Az Italos Karton Környezetvédelmi Egyesülés és a Stop.hu internetes portál 2011. április és május hónapban végzett közös online felmérést 1.400 fő bevonásával, annak érdekében, hogy képet kapjon a magyar lakosság szelektív hulladékgyűjtési szokásairól.
Saját bevallása szerint a magyar lakosság 67%-a gyűjti szelektíven a csomagolási hulladékokat, 43%-a pedig a hulladékká vált italos kartondobozokat is külön válogatja. A felmérésben megkérdezettek háztartásaiban leggyakrabban előforduló csomagolási hulladéktípus a műanyag palack (91,3%), a felmérésben résztvevők mindössze 83,7%-ban gyűjti vissza szelektíven. Az italos kartondoboz a felmérésben megkérdezett háztartások 80%-ában fordul elő és 43%-ban vissza is gyűjtik, az üveg 79,8%-os gyakorisággal fordul elő, melynek 76%-át gyűjtik szelektíven. Alumíniumdoboz a felmérésben résztvevő háztartások 79%-ában előforduló csomagolóanyag, melynek mindössze 41,4%-át gyűjtik szelektíven a megkérdezettek.
A lakosság 19%-át még mindig az a tévhit tartja vissza a hulladék szelektív gyűjtésétől, hogy a különválogatott típusokat úgyis összeöntik a többi hulladékkal, 3%-ot pedig az, hogy nincs rá ideje.
A megkérdezettek 57%-a még mindig azért marad távol a szelektív gyűjtéstől, mert hiányolja vagy túl távol esőnek ítéli a gyűjtőszigeteket, míg 20% azért nem vesz részt benne, mert körülményesnek ítéli a hulladék otthoni különválogatását. Összességében a válaszadók 52% ítélte meg úgy, hogy nem jut el hozzá elég információ a szelektív hulladékgyűjtésről.
A hulladék érték
Ma már a lakosság 99%-a tisztában van azzal, hogy a szelektíven visszagyűjtött anyagokból újra termékek készülnek, így visszajutnak az anyagok körforgásába. A környezettudatos szemléletváltozás megmutatkozik az IKSZ és Stop.hu felmérésének eredményében is, hiszen a résztvevők 49%-a gyűjti szelektíven a hulladékot azért, mert így hozzájárul a különböző anyagok újrahasznosításához, 31% azért, mert így nem szennyezi környezetét, 12% azért, mert így csökkenti ökolábnyomát, 7% pedig azért, hogy ezzel segítse a nyersanyagokkal való takarékoskodást.
A tudás megvan, már csak a gyakorlaton kell szépíteni
Az italos kartondoboz a háztartásokban az egyik leggyakrabban előforduló csomagolás típus. A kérdőívet kitöltők 53%-ának háztartásában 2-5 darab, 27%-ának 5-10 darab, 8%-nál 10-15 és 3%-nál 15-nél több italos kartondoboz fordul meg hetente.
A kérdőívet kitöltők 53%-ának háztartásában 2-5 darab, 27%-ának 5-10 darab, 8%-nál 10-15 és 3%-nál 15-nél több italos kartondoboz fordul meg hetente. Ez átlagosan heti 5 db italos kartondobozt jelent, egy évre vetítve tehát összesen 260 darabot háztartásonként. A kutatásban résztvevők, saját bevallásuk szerint, fejenként 148 darab tejes vagy üdítős dobozt gyűjtenek évente szelektíven gyűjtenünk, ám ez a szám a valóságban háztartásonként mindössze 17 darab, ami azt bizonyítja, hogy a lakosság környezettudatosabbnak vallja magát, mint amennyire a valóságban az.
A kiemelkedő mennyiség nem meglepő, mivel a felmérés eredménye szerint a friss tejek 66%-a, az UHT tejek 93%-a, a gyümölcsleveknek pedig 71%-a jut el a fogyasztókhoz ebben a csomagolóanyagban, hiszen az, összetételének köszönhetően, a külső behatásoktól elzárva őrzi meg tartalma minőségét.
Az IKSZ és a Stop.hu kutatásában megkérdezettek 94%-a jól tudja, hogy az italos kartondoboz újrahasznosítható hulladéktípus, sőt, 45% azt is helyesen tudta, hogy ez a csomagolás 75%-ban papírból áll. Ennek ellenére mindössze 43% azok aránya, akik szelektíven gyűjtik ezt a csomagolóanyagot, a felmérés eredménye pedig még így sem áll összhangban a gyakorlattal: az IKSZ adatai alapján mindössze a lakosság tizede gyűjti szelektíven az italos kartondobozokat.
A felmérésben megkérdezettek 94%-a tudta, hogy az italos kartondobozok újrahasznosíthatók. Ennek során olyan újrapapír termékeket gyártanak belőle, mint hullámkarton (a felmérésben résztvevők 70%-a tudta), újra italos karton (38% tudta) vagy akár épületi belső válaszfal (32% tudta), de olyan hétköznapi termékek is, mint szalvéta, toalett papír, törlőkendő (20% tudta) vagy tojástartó (68% tudta) és jegyzetfüzet (19% tudta).