Uber-hatás: nem kell félnetek jó lesz

Akár tetszik, akár nem, mostanában elképzelhető, hogy a semmiből bukkannak fel a versenytársak, a technológiai fejlődés az üzletmenetet is átírja, a szabályozók pedig csak kapkodják a fejüket. Ezzel a trenddel lehet szembemenni – csak nem érdemes.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Miközben a kormány igazat ad az Uber ellen – pontosabban az egységes szabályozásért – tüntető taxisoknak, a fogyasztók mind nagyobb számban fordulnak a megosztáson alapuló személyszállítási applikáció felé. Ennek oka, hogy a demonstráció tulajdonképpen ingyenreklám az Ubernek és így az érdeküket védő taxisok éppen ellenfelük malmára hajtják a vizet. Így történt ez Belgiumban is, ahol a taxisdemonstrációk hatására jelentősen, több mint harmadával nőtt az uberes utazások száma.

A semmiből előbukkanó erős versenytársakkal való küzdelemmel nincsenek egyedül a magyar taxisok: pontosan ilyen kellemetlen helyzettől féltek korábban a szállásadók az AirBnb miatt, ezzel néznek szembe a közeljövőben a televíziós csatornák a Netflix következtében és tovább sorolhatnánk a példákat. Nem véletlen, hogy a cégek az idei évben már nem az adórendszer változásaitól, vagy a Semjén Zsolt fejéből hirtelen kipattanó kereskedelmi szabályozástól félnek a leginkább, hanem attól az Uber-hatásnak nevezett jelenségtől. Vagyis attól, hogy egyik pillanatról a másikra, a közösségi oldalak bugyraiból előbukkan egy versenytársuk, aki – mint az Uber – letarolja a piacot.

Aranyláz?

Ugyanolyan folyamatok zajlanak az üzleti világban, mint a 19. századi aranyláz idején, csak az aranyat itt a „nagy ötlet” jelenti, amit a legtöbb esetben mostanában a technológia fejlődése tesz kivitelezhetővé. Ha ennek segítségével egy már létező szolgáltatást olcsóbban, a fogyasztót és a szolgáltatást végzőt közvetlenül összekötve lehet kínálni, óriási növekedésre van kilátás. Úgy tűnik, egy-egy ilyen ötlet szinte végtelen profittal kecsegtet: az Uber alig néhány éve indult, mára már az értékét 60 milliárd dollárra becsülik, és a világ legnagyobb személyszállítással foglalkozó cége - pedig tulajdonképpen egy sofőrje, vagy autója sincs.

Kép: Pexels

Melyik kezébe harapjon a szabályozó?

Ez a helyzet a szabályozókat is nehéz helyzetbe hozza. Az Uber-sofőrök adóhatósági zaklatása tulajdonképpen értelmetlen, hiszen a fuvar során nem történik pénzmozgás, a teljesítés igazolása online, automatikusan történik, így a NAV ellenőre legfeljebb megvakarhatja a fejét és megnézheti, hogy a sofőrnek van-e izzókészlete. Habár, mint az korábban megírtuk, tulajdonképpen nem lenne agysebészet megadóztatni az Ubert és más, megosztáson alapuló szolgáltatót, a szabályozás kérdése ettől még nem oldódik meg. (A sofőröket legfeljebb azért büntethetik, mert nem vallják be a „taxizásból” származó jövedelmet.)

Betiltani sem olyan egyszerű a szolgáltatást: Németországban próbálkoztak ezzel, de nekik nem sikerült megtalálniuk a jogi kiskaput, sőt, az Uber feljelentése után éppen az Európai Unió versenyhatósága kezdett el körülnézni a német taxispiacon. A kormányok Spanyolországban, vagy Olaszországban úgy próbálkoztak meg az Uber ellehetetlenítésével, hogy az internetszolgáltatóknak tiltották meg, hogy engedélyezzék az applikáció használatát, így ugyan az applikáció elérhető, de a felhasználók nem tudnak mit kezdeni vele. Ugyan a spanyoloknál emiatt „nincs” Uber és minden taxis megtarthatta az állását, a gazdaság viszont elesett több mint tízezer munkahelytől – és a szabályozói kreativitástól függően – több millió eurónyi adóbevételtől.

A megosztás gazdasága
A sharing economy lényege, hogy a felhasználók megosztják egymással: kihasználatlan kapacitásaikat, erőforrásaikat (pl. tárgyi eszköz, szolgáltatás, pénz), on-demand jelleggel (a fogyasztási igény felmerülésekor azonnal), rendszerint egy IT-platformon keresztül, bizalmi alapon, kiemelt jelentőséget tulajdonítva a személyes interakciónak, közösségi élménynek, miközben törekednek a fenntarthatóságra. A működési modellről és sikeres hazai és külföldi példákról olvashat itt.
Ez, a „melyik kezünkbe harapjunk” kérdés nálunk is fennáll, ha a kormányzat hirtelen mégis meglátná az Uberben az aranytojást tojó tyúkot, akkor kezdhet gondolkodni: kitart a taxisok mellett és megpróbálja betiltatni a közösségi szolgáltatót, vagy megsarcolja a tavaly már több mint nyolcvanezer utaztatást végző Ubert?

Miért nem érdemes árral szemben úszni?

Amellett, hogy az állam komoly bevételtől fosztja meg magát, mert teszetoszaságával lemarad a közösségi szolgáltatók adóztatásában és szabályozásában, a folyamatosan változó üzleti környezet, az újabb és újabb appok elleni hadakozás gyorsan szélmalomharccá fajulhat. Ezek az új szolgáltatások és megoldások ugyanis nem a kiskapukat keresgélik a törvényekben, hanem olyan utakat építenek, amelyekre a szabályozók álmukban sem gondoltak. A hagyományos szolgáltatóknak is teremhet itt babér, mivel ezek a szolgáltatások jelentősen elősegítik a meglévő erőforrások hatékonyabb kihasználását (például az egy éjszakára üresen maradt kiadó szoba is lakót találhat a szállásmegosztó oldalon), jelentős húzóerőt adva ezzel a gazdaságunknak. Az Uber-hez hasonló Airbnb a legfrissebb adatok szerint NEM a szállodáktól szipkázta el a vendégeket, éppen ellenkezőleg, a Szállodaszövetség legfrissebb adatai szerint a tavalyi adatok kétszámjegyű növekedést mutatnak 2014-hez képest a szállodák forgalmában. Tehát a megosztáson alapuló szolgáltatások nemcsak a már meglévő iparági szereplők ügyfélkörére építenek, hanem teljesen új fogyasztói rétegeket is „bevonzanak”.

Hosszú távon viszont nyilván azok járnak majd rosszul, akik nem hallják meg az idők szavát. A döntő kérdés ugyanis akár a személyszállítás, akár más iparág esetén az ügyfélélmény. Addig, amíg egy Uber-es autó egyszerűbben rendelhető, gyorsabban megérkezik, olcsóbban szállít és a sofőr azonnal értékelhető – és az értékelés hatására akár a munkáját is elveszítheti – addig a fogyasztók az Ubert fogják választani. A taxisoknak tehát nem az Uber eltüntetéséért kell lobbizniuk, hanem hatékonyabbá, olcsóbbá kell tenniük tevékenységüket, és egyszerűbben hozzáférhetővé tenniük a szolgáltatásukat. Ugyanez érvényes minden olyan iparágra, amely veszélyben érzi magát az új technológiák hozta aranyláztól.

Osztogatnak, vagy fosztogatnak?
A „sharing economy” cégek – Couchsurfing, Airbnb, Uber és társaik – úgynevezett „teremtő rombolással” forgatnak fel teljes iparágakat néhány év leforgása alatt – és hagyományos versenytársaiknak követniük kell a példájukat .
Adunk most 5 ötletet, mit tehet egy vállalkozás, hogy ne előzze be a konkurencia!

Tuningoljon.

Fogjon egy egyszerű terméket és fejlessze. Akár az értékét, akár a státuszát, akár a marketingjét. A legegyszerűbb példát a McDonald’s szolgáltatja, hiszen minden vele konkurens cég minőségibb hamburgereket igyekszik kínálni a Big Macnél, a szivárvány minden színében. A legnagyszerűbb példa pedig a víz, amelyet az egyszerű csap- vagy forrásvízhez képest ma már milliónyi ízben, dúsítva árusítanak.

 Egyszerűsítsen.

Ha az előző út nem járható – mert nem lehet ésszerű keretek között felülmúlni a konkurencia által kínáltakat -, fordítsa meg folyamatot. Gondoljon a fapados légitársaságokra, akik minimumra csökkentették a légi szolgáltatások számát vagy a fapados hotelekre. De gondolhatunk a 25 dolláros okostelefonra is.

Kapcsoljon össze termékeket.

Bizonyos termékek és szolgáltatások szinte csak együtt kelendőek, hát miért hagyná, hogy a vevő külön-külön vásárolja meg őket? Ezért lehetett sikeres annak idején a rádiós óra, de Bill Gates milliárdjai is abból születtek, hogy operációs rendszerrel együtt adta a számítógépeket.

 Válassza szét őket.

Nem meglepő módon az előző módszer ellenkezőjével is érhet el sikereket. Az életbiztosításokat például évtizedek óta megtakarítási elemmel együtt adták el a biztosítók – ezek voltak a sokat szidott unit-linked biztosítások. A válságban azonban hirtelen lezuhant az érdeklődés a unit-linked biztosítások iránt, míg a klasszikus életbiztosítás újra előtérbe került.

Költözzön el.

Vannak területek, melyeket egyetlen cég dominál vagy lát el termékekkel, vagy akkora a túlkínálat, hogy oda nyereségesen betörni már nem lehet. Keressen olyan területet a vállalkozásának, ahol még nem jelent meg a konkurencia, ahol még érvényesíteni tudja a versenyelőnyét.

Így kerülhetjük el az üzletre leselkedő egyik legnagyobb veszélyt
Sok cégvezető nem is számol a legnagyobb veszéllyel, ami az üzletre leselkedik, vagy csak későn eszmél, ha már megjelent egy komoly versenytárs a piacon. A tapasztalatok ráadásul azt mutatják, hogy éppen a korábbi alkalmazottakból lesz a legveszélyesebb kihívó.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo