Autót csak kölcsönbe?

2030-ra az elektromos meghajtású járművek lesznek többségben a nagyvárosokban a szigorodó emissziós előírásoknak és az olcsóbbá váló technológiának köszönhetően.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Kép:MTI

Sokat segít az elektromos járművek elterjedésének, hogy a technológia költségszintje folyamatosan esik. A lítiumionos akkumulátorok 2010-ben még 1000 dollár/KWh-ba kerültek, ami 2015-re már 350 dollár/KWh-ra esett, s a következő évtizedben várhatóan 100 dollárra csökken, állítja a McKinsey & Co és a Bloomberg New Energy Finance közös jelentése. A két cég kivetítése szerint a gazdag nagyvárosokban, mint amilyen London vagy Szingapúr, 2030-ra a járműpark 60 %-át elektromos autók alkothatják az elektromos autók. Ez a helyzet ott állhat elő, ahol magas az egy főre jutó jövedelem és sűrűn lakott a város, vagyis zsúfoltak az utak. Az elemzés szerint közel 50 városnál van nagy esélye, hogy az elektromos járművek ilyen mértékben nyerjenek teret. (Magyarországon jelentős kedvezmények járnak az elektromos autókra!)

Elektromosra vágynak a magyarok
Már tíz éven belül többségben lehetnének az elektromos autók a magyar utakon a Forensis autóklub felmérése alapján. Az autósok jelentős része ugyanis legszívesebben már most is elektromos autót venne – de még drágállja és inkább kivár.
Új közlekedési modell

Szakértők arra is rámutattak, hogy az ilyen városokban nem feltétlenül az autók birtoklása lesz a favorizált modell. Ahogy a Tesla, az Uber és más cégek egyre inkább az önvezető autók megosztását propagálják, mint jövőbeli modellt, a metropoliszokban sokaknak már nem éri majd meg autót venni. Az autógyáraknak tehát át kell állniuk a tulajdonviszony-centrikus (értsd: autóeladási/vásárlási) modellről a szolgáltatás-központú jövőképre. (Van ahol az országok is támogatják az ilyen gazdasági modellek elterjedését!)

Az olajipari vállalatoknak, mint a benzinkutak üzemeltetőinek szintén át kell gondolniuk jövőstratégiájukat, miként tudnak elektromos töltőket felszerelni az üzemanyagtöltő állomásaiknál, de még inkább: autókölcsönzőket nyitni e helyeken. A BP főközgazdásza, Spencer Dale a Bloomberg New Energy Finance londoni konferenciáján elismerte: "Az elektromos járművek bármikor egy csapásra elterjedhetnek, mert a társadalmi preferenciák változását nem modellezhetjük," azok nem megjósolhatók.

Jön a közös kocsi a saját autó helyett
Az autómegosztó – úgynevezett carsharing vagy drivesharing – szolgáltatások rohamos terjedése 10-15 éven belül teljesen megváltoztatja a globális és hazai autóhasználatot. A szemléletbeli váltás az autógyártók és a lízingcégek számára is lehetőségeket tartogat pozícióik megerősítésére.

Véleményvezér

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo