert, hanem "beállítani a sorba", amely egyenlő versenyfeltételeket teremt a Magyarországon működő egyéb taxis cégekkel - mondta Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára az Uber képviselőivel folytatott egyeztetés után.

Az Unió kiáll az Uber mellett 

Az Európai Bizottság nem támogatja az Uber és a hozzá hasonló, a megosztás gazdaságát erősítő cégek működésének betiltását vagy korlátozását. Lapértesülések szerint ezen a héten felszólítja a tagállamokat, hogy ne tiltsák be az autómegosztót.

Még a kutya is lehet közös - tarol a megosztás 

Az emberek Európa-szerte szeretik a megosztás gazdaságát, hosszú távon velünk marad. Hogy a pozitív vagy negatív hatásai érvényesülnek-e inkább, az viszont még kérdéses.

Senki sem ússza meg a digitális versenytársakat 

Vannak iparágak, mint a fotó, a média és a zene, amelyek már teljesen digitálisak, vannak amelyek most küzdenek az új versenytársakkal, mint a taxisok, és vannak, akik számára még nem jött el az igazság pillanata – de közeledik.

Uber: nem tarthatja a fővárost sakkban néhány taxis 

Budapestet sakkban tartja néhány tucat taxis, akik be akarják tiltatni a piaci versenytársakat. Rövid távon sikeresnek tűnhet az akciójuk, hiszen a döntéshozók olyan törvénymódosítást terjesztettek a Parlament elé, amely megakasztaná a modernizációt, megakadályozná az Uber alkalmazás használatát. Azonban Ubert 150 ezren használják Magyarországon azért, mert minőségi és megbízható szolgáltatást hozott Budapestre - amit most el akarnak venni a magyaroktól – közölte a cég.

Újra tüntetnek a taxisok 

Ma délután újra demonstrálnak a taxisok a fővárosban: a személyszállító kisiparosok az Uber közösségi platform ellen tüntetnek. A tüntetések a jelek szerint hatással vannak a kormányra amely további szankciókkal büntetni az applikációt és a sofőröket.
Feliratkozás a Piac & Profit Online magazin hírlevelére
Privátbankár
Mfor
Piac és Profit

Professzionális online sales és marketing vezetőt keresünk!

Részletek

Privátbankár
Mfor
Piac és Profit

Munkatársakat keresünk!

Online lapcsaládunk bővítéséhez újságírókat, szerkesztőket keresünk.

Részletek

Adózás

Apa és fia állította ki a fiktív számlákat, de hamar megbuktak a NAV-nál

Apa és fia állította ki a fiktív számlákat, de hamar megbuktak a NAV-nál  

Egy számlázási láncolat ellenőrzésekor vizsgálták azt a két társaságot, amelyek nevében csomagolási szolgáltatásokról és baromfi-feldolgozásról állítottak ki fiktív számlákat.

Klímablog

Sok cég örülhet, enyhébb átvilágítási szabályrendszert készülnek elfogadni

Sok cég örülhet, enyhébb átvilágítási szabályrendszert készülnek elfogadni  

Az Európai Tanács elfogadta a Vállalatok Fenntarthatósági Átvilágításáról szóló Irányelvet.

Infokom

Szokatlan helyről érkezhet a környezetvédelem csodafegyvere?

Szokatlan helyről érkezhet a környezetvédelem csodafegyvere? 

Sokan aggódnak az MI környezetre gyakorolt káros hatásai miatt, de vajon tényleg csak veszélyt jelent?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo