Friss cikkeink
Kényszer és felelősség
A környezetvédelem egyre biztosabb bevételi forrás azoknak, akik környezetvédelmi termékeket és szolgáltatásokat kínálnak; és egyre tudatosabban vállalt kiadás a környezetszennyezőként számon tartott ágazatok felelősséggel gondolkodó cégeinek.
Infobrókerek
Az emberek többsége nincs arra felkészülve, hogy idegen nyelvű bázisokban adatokat keressen. Ehhez ugyanis hozzáférést kell vásárolni, ki kell választani a megfelelő adatbázisokat, keresőkérdésekkel kell operálni, és az így nyert adatok általában még mindig csak kiindulásként szolgálnak. Az infobróker viszont megrendelésre információs csomagokat állít össze.
Építők évadja
Az építőanyag-piacot évek óta a túlkínálat jellemzi – aminek pozitív következménye, hogy a kereslet is egyre inkább a minőségi termékek felé fordul, az árak pedig csak mérsékelten emelkednek –, de megbízható kivitelezőt találni továbbra sem könnyű. Ezen próbál segíteni az országos ipartestület az úgynevezett szakmai termékismereti rendszer kiépítésével.
Tanúsított minőség
A bekeretezett oklevél, rajta a laikus számára talányosnak tűnő ISO felirat és az azt követő számsor megszokott, sőt elvárt designelemmé vált a cégek titkárságán vagy a vezető szobájában. A minőség hivatalos tanúsítása páratlan karriert futott be nálunk az elmúlt tíz esztendő alatt: kuriózumszerepéből kinőve mindennapi piaci tényező lett.
Visszaszámlálás
Nőnek vagy csökkennek-e majd Magyarországon a piacnyitás következtében az energiaárak? Mind a villamosenergia-, mind a gázágazatban 2003. január elseje az a bűvös dátum, amikortól a – legalábbis a nagyobb – fogyasztók maguk dönthetik el, melyik szolgáltatótól veszik az energiát. Az addig monopolhelyzetben lévő szolgáltatóknak pedig fel kell készülniük a versenyre.
Informatikusok a hálón
Demográfiailag hogyan jellemezhetők a mai álláskereső informatikusok? Milyen szakmai múlttal és ismeretekkel rendelkeznek? Hol, melyik ágazatban látják biztosítottnak jövőjüket? E kérdések pontos megválaszolásához empirikus adatokra van szükség. Az internetes állásközvetítő cégek adatbázisában gyűlő információk lehetővé teszik, hogy pillanatfelvételt készítsünk, s talán azt is, hogy trendeket azonosítsunk.
Kéretlen reklámjog
Talán az első olyan jogszabály született meg tavaly december végén, amely az információs társadalom miatt és annak érdekei védelmében készült. Mégis, a többi között a kéretlen elektronikus reklámlevelek küldését is szabályozó törvény igencsak vegyes érzelmeket keltett szakmai körökben.
A klasszikus karrier a múlté
A munkaerőpiacon is eljött a minőségi cserék ideje. De hogy az új gazdaság vállalatainak milyen képességű emberekre van igazán szüksége, azt még munkáltató és munkavállaló is csak sejti. A személyiségjegyek vitathatatlanul felértékelődtek. Korábban elég volt, ha a felsővezetők tudtak „az emberek nyelvén”, de ez ma már a középvezetőktől is elvárás. Sőt, annál fontosabb, minél inkább tudásalapú egy szervezet.
Váratlan lendület
Idén az első negyedévben 18 százalékkal adtak el többet a kishaszonjárművekből a jelentős autós cégek márkakereskedői, mint tavaly hasonló időszakban. Ez még akkor is szép eredmény, ha a szakemberek véleménye szerint ennek elsődleges oka az előrehozott vásárlásokban keresendő. Új kishaszonjárművet Euro II-es motorral ugyanis már csak ez év június 30-áig lehet megrendelni a márkakereskedőknél.
A munkaeszköz
Kipróbáltuk a Kia haszonjármű-családjának nagyobb tagját, a K2700 II-t, annak is a dupla fülkés, hatszemélyes, platós változatát. A K2700 II megbízható és praktikus; kőkeményen munkára született.
A vevők elégedettsége mérhető
Az elégedetlen vásárlók 96 százaléka nem tesz panaszt, vagyis közvetlenül nem derül ki a cég számára, hogy baj van. Hogyan lehet hát felderíteni, elégedettek-e a vevőink?
A testre szabott bank
Ma az apró partneri keretekben működő svájci intézményektől a multinacionális univerzális bankokig számos intézmény kínál a világban vagyonkezelést – beleértve annak minden adminisztratív, jogi és egyéb vonzatát is – a leggazdagabbaknak, egyedi igények szerint. Ez a privát banki szolgáltatás, amely lassan tért hódít Magyarországon is.
Új ábécé a marketingben
A XXI. századra a fogyasztás, a szükségletek kielégítésének zöme – és a GDP előállításának több mint a fele – a termékek, áruk világából áttolódott a szolgáltatások területére – állítja szerzőnk, a Magyar Marketing Szövetség elnöke. Az új gazdaság már ezen is túllépett. A folyamatokat pontosan követő marketing új ábécéje: a „4C” és a „4E” már csak arra koncentrál, mit keres, szeret a vásárló.
Több mint szállítmányozás
A közelmúltban átkeresztelték a hazai szállítmányozókat tömörítő szervezetet. Az új név: Magyar Szállítmányozók és Logisztikai Szolgáltatók Szövetsége. A hagyományos szállítmányozási szakma ugyanis jelentősen megváltozott az utóbbi évek során, többek között éppen a logisztika előtérbe kerülése miatt.
Bizniszkémek
Kémeket és titkos ügynököket kellene alkalmaznunk vevőink és versenytársaink megismerése érdekében az üzleti hírszerzés során? Nem egészen. Az üzleti hírszerzés valódi jelentése a hazai üzleti életben egyelőre kevéssé ismert. A szakkifejezés ugyanis kizárólag legális csatornákon elérhető üzleti információk gyűjtésének, feldolgozásának, értékelésének és elemzésének sajátos szemléletű módszertanát takarja.
Alternatív egészségügy: ember lett a betegből
Miközben az állami egészségügy finaszírozási, szervezési és foglalkoztatási gondokkal küszködik, a társadalombiztosítás egyre nagyobb forrásait emészti fel, ám működőképessége romlik, kiépült egy merőben más felfogású, más anyagi és szemléleti alapon működő egészségügy. Nevezzük el alternatív egészségügynek. Ez az állami egészségügyi intézményekből és magánpraxist folytató magánorvosi rendelőkből, valamint a magánkórházakból és az abban dolgozó orvosokból összeálló új rendszer egyaránt alkalmazza a hagyományos orvoslás módszereit, eszközeit és a természetgyógyászat immár elfogadottá, hivatalossá vált gyógymódjait is.
Feszültségforrások
Nőni vagy csökkeni fognak-e a piacnyitás következtében Magyarországon az energiaárak? – kérdeztük ez év májusi cikkünkben. Most is ezt kérdezzük. A válasz nem egyszerű.
Tisztázott szabályok
Hogyan működik majd párhuzamosan a hatósági árszabályozás és a piaci viszonyok az energiaellátásban? Hatvani György, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium energetikai helyettes államtitkára szerint akkor jól, ha a közüzemi szférában maradók észre se fogják venni, hogy megnyílt a villamosenergia-piac. Minden szabályozás arra irányul, hogy a szabadpiacon adott engedményeket a szolgáltató nehogy a másik oldalon akarja megkeresni – mondja.
Állítsd össze, és rendeld meg!
Az új autót vásárlók hatvankét százaléka a világhálót használja autója összeállítására, illetve megvételére – egy Amerikában készített felmérés szerint. Ezzel szemben Magyarországon a gyártók egyelőre csak a minél alaposabb és részletesebb tájékoztatás céljából tartják fenn weblapjaikat. Bizonyos márkatípusok persze nálunk is megrendelhetők interneten, de az itt történő vásárlások aránya az összes eladásokon belül elenyésző.
Reklámok a jövőből
Ami ma még szemléletváltás kérdése, holnap már a túlélés eszköze lesz – érvelnek az on-line reklámokat alkalmazó szakemberek. Azt azonban nehéz megjósolni, hogy a marketingeszköztár átalakulása lassú folyamatként vagy robbanásszerűen megy-e végbe. Egy biztos: a mai tízéveseknek, ha felnőnek, már nem lehet ugyanolyan módon eladni a mosóport, mint szüleiknek.
Első az arany, jön a platina
A karácsonyi időszakra összpontosul a hazai ékszer-kiskereskedők egész évi forgalmának mintegy harmada. Korábban sokat vártak a ballagásoktól is, ám ma már egyre kevésbé lepik meg ékszerrel a rokonok, ismerősök a fiúkat, lányokat. A magyar vásárlók egyébként némi késéssel követik a nemzetközi ékszerpiaci trendeket, így például nálunk most hódít a fehérarany. Az idei szezon másik újdonsága a platinából készült gyűrű és karkötő, ami nemcsak anyagában divatosabb, formájában is modernebb, mint az arany.
Az órád megmondja, ki vagy
Az elmúlt évtizedben hazánkban jelentősen átalakult a minőségi karórák megítélése. Ma lényegesen többen értékelik a nagy múltú óragyárak csodálatos termékeit, mint azelőtt. A vevők sokkal naprakészebbek a legújabb divatirányzatokat illetően, mint az ékszerpiacon, és megjelent az a réteg is, amelyik tudatosan csak a legújabb termékeket keresi.
Sok kicsi kevesebbre megy
Csődöktől, bezárásoktól tartanak a kereskedelmi vállalatok, vállalkozások, miközben a makrogazdasági elemzők az ágazat fejlődéséről, kedvező jövő évi kilátásairól beszélnek. Igaz, egészen más helyzetben van egy nemzetközi láncolat magyarországi tagja, mint a hazai tőkével indult, mindössze egy-két bolttal rendelkező kisvállalkozás. És persze egészen más pénztárcájú vásárlókra számíthat egy autókereskedő vagy egy szórakoztató elektronikai cikkeket forgalmazó, mint egy cipő- vagy ruhaszakbolt, netán egy élelmiszer-áruház.
Állítsd össze, és rendeld meg saját PC-det!
Vajon érdemesebb-e az interneten összeállítani magunknak egy komplett asztali számítógépet, mint boltról boltra járni, amíg megtaláljuk az elképzelésünknek megfelelőt? S ha laptopot vagy noteszgépeket keresünk? Megoldható, hogy akár egy napon belül házhoz szállítsák nekünk? Piaci körképünkben ezekre a kérdésekre kerestük a választ.
Szakmabeliek találkahelye
A szakkiállítások általában nagyszabású, közfigyelmet felkeltő rendezvények, ám sokba kerülnek. Vajon kinek éri meg ez a beruházás, ki tudja valóban kamatoztatni e kommunikációs technológiát? És persze van még egy fontos kérdés: hatékony-e az új gazdaságban egy hagyományos eszköz, még akkor is, ha gyakran jelentős médiaeseménnyé válik?
Karcsúsított vállalatok
Két, egyenként is erőpróbáló feladat vár megoldásra a cégek számára, hogy helyt tudjanak állni a piaci versenyben: növelniük kell a működés hatékonyságát, és ezzel párhuzamosan csökkenteniük a költségeket. A világ számos országában, és most már hazánkban is, egyre kedveltebb és elterjedtebb megoldás erre a tevékenységek kihelyezése. Ami ráadásul a kis- és közepes vállalatoknak is elérhető.
Az állami monopóliumtól a versenyig
A jelenleg hatályban lévő jogszabályok fele érintett lehet abban a törvénymódosításban, amely a tervek szerint az őszi ülésszakon az Országgyűlés elé kerülhet, és ha minden igaz, októberre el is fogadhatják. Mi indokolja egy 2001. évi törvény ilyen gyors felülírását?
Kivéve a Matávot...
Szinte ugyanúgy néz ki most, 2003 elején a hazai távközlési piac, mint egy évvel korábban: a Matáv továbbra is uralja a lakossági vezetékes piacot, s dominanciáját a vállalati szegmensben sem sikerült megtörni. A liberalizáció eddig elmaradt eredményeiért az alternatív szolgáltatók szerint a hatályos törvény tehető felelőssé. Most azonban újra felcsillant a remény, hogy év végére talán valóban megnyílik a hazai vezetékes telefonpiac.
Mobilosok csábítása
A magyarországi előfizetők száma hamarosan kimeríti a hazai GSM-hálózat adta lehetőségeket. Ez ugyan két-három év távlatában újabb és újabb ügyfélcsalogató akciókat és a percdíjak csökkenését jelentheti, ám hosszabb távon kiépül a harmadik generációs hálózat, amelynek tetemes költségei nyomán újra a magasba szöknek majd a tarifák.
Kishaszonjárművek nagy haszonnal
Minden várakozást felülmúlt tavaly itthon a kishaszonjárművek értékesítése. A szakemberek idén jóval visszafogottabb forgalomra számítanak. Lecsengtek az előrehozott vásárlások, és érezhető a várakozás, hogy mi lesz az európai uniós csatlakozás után. Nem tesz jót az eladásoknak a gazdasági környezet bizonytalansága sem. Mindezek ellenére azért a kishaszonjármű-piac bővülése folytatódik.
Nyugaton a helyzet
Tavaly karácsonykor a hagyományos kiskereskedők forgalma világviszonylatban nem volt erős, ám az on-line vásárlás minden eddiginél nagyobb csúcsot döntött. Az Egyesült Államokban a legnépszerűbb kiskereskedelmi kategória a könyv-CD-DVD hármas volt, de mégsem ez képviselte a legdinamikusabban növekvő területet.
Az on-line áruháztól az elektronikus piactérig
Az elektronikus kiskereskedelem lassan elér oda, hogy valóban profitot termel, s ez elsősorban a fogyasztói szokások változásának köszönhető. Emellett az on-line üzlettel elérhető közönségnek nyújtható egyéb szolgáltatásoktól is egyre inkább haszon remélhető. A vállalatközi kapcsolatokban pedig új üzleti modell rajzolódik ki: az egyszerű adásvételi tranzakciókról az együttműködésre, a külső integrációra kerül a hangsúly.
Hogy a fiam is értse
Igen, ez már az életstílus-marketing korszaka, amikor a cégek termékek és szolgáltatások helyett viselkedési mintákat akarnak eladni, illetve amikor a márkanevek varázsának beteljesüléseként megjelent a vállalati lélek is mint új fogalom. Vannak, akik négy-öt éve mondogatják, mások most ismerik fel, hogy az üzleti kommunikációt (is) alaposan átalakították az informatikai eszközök.
Nagybevásárlás a weben
A kisboltokat nem válthatja ki, ám a hipermarketek megérezhetik az on-line élelmiszer-vásárlást. Persze csak akkor, ha mind többen rájönnek: nem drágább az interneten vásárolni, mint ha mi magunk cipeljük haza a nagybevásárláskor beszerzett cikkeket, hiszen a kényelemért cserébe csak a szállítási költséget kell megfizetni.
A kicsi finanszírozza a nagyot
Áprilistól nem lehet a beszerzési ár alatt értékesíteni az üzletekben a mezőgazdasági és élelmiszer-ipari termékeket, a gazdák és feldolgozók szállításaiért pedig harminc napon belül fizetni kell; így rendelkezik az agrárpiaci rendtartásról szóló módosított jogszabály. Szerencsés kézzel meghozott intézkedésről beszél az agrárszervezet vezetője, a versenyhivatal szakembere viszont kételkedik a verseny ilyen módon történő szabályozásának célravezetőségében.
Négy keréken az unióba
Senkinek sem érdeke, hogy elavult járművek közlekedjenek az utakon, úgyhogy a közeljövőben sok fuvaros gondolkodik majd a gépjárműcserén, amit bizonyos adó- és kamatterhek mérséklésével támogatni lehetne. A cél azonban a fuvareszközök számának csökkenése és annak elősegítése, hogy a fuvarozó saját maga legyen képes a piacon kitermelni az új eszközét.
Zimmer frei vagy szoba kiadó?
A WTC és a turistacentrumok elleni terrortámadások, az afganisztáni és az iraki háború meg a legújabb „csapás”, az atípusos tüdőgyulladás járványa világviszonylatban súlyos károkat okoztak és okoznak a „béke üzletágának”. Így, érthetően, Európában mindenütt megnőtt az érdeklődés a biztonságosabbnak ítélt belföldi turistautak iránt. Magyarországon is egyre többen keresik a határokon belüli programajánlatokat, a kormányzat pedig számos intézkedéssel próbálja segíteni a nagyközönség és szolgáltatást adók egymásra találását.
Olcsóbb lesz az autó?
Az új járművek értékesítését és az értékesítés utáni szolgáltatásokat érintő új uniós szabályozás haszonélvezői leginkább maguk a vásárlók lesznek, akik könnyebben kerülhetnek majd kapcsolatba a különböző márkákkal és több, magasabb szolgáltatást vehetnek igénybe – állítják az autókereskedők. Az új feltételrendszer ez év október elsején lép életbe.
Szabad energiavásár, kérdőjelekkel
Míg kormányzati oldalról a szakmai vezetők a piacnyitás első lépéseit pozitívan értékelik, addig az áramszolgáltatók, áramkereskedők és a nagyfelhasználók a hiányosságokat, gondjaikat sorolják. Amiből önmagában nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, hiszen – egy az energialiberalizációról szóló szakmai konferencián elhangzott hasonlattal élve – egészen másként számol be ugyanannak a vadászatnak a sikeréről a vadász és a nyúl.
Ügyfélrablás?
A hazai mobilszolgáltatók szerint, ha a lakosság hetvenöt-nyolcvan százalékának lesz mobiltelefonja, akkor telítődik a piac. Mivel ez a határ igen közel van, az év elején bevetették az első direkt ügyfélszerzési módszereket. Ezek etikai és jogi szempontból is rengeteg kérdést vetnek fel.
Építőipar: derűre ború?
Az építőipar az elmúlt években a magyar gazdaság egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata volt. Növekedése azonban az idén erőteljesen lassul, miután a gazdálkodói szféra építési megrendelései – a várt gazdasági fellendülés késése miatt – nem bővülnek. Ám az ágazat hosszabb távú kilátásai kedvezők.
Melegben hűt, hidegben fűt
Az életszínvonallal együtt növekvő igények s nem utolsósorban az egyre szélsőségesebb időjárás hatására az elmúlt nyolc-tíz évben nálunk is egyre népszerűbbek a klímaberendezések. A hazai piacon mintegy harminc-negyven márka közel ezer, különböző teljesítményű és kialakítású típusát kínálják a klímaberendezéseket forgalmazó cégek.
Audiorendszerek az autóban
Egy alapszintű autóhifiszett is érezhetően jobb hangminőséget és -teljesítményt nyújt, mint az autógyárakban beszerelt „prémium” audiorendszerek. A forgalmazók mindenféle autótípushoz, különböző gyártmányú és típusú hifikomponenseket kínálnak, amelyek hangzását az autótulajdonos zenei ízléséhez igazítják. A világpiaci trendek nálunk is érvényesülnek, egyre kelendőbbek a multimédiás rendszerek.
Mit tesznek a cégek?
A hazai vállalatok környezetvédelmi ráfordításai az inflációt meghaladó mértékben növekedtek az elmúlt négy évben, és ez a tendencia várhatóan 2005-ig folyamatos lesz. Az elsősorban az Európai Unió szigorú környezetvédelmi szabályozásai miatt véghezvitt kiadásokat a vállalkozások túlnyomórészt saját forrásaikból finanszírozzák, jósolja a GKI Gazdaságkutató Rt. közelmúltban közzétett felmérése.
Az örökség hatalma
Egy mai magyar vállalat életéből hiányzik ötvenévnyi organikus fejlődés. Így sokszor összemérhetetlen környezettudatos gazdálkodásuk színvonala a nyugat-európaiakéval. „Mieinknek” számítanak a hazai céget megvett külföldiek is, de az örökség hatalmát ők sem tudják megtörni egyik napról a másikra. Széles Gábor, három hazai cégcsoport első embere szerint ugyan egyre jobbak a vállalatokon belüli környezeti feltételek, de egyben viszonylagosak is: az ő cégei sem kérhetik számon bolgár vagy román vállalataiknál azt, amit itthon megkövetelnek maguktól.
TVK: harmóniában a természettel
A tiszaújvárosi székhelyű Tiszai Vegyi Kombinát (TVK) nevének hallatán sokakban felmerül a környezetszennyezés képe. Hiszen Magyarország vezető vegyipari vállalata vegyipari benzin és gázolaj felhasználásával etilént és propilént állít elő, és ezeket kis-, közepes és nagysűrűségű polietilénné, illetve polipropilénné dolgozza fel. De egy ilyen vállalat is működhet környezetkímélő módon, amiből a természetnek is, a cégnek is csak haszna származhat.
A környezettudatos vállalkozások követei
A Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesületet, a KÖVET-INEM Hungáriát 1995-ben alapította meg huszonhárom vállalat. S ahogyan nő a piaci és társadalmi nyomás, azzal párhuzamosan gyarapodik az egyesület taglétszáma is. Ma ötvennyolc kisebb-nagyobb vállalat érzi úgy, hogy a részvétel számára stratégiai fontosságú.