„Azt tartom elsődlegesnek, hogy legyen egy olyan turizmusfejlesztési stratégiánk, amely kiszámíthatóan s hosszú távra meghatározza a prioritásokat. A piac minden szereplőjének tudnia kell, hogy milyen irányba kívánjuk fejleszteni az ágazatot, milyen célokhoz fogunk hazai és uniós forrásokat allokálni, illetve miben érdemes gondolkodniuk saját beruházásaik tervezésekor” – mondta a Turizmus.com-nak adott interjúban Bienerth Gusztáv, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezetője.
A szervezetnek szerepe volt abban, hogy végül nem tiltották ki a turistabuszokat a Budai Várból, és bár a vezető szerint nem ez a fő dolguk, nem zárja ki, hogy a jövőben is „jusson energiájuk” hasonló ügyekben való beavatkozásra. Bienerth szerint a mostani fejlesztések (például az, hogy a vizes VB előkészítő beruházásai miatt a turista hajók dokkolása válik lehetetlenné) valóban okoznak nehézségeket a turizmusnak, ha viszont elkészülnek, annak versenyképességéhez járulnak hozzá.
Együtt – vagy mégsem?
Bár korábban arról volt szó, hogy a szakma szereplőit bevonják a turizmusfejlesztési stratégia kialakításába, a napokban életre hívott Nemzeti Turisztikai Tanácsadó Testületben a társminisztériumok, valamint a főváros és a Balaton képviselői mellett még meghívottként sem szerepelnek a szakmai szervezetek.
Bienerth szerint ez nem meglepő, mivel a szakmai szervezetekre a stratégia, majd a törvény előkészítésekor számítanak. Budapest esetében a Turisztikai Kerekasztallal konzultálnak, de, rendszeresen kérik majd a szakmai szövetségek véleményét, javaslatait – nyilatkozta. Az egyeztetési folyamat koordinációja az ő feladata lesz.
A vállalkozásoktól vár pénzt
Az MTÜ feladata a turizmusmarketing ellátása is, Bienerth viszont „meg lenne lepve”, ha a költségvetési támogatás elérné a bizonyos forrásoktól származó 30 milliárdot. A tervezetben szereplő 5,5 milliárdnál viszont többet vár, hozzátette viszont: „fontosnak tartom, hogy ne csak a költségvetéstől várjuk a forrást. Tegyék hozzá a magukét a vállalkozások is. Ennek a módját is ki kell még dolgoznunk”.
Ld. a frissen elfogadott turizmusfejlesztési hozzájárulást.
Hogy mi lesz a befolyó pénzzel, arról Bienerth még nem nyilatkozott. „Lássuk először, hogy mi történik 2017. január elsejétől, amikor 27-ről 18 százalékra csökken a vendéglátóáfa. Lássuk, a vállalkozások tudnak-e élni ezzel a lehetőséggel? Például a dolgozók legális béremelésére, a szakképzett munkaerő megtartására fordítják-e a náluk maradó pénzt? A 2018-tól várható további áfacsökkentéssel és a turisztikai hozzájárulás bevezetésével előálló új helyzetről most még korai bármit is mondani. Az viszont biztos, hogy napirenden tartjuk a reprezentációs adó eltörlését, remélve, hogy a céges forgalom fellendülését eredményezi majd, ami további forrásokat biztosít a vendéglátó ágazat megerősödéséhez” – mondta.
Tárgyalna az Airbnb-vel
Napirenden tartják a sharing economy kérdését is, az MTÜ vezetője elmondása szerint az év második felében, a V4-ek képviselőjeként tervez leülni az Airbnb tulajdonosaival, hogy régiós szinten találjanak megoldást az adózási, a fogyasztóvédelmi, az adatszolgáltatási és az árszínvonalat érintő kérdésekre.