Pénzt ad elektromos kocsira a sofőröknek az Uber

Londonban kilométerenként 35 forintos felárat számít fel 2019 elejétől az Uber. Az összegyűlő pénzt a sofőrök elektromos autó vásárlására fordíthatják. Az Uber ezzel akarja zöldíteni flottáját és megindokolni, miért nem hajlandó csatlakozni London csúcsforgalmi adójához.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A taxitársaságok lobbiereje továbbra is túl erős ahhoz, hogy egyes kulcsfontosságú piacokon ne sodródjon veszélybe az Uber működési engedélye, illetve megítélése a polgármesteri hivatalnál. Az elektromos autók mögé áll be az autómegosztó app, hogy szimpátiát szerezzen a helyi szabályozó szervektől, elvégre minden városnak nagy segítség. Egy polgármester sem szereti, ha újraválasztását a szavazók-lakosok szmog miatti felháborodása veszélyezteti. Az Uber tőzsdére készül, s 2019-re tervezett IPO-ja (tőzsdei részvénykibocsátása) előtt próbálja a lehető legjobb lapokat húzni a hatóságoknál a legfontosabb piacain.

Ennek része az is, hogy megpróbálja olyan cégként feltüntetni magát, mely szerepet játszik nagyvárosok légszennyezettségének megoldásában, nem pedig súlyosbítja a problémát. Két stratégiai lépést is bejelentett az Uber vezérigazgatója, Dara Khosrowshahi Londonban - igaz, mindkettő csak az angol fővárosra vonatkozik, de elképzelhető, hogy a modellt másutt is alkalmazza majd a cég.

Variációk london szmogra Nr. 2.
(Fotó: Flickr/RV1864)

Felárból egyéni megtakarítások

Az egyik stratégiai elhatározás az, hogy 2025-re az Uber minden Londonban üzemeltetett kocsija elektromos jármű legyen. Az alkalmazás számára jelenleg 45 000 sofőr fuvarozik a brit fővárosban.

Ezt a célt úgy próbálja elérni a cég, hogy kilométerenként 34,30 forintos "tiszta levegő felárat" számít fel a londoni utazásokra, ami az adott autóvezető külön megtakarítási alapjába folyik be az Ubernél. Ebből minden pennyt egy elektromos autó megvásárlására fordíthat vagy "más zöld kezdeményezésekre".

(Fotó: Flickr/Mike P Scott)

Az az autóvezető, aki hetente 40 órát ül a volán mögött az Uber égisze alatt, két év alatt nagyjából 3000 fontot (1,098 millió forintot) tud félretenni ezzel a felárral, kalkulált a The Guardian brit napilap. Ez azért jön jól, mert az angol kormány nemrég 4500 fontról 3500-ra csökkentette az elektromos autók állami támogatását, a hibrid járművek vásárlásának dotálását pedig egyenesen megszüntette. Sok Uber-sofőr hibrid-autót használ.

Hatvan éve csapott le Londonra a “Nagy szmog”
Több mint hatvan évvel ezelőtt, 1952. december ötödikén vastag, korom és pára nyelte el Londont. A „Great Smog” öt teljes napig tartotta fogságában a várost, a sokmilliós metropolisz iparosítás utáni történetének legsúlyosabb környezeti katasztrófáját okozva. A tömegközlekedés összeomlott, a mérgező ködben emberek ezrei vesztették életüket.
Az elektromos autókra való átállást fokozatosan hajtaná végre az Uber, 2021-re már azt szeretné, ha londoni sofőrjei fele elektromos autót vezetne. A tervek szerint 2021-re legalább 200 millió font jönne össze ezekből a felárakból.

A veszélyes munkát végzők szakszervezete, az IWGB egyszerű PR-manővernek tartja az Uber kezdeményezését, mely leginkább ahhoz járul hozzá, hogy újabb adósságokba verje az autóvezetőket.

A város barátja

Khosrowshahi hangsúlyozta, hogy továbbra sem enged abban a kérdésben, hogy az Uberre is vonatkozzon a csúcsforgalmi adó, illetve csak akkor hajlandó erre, ha a hagyományos taxikra is kiterjesztik azt. "A kocsik az idő 95 százalékában használatlanok, sok parkolóhelyet foglalnak el. Mi vissza akarjuk adni ezt a helyet a városnak", mondta a cégvezető.

Uber-ellenes taxi-tüntetés Londonban.
(Fotó: Flickr/David Holt)

A "város barátja" imázst a felárat indokló retorikával is erősíti Khosrowshahi: "Azt szeretnénk, ha partnerségünk Londonnal nemcsak egy erős partnerség lenne, hanem egy úttörő együttműködés, amivel megoldjuk a légszennyezés problémáját, mellyel minden óriási város küszködik."

Az Uber vezére az angol újságírók kérdéseire válaszolva azt is kijelentette, hogy előbb válaszokat akar arról, hogy hogyan halt meg Dzsamál Hasogdzsi, s ezek ismeretében döntené el, mi legyen a cég kapcsolata Szaúd-Arábiával és a szaúdi tőkével - például az Uber részvényei jövőre szaúdi befektetők és befektetési alapok számára is elérhetőek legyenek-e.

(Reuters, The Guardian)

A többség kitiltaná a szennyezőbb autókat a városokból
Támogatja a megkérdezett európaiak nagy többsége, köztük a magyarok háromnegyede, hogy a levegőtisztaság védelmében tiltsák ki településükről a legszennyezőbb gépkocsikat. Magyarországon is célszerű lenne kialakítani alacsony kibocsátási övezeteket, mert a behajtási korlátozás az emberek autóvásárlási szokásait is befolyásolja.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo