Megosztott kocsinak ingyen lenne a parkolás

Németországban törvényt hoznak a közösségi autómegosztó szolgáltatások támogatásáról, a szövetségi kormány tervezete alapján a szolgáltatók autói ingyenesen parkolhatnának, de meg kell felelniük bizonyos környezetvédelmi normáknak.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: SXC

A városi közösségi autómegosztó szolgáltatások felhasználóinak száma egyre gyorsuló ütemben emelkedik Németországban, a piacon tevékenykedő cégek érdekképviseletének (Carsharing Verband) adatai szerint tavaly már 1,26 millióan voltak, ami 25 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. Előrejelzésük alapján a következő időszakban évente 50 újabb városban indul vagy klasszikus autómegosztó szolgáltatás - amelynek lényege, hogy a kerékpármegosztó rendszerekhez hasonlóan a kocsit a kijelölt állomásokon lehet átvenni és leadni -, vagy új típusú, úgynevezett free floating autómegosztó rendszer, amelyben a felhasználók a közlekedés szabályainak betartása mellett bárhol otthagyhatják az autót, ha már nincs rá szükségük, illetve beülhetnek a flottához tartozó első szabad kocsiba, amely a közelben parkol.

Jön a közös kocsi a saját autó helyett
Az autómegosztó – úgynevezett carsharing vagy drivesharing – szolgáltatások rohamos terjedése 10-15 éven belül teljesen megváltoztatja a globális és hazai autóhasználatot. A szemléletbeli váltás az autógyártók és a lízingcégek számára is lehetőségeket tartogat pozícióik megerősítésére.
A tartományi kormányoknak és gazdasági érdekképviseleteknek véleményezésre szerdán megküldött tervezet szerint az autómegosztók kiváltságokat kaphatnának, elsősorban ingyenes vagy csökkentett díjazású parkolási lehetőséget. Ugyanakkor feltételekhez kötnék a szolgáltatást, a javaslat alapján egyebek között elő kell írni, hogy árkedvezmény jár a tömegközlekedési bérlettel rendelkező felhasználóknak, a hagyományos meghajtású autók esetében pedig meg kell szabni, hogy 2018-ra 95 grammra kell csökkenteni a kilométerenkénti átlagos szén-dioxid-kibocsátást.

A négy vezető szolgáltató - Car2Go, DrieNow, Flinkster, Cambio - tavaly nagyjából 12 ezer autót üzemeltetett, valamennyi szolgáltatót együttvéve pedig 15 400 autómegosztós kocsi futott a német utakon. Ez a szám 2020-ig évente rendre 11 és 19 százalék közötti mértékben emelkedhet. A szolgáltatás így eléri a tömeges mértéket, és a berlini vezetés megítélése szerint az ágazat fejlődése révén a helyzet megérett arra, hogy szabályozzák a piac működését.

Sharing economy – megszoksz vagy megszöksz?
A vállalatoknak szembe kell néznie azzal, a sharing economy itt marad. Vagy megszokjuk, vagy megszökünk - mondta a téma szakértője a Piac & Profit által szervezett Cégvezetők Csúcstalálkozóján.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo