Megélhetésünk kulcsa és záloga lesz a sharing economy

A megosztásos gazdaságba való átmenet kulturális, gondolkodás- és viselkedésbéli követelményeit és akadályait foglalta össze Dinya László, a Szegedi Egyetem tanára a Piac & Profit Sharing Economy című konferenciáján. Ha az automatizáció kiváltja a lakosság nagy részének a munkáját, s a garantált alapjövedelem csak a minimális megélhetésüket fedezi, akkor autójuk, lakásuk, gépeik, szaktudásuk stb. bérbe adásával tehetnek szert az emberek pluszjövedelemre a megosztásos gazdaságban.

"Aki komplex kérdésre egyszerű választ vár, az laikus, aki egyszerű választ ad, az politikus, a kettő kombinációja pedig életveszély", kezdte mondanivalóját Dinya László, a Szegedi Egyetem tanára, aki először címszavakkal jellemezte és elemezte a minket körülvevő világot..

Összetett világ

  • egyének/demográfia: túlnépesedés, öregedés (baby boomer generáció nyugdíjba megy), urbanizáció, népvándorlás/menekültek (egymilliárd ember keresi a helyét);
  • politikai rendszer: globalizáció, populizmus, polarizáció;
  • értékrend, kultúra: új generációk, multikulti (világcégen belül is négy generáció működik együtt), hálózatok;
  • jogrend: erózió, Big Brother kultúra (állampolgárok pontozását javasolták Kínában), zöldülés.
  • innovációk: multipurpose, azaz sokfunkciós technológiák (elmosódnak a határok nano-, bio-, és infotechnológiák között, az új vívmányok mindegyiket egyszerre érintik), exponenciális/nem-lineáris világ (minden gyorsul);
  • civil szektor: mobilitás, önvédelem, bizalom;
  • üzleti szektor: koncentráció, tittytainment (Zbigniew Brzezinsky jelszava, a köznép és az alulfoglalkoztottak szórakoztatása, sőt eltartása garantált alapjövedelemmel);
  • árnyékgazdaság: cronyism (haveri kapitalizmus), átláthatóság (meztelen vállalatok kora, EU javaslat: blockchainben őrizni a cégek előtörténetét, hogy ne legyen eltüntethető és megmásítható, így minden simliskedés nyilvános), etika (jogszabályokat diktálnak cégek, amelyek finanszírozták a politikusok választási kampányát).
Fordulópont & gyorsulás

Az új technológiáknak köszönhetően minden üzleti folyamat felgyorsul: exponenciális világban élünk, ahol nőnek a szakadékok, a feszültségek -. figyelmeztetett az egyetemi tanár. Az S&P 500-as indexben szereplők vállalatok átlagéletkora az 50-es években még 60 év volt, mára ez lerövidült 15-20 évre (megszűnnek vagy beolvadnak más, feljövő cégekbe az iparági átalakulások miatt.)

A 2015-ben a top 10 szakma 2010-ben még nem is létezett. A mai fiataloknak arra kell felkészülniük, hogy pályafutásuk során hatszor-hétszer fognak szakmát váltani. Üzleti modellek, sőt egész ágazatok tűnnek majd el.

Világunkat olyan döntéshozók irányítják, akiknek az agya az atomkorszak előtt szilárdult meg", írta Szentgyörgyi Albert 1986-ban. Helyettesítsük be az atomkorszak szót az internettel, és rögtön megkapjuk a mai politikai elit életképtelenségének és hiteltelenségének képletét - jelentette ki Dinya, aki aki szerint megvan az esély rá, hogy a "győztes mindent visz" elve fog érvényesülni, a többiek meg mehetnek a rezevervátumba. "A szereplők tömeges lecserélése következik. Nőnek a szakadékok, a feszültségek a szektorok között és a szektorokon belül is," ami a társadalmi rétegek közötti egyenlőtlenséget is fokozza.

S hogy mire számíthatnak a lemaradók? Egyes becslések szerint a lakosság 80 százalékának munkájára nem lesz szükség az automatizáció miatt, ezért lehet szükség a garantált alapjövedelemre (universal basic income: erről itt olvashat részletesebben). Ez persze csak az alapköltségeket fedezi (lakásbérlet, rezsi, étel és valószínűleg ruhabeszerzés). Dinya szerint a sharing economy arra lesz jó, hogy ha az emberek ennél többet akarnak keresni, akkor a javaikat és tálentumukat (kocsi, lakás, nyaraló, szerszámgépek vagy a szaktudásuk stb. ) bérbe adhatják némi mellékes jövedelemért cserébe.

Magyar habitus

Dinya László szerint nem túl jó esélyekkel indul a magyar ember a globális versenyben. Egy uniós felmérés azt vizsgálta, hogy az egyes országokban milyen erősek az emberekben a következő tulajdonságok. Mint kiderült, erős a magyarokban a változásellenesség, nem elég nagy a (politikai) hatalomtól való távolságtartás, alacsony az önsegítés képessége, de nagyon erős a versengésre irányuló hajlam - ami azt is jelenti, hogy alacsony a win-win szituációk kialakítására való képesség. "Habzó szájú lúzerek országa vagyunk", vonta le ebből a következtetést Dinya. A Szegedi Egyetem tanára végezetül néhány alapelvet vázolt fel, ezek szerinte elősegíthetik egy fenntartható világ létrehozását:

  • profitmaximálás helyett: céltudatos, küldetéstudatos márkák (társadalmi felelősségvállalás, környezeti tudatosság);
  • globális piacterek helyett: lokális piacterek a neten (a sharing economy platformjai);
  • konfekció helyett: személyes, személyre szabott kínálat;
  • lassú kiszállás helyett: azonnali házhozszállítás;
  • "nesze, ez van" helyett: koprodukció;
  • passzív fogyasztók helyett: kompetens ügyfelek.

Véleményvezér

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.
Épül-szépül az Orbán-család szuper luxus kastélya

Épül-szépül az Orbán-család szuper luxus kastélya 

Szép vagy, gyönyörű vagy, Magyarország.
Fejenként 600 millió forintról maradtak le a magyar kutatók

Fejenként 600 millió forintról maradtak le a magyar kutatók 

A tudáspiacon a nulla eredmény rendszerszintű hibát jelez.
Sokba kerül nekünk szegény adófizetőknek a kormánypárti urak kissé zavaros szerelmi élete

Sokba kerül nekünk szegény adófizetőknek a kormánypárti urak kissé zavaros szerelmi élete 

Kinek a pap, kinek a papné, valakinek meg mindkettő.
Teljes csőd az eddigi magyar energiapolitika

Teljes csőd az eddigi magyar energiapolitika 

A hintapolitika miatt belassult Orbán-kormány nem nagyon tud gyorsan reagálni a váratlan fejleményekre.
Leteszek két és félmillió forintot és soron kívül már meg is operálnak az egyik állami kórházban

Leteszek két és félmillió forintot és soron kívül már meg is operálnak az egyik állami kórházban 

Ez már döfi, a szó átvitt és valódi értelmében.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo