A taxitársaságok lobbiereje továbbra is túl erős ahhoz, hogy egyes kulcsfontosságú piacokon ne sodródjon veszélybe az Uber működési engedélye, illetve megítélése a polgármesteri hivatalnál. Az elektromos autók mögé áll be az autómegosztó app, hogy szimpátiát szerezzen a helyi szabályozó szervektől, elvégre minden városnak nagy segítség. Egy polgármester sem szereti, ha újraválasztását a szavazók-lakosok szmog miatti felháborodása veszélyezteti. Az Uber tőzsdére készül, s 2019-re tervezett IPO-ja (tőzsdei részvénykibocsátása) előtt próbálja a lehető legjobb lapokat húzni a hatóságoknál a legfontosabb piacain.
Ennek része az is, hogy megpróbálja olyan cégként feltüntetni magát, mely szerepet játszik nagyvárosok légszennyezettségének megoldásában, nem pedig súlyosbítja a problémát. Két stratégiai lépést is bejelentett az Uber vezérigazgatója, Dara Khosrowshahi Londonban - igaz, mindkettő csak az angol fővárosra vonatkozik, de elképzelhető, hogy a modellt másutt is alkalmazza majd a cég.
Felárból egyéni megtakarítások
Az egyik stratégiai elhatározás az, hogy 2025-re az Uber minden Londonban üzemeltetett kocsija elektromos jármű legyen. Az alkalmazás számára jelenleg 45 000 sofőr fuvarozik a brit fővárosban.
Ezt a célt úgy próbálja elérni a cég, hogy kilométerenként 34,30 forintos "tiszta levegő felárat" számít fel a londoni utazásokra, ami az adott autóvezető külön megtakarítási alapjába folyik be az Ubernél. Ebből minden pennyt egy elektromos autó megvásárlására fordíthat vagy "más zöld kezdeményezésekre".
Az az autóvezető, aki hetente 40 órát ül a volán mögött az Uber égisze alatt, két év alatt nagyjából 3000 fontot (1,098 millió forintot) tud félretenni ezzel a felárral, kalkulált a The Guardian brit napilap. Ez azért jön jól, mert az angol kormány nemrég 4500 fontról 3500-ra csökkentette az elektromos autók állami támogatását, a hibrid járművek vásárlásának dotálását pedig egyenesen megszüntette. Sok Uber-sofőr hibrid-autót használ.
A veszélyes munkát végzők szakszervezete, az IWGB egyszerű PR-manővernek tartja az Uber kezdeményezését, mely leginkább ahhoz járul hozzá, hogy újabb adósságokba verje az autóvezetőket.
A város barátja
Khosrowshahi hangsúlyozta, hogy továbbra sem enged abban a kérdésben, hogy az Uberre is vonatkozzon a csúcsforgalmi adó, illetve csak akkor hajlandó erre, ha a hagyományos taxikra is kiterjesztik azt. "A kocsik az idő 95 százalékában használatlanok, sok parkolóhelyet foglalnak el. Mi vissza akarjuk adni ezt a helyet a városnak", mondta a cégvezető.
A "város barátja" imázst a felárat indokló retorikával is erősíti Khosrowshahi: "Azt szeretnénk, ha partnerségünk Londonnal nemcsak egy erős partnerség lenne, hanem egy úttörő együttműködés, amivel megoldjuk a légszennyezés problémáját, mellyel minden óriási város küszködik."
Az Uber vezére az angol újságírók kérdéseire válaszolva azt is kijelentette, hogy előbb válaszokat akar arról, hogy hogyan halt meg Dzsamál Hasogdzsi, s ezek ismeretében döntené el, mi legyen a cég kapcsolata Szaúd-Arábiával és a szaúdi tőkével - például az Uber részvényei jövőre szaúdi befektetők és befektetési alapok számára is elérhetőek legyenek-e.
(Reuters, The Guardian)