Megosztott kocsinak ingyen lenne a parkolás

Németországban törvényt hoznak a közösségi autómegosztó szolgáltatások támogatásáról, a szövetségi kormány tervezete alapján a szolgáltatók autói ingyenesen parkolhatnának, de meg kell felelniük bizonyos környezetvédelmi normáknak.

Kép: SXC

A városi közösségi autómegosztó szolgáltatások felhasználóinak száma egyre gyorsuló ütemben emelkedik Németországban, a piacon tevékenykedő cégek érdekképviseletének (Carsharing Verband) adatai szerint tavaly már 1,26 millióan voltak, ami 25 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. Előrejelzésük alapján a következő időszakban évente 50 újabb városban indul vagy klasszikus autómegosztó szolgáltatás - amelynek lényege, hogy a kerékpármegosztó rendszerekhez hasonlóan a kocsit a kijelölt állomásokon lehet átvenni és leadni -, vagy új típusú, úgynevezett free floating autómegosztó rendszer, amelyben a felhasználók a közlekedés szabályainak betartása mellett bárhol otthagyhatják az autót, ha már nincs rá szükségük, illetve beülhetnek a flottához tartozó első szabad kocsiba, amely a közelben parkol.

Jön a közös kocsi a saját autó helyett
Az autómegosztó – úgynevezett carsharing vagy drivesharing – szolgáltatások rohamos terjedése 10-15 éven belül teljesen megváltoztatja a globális és hazai autóhasználatot. A szemléletbeli váltás az autógyártók és a lízingcégek számára is lehetőségeket tartogat pozícióik megerősítésére.
A tartományi kormányoknak és gazdasági érdekképviseleteknek véleményezésre szerdán megküldött tervezet szerint az autómegosztók kiváltságokat kaphatnának, elsősorban ingyenes vagy csökkentett díjazású parkolási lehetőséget. Ugyanakkor feltételekhez kötnék a szolgáltatást, a javaslat alapján egyebek között elő kell írni, hogy árkedvezmény jár a tömegközlekedési bérlettel rendelkező felhasználóknak, a hagyományos meghajtású autók esetében pedig meg kell szabni, hogy 2018-ra 95 grammra kell csökkenteni a kilométerenkénti átlagos szén-dioxid-kibocsátást.

A négy vezető szolgáltató - Car2Go, DrieNow, Flinkster, Cambio - tavaly nagyjából 12 ezer autót üzemeltetett, valamennyi szolgáltatót együttvéve pedig 15 400 autómegosztós kocsi futott a német utakon. Ez a szám 2020-ig évente rendre 11 és 19 százalék közötti mértékben emelkedhet. A szolgáltatás így eléri a tömeges mértéket, és a berlini vezetés megítélése szerint az ágazat fejlődése révén a helyzet megérett arra, hogy szabályozzák a piac működését.

Sharing economy – megszoksz vagy megszöksz?
A vállalatoknak szembe kell néznie azzal, a sharing economy itt marad. Vagy megszokjuk, vagy megszökünk - mondta a téma szakértője a Piac & Profit által szervezett Cégvezetők Csúcstalálkozóján.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo