K&h cikkek

Nem tudnak otthonról elköltözni a magyar fiatalok
Idén jelentősen nőtt azoknak a jelenleg szülőkkel élő 19-29 éves fiataloknak az aránya, akik bizonytalanok abban, mikor hagyhatják el a “mamahotelt”.

Megrendült a cégek bizalma
Az eddigi csökkenő trend után most még inkább megrendült a kkv szektor bizalma.

Egyre nehezebb helyzetben a hazai családi cégek - mi jelenthet kiutat?
A folyamatos áremelkedés most szemléletváltozást hozhat a hazai családi tulajdonú cégeknél.

Öngondoskodás helyett sokan csak az államra számítanak
Többen vannak, akik fontosnak tartják a nyugdíjas években megfelelő anyagi helyzetet biztosító öngondoskodást.

Soha nem volt annyira rossz a helyzet, mint most
Mínusz 15 ponttal az eddigi legalacsonyabb értékét vette fel a K&H nagyvállalati növekedési index, amely a hazai nagyvállalatok várakozásait mutatja.

Őrültség készpénzben tartani a megtakarítást
A jelenlegi piaci környezet egyértelműen azt mutatja, hogy a készpénzes megtakarítás tévút.

Ezzel a megoldással kompenzálhatják a cégek a reálbér-csökkenést
A kkv-k körében minden negyedik vállalkozás számol a SZÉP-kártyával.

Kereszttűzben a cégek
A vásárlók, a szabályozók és a befektetők egyaránt nyomás alatt tartják a cégeket.

Újra a fékre léptek a nagyvállalatok - lejtőn a pénzügyi várakozások
Tavaly év vége óta lejtmenetbe kapcsoltak a hazai vállalatok pénzügyi várakozásai.

Vége felé közeledik a bankkártya korszak
K&H: tarol a "digitális kvartett".
Meglepő, de a családi vállalkozások kevésbé borúlátóak, mint a nagyvállalatok
A családi cégek szerint idén lezárulhat az orosz-ukrán konfliktus.
Már ennél a banknál is igényelhető a Széchenyi Kártya Program MAX
Habár az alapkamat már kétszámjegyű, a vállalkozásoknak továbbra is rendelkezésre áll ennek a töredékéért likviditási és beruházási hitel, illetve lízing is. A K&H is elérhetővé tette a Széchenyi Kártya Program MAX kedvező finanszírozási megoldásait, amelyek az emelkedő kamatkörnyezetben is alacsony fix kamattal nyújtanak forrást a kkv-k számára.
Itt a harmadik válság? Egyszerre négy kihívással számolhatnak a cégek
2008 és 2020 után az idei év újabb mérföldkő a cégek számára. Bár egyelőre nem olyan erőteljes visszaesés látható, mint két évvel ezelőtt, de tartós csökkenés látható a várakozásokat illetően. Mindezt az okozza, hogy jelenleg egyszerre négy kihívással is szembesülnek a cégek, amihez már nem elég néhány folyamatot digitalizálni, korszerűsíteni, hanem az energiafelhasználás, az ellátási láncok és a gyártási technológiák komplett újragondolására, egyszerűsítésére van szükség.
Mit lépnek a katából kiesők?
Egy friss felmérés szerint az eddigi katások csupán töredéke tervez áttérni a társasági adózásra vagy a kivára, a legtöbben egyértelműen az átalányadózás felé mozdulnának. Számukra jelenthet segítséget az a legutóbbi módosítás, ami szerint már nem érvényes, hogy az átalányadózásból kilépést követő négy évben nem választható újra ez az adózási forma.
Az innováción spórolnak a cégek
A magyar cégek többsége, 62 százaléka innovatívnak látja magát, a legpozitívabban pedig a kereskedelemben tevékenykedők értékelték a működésüket e szempontból. Lényegesen kisebb összeg ment azonban fejlesztésekre: átlagosan az árbevétel még tizedét sem költötték innovációra az idei félévet megelőző időszakban – derült ki a K&H innovációs indexből. A cégek 55 százaléka ugyanannyi innovációt vár a következő két évben mint az előző kettőben, a fejlesztéseket pedig leginkább azért indítják, hogy a vásárlók igényeihez alkalmazkodjanak, a termékek vagy szolgáltatások minőségét javítsák, illetve hatékonyabban tudjanak működni.
Magas árbevétel-növekedéssel számolnak a cégek – mennyit visz el ebből az infláció?
A K&H kkv bizalmi index az előttünk álló egy évre 12 százalékos árbevétel- és 7 százalékos nyereségnövekedéssel számol.
Mennyi az infláció? Az élelmiszereknél érezzük a legrosszabbnak a helyzetet
A statisztikailag kimutatott inflációnál nagyobb áremelkedést érzékelt a 30-59 évesek többsége. 43 százalékuk szerint például 15 százalékkal vagy annál is nagyobb volt az áremelkedés idén áprilisban, amikor a tényadat 9,5 százalékos drágulást mutatott - derül ki a K&H biztos jövő reprezentatív felméréséből. A becsült infláció a valamennyi megkérdezett válasza alapján már akkor közel 12 százalékos volt, a kilátások pedig további áremelkedést vetítenek előre.
Élet a kata után: mire kell figyelni?
Augusztus 31-gyel megszűnik az eddigi kata, a korábbinál csak egy jóval szűkebb kör választhatja az új katát. A következő hetekben ezért közel 400 ezer vállalkozónak kell eligazodni a lehetőségek között és megtalálni a számára megfelelő adózási formát.
A fiatalok is érzik az inflációt
A gyorsuló infláció alapvetően átírja a korábbi években megszokott családi költségvetéseket, és a megtakarítási magatartásra is hatással van mindenkinél, ezen belül a fiataloknál is. A 19-29 éves korosztály tagjainak 20 százaléka nem takarékoskodik, havi rendszerességgel 47 százalék spórol, és 18 százalékos azoknak az aránya, akik csak akkor tudnak félretenni, ha nagyobb összeghez jutnak. Ugyanakkor a rövid távú takarékoskodásban már nyomot hagyott az infláció – ezt mutatja a K&H ifjúsági index, amely a 19-29 évesek megtakarításait vizsgálta. A fiatalok 28 százaléka mondta azt, hogy az előző hónapban tudott spórolni, átlagosan 67 ezer forintot.
Olyan történt, ami az elmúlt 8 évben soha a cégvilágban
A hazai nagyvállalatok egyéves jövedelmezőségi terveit meghatározó tényezők között az infláció vált a legfontosabbá, derül ki a K&H nagyvállalati növekedési indexből. A felmérés nyolcéves története során erre még soha nem volt példa. Ezzel az eddigi legmeghatározóbb piaci tényező, a belföldi vevők szorosan a második helyre kerültek, harmadikként pedig továbbra is meghatározó szerepet kapnak a beszállítói árak.
Ötből négy cég árat emelt az elmúlt időszakban
A hazai kkv-k nem valószínűsítik az orosz-ukrán katonai konfliktus gyors befejezését, de reménykednek abban, hogy még idén véget érhet. A K&H kkv bizalmi index 2022 második negyedéves eredményei alapján ugyanis az elmúlt félév meglehetősen érzékenyen érintette őket. Szinte minden cégnél költségnövekedés történt, amiben szerepet játszik az alapanyagok drágulása és az árfolyamváltozás is. Ennek hatására ötből négy cég volt kénytelen emelni a termékei, szolgáltatásai árát.
Most már hivatalos: marad a kata, de csak nagyon keveseknek
A szeptember 1-jétől életbe lépő új kata törvény átírja a hazai kisvállalkozások életét. Lényegesen leszűkül ugyanis azoknak a köre, akiknek lehetséges lesz ezt az adófajtát választani. A K&H és a Vállalkozás Okosan szakértői mutatják, mik a legfontosabb változások és milyen megoldást választhatnak ezt követően a katások.
Rákattantak a magyarok a SZÉP-kártyára
Rekordmértékű, 31 százalékos növekedést ért el az első félévben a K&H SZÉP-kártya felhasználás a tavalyi év azonos időszakához képest: az élelmiszervásárlás, az alszámlák közötti átjárhatóság és az elfogadóhelyek számának bővülése járult hozzá leginkább a juttatás intenzív használatához. A következő hónapokban is folytatódhat a növekedés, hiszen jellemzően júliusban és augusztusban a legnagyobb a SZÉP-kártya forgalom, a nyári szabadságoknak köszönhetően.
Csak szavak szintjén fontos a fenntarthatóság a cégeknek
Magyarországon a cégvezetők többsége már felismerte, hogy a fenntarthatóság jelentős befolyást gyakorol a gazdasági életre, amivel foglalkozni kell, de jóval kevesebben vannak azok, akik tényleges lépéseket is tesznek érte.
Mire számítanak a családi vállalatok?
Saját teljesítményük és az ország gazdasági kilátásai kapcsán is mérséklődtek a családi vállalatok várakozásai, derült ki a K&H családi vállalatok kutatásából. A családi cégek azonban ebben a nehéz helyzetben is hosszú távra terveznek: nagyobb részük készül beruházásra, mint az előző negyedévben. Ez a hozzáállás segítheti őket, hogy átvészeljék a jelenlegi, kihívásokkal tűzdelt időszakot.
Újra előtérbe került a dolgozók mentális egészsége - hogyan segíthet egy jó főnök?
Az ukrán konfliktus elhúzódásával járó bizonytalanság már nemcsak a gazdaságra, hanem a mentális egészségünkre is hatással van. Ahogyan a Covid első szakaszában, úgy a cégeknek most is kiemelt figyelmet kell fordítania a munkavállalók mentális állapotára, hogy zavartalanul és hatékonyan tudjanak dolgozni.
Már nem a járvány, hanem a pénzhiány miatt nem mennek nyaralni a magyarok
Az idei nyaralás szempontjából a járvány már kevésbé jelent akadály, sokkal inkább a pénzügyi lehetőségeken múlik a tervezés.
Így használják a magyarok a SZÉP-kártyát
Áprilisban tovább növekedett az élelmiszerboltokban a K&H SZÉP kártya használat: a költések közel harmadát itt használták fel. A lehetőség továbbra is adott, ugyanis július 1-jéig meghosszabbították a rendelkezést, miszerint élelmiszerüzletekben is felhasználható a juttatás. A boltok is nyitottak az új fizetési eszközre.
Tovább gyengülő forint, infláció - még a nagyvállalatok is fogják a fejüket
Kevésbé optimisták jövőjükkel kapcsolatban a cégek a K&H nagyvállalati növekedési index 2022 első negyedéves kutatása alapján, jórészt az infláció miatt. Főként a makrogazdasági kilátások romlottak, saját teljesítményük kapcsán alig változtak a cégek várakozásai. Az index pozitív tartományban maradt, egyelőre jelentősen magasabban van, mint a koronavírus-járvány idején.
Inkább külföld: mit terveznek a dolgozó fiatalok?
Ha úgy adódna, akkor a fiatalok 36 százaléka könnyen találna magának új munkát - legalábbis ezt mondták a 19-29 éves korosztály dolgozó tagjai a K&H ifjúsági indexéhez végzett felmérésben. 11 százalékuk viszont úgy véli, nagyon nehezen lehetne új állása. Az is kiderült a kutatásból, hogy a megkérdezettek 34 százaléka külföldön próbálná ki magát: ez az egyik legmagasabb érték a felmérés közel 10 éves történetében.
Mi történt a családi cégekkel a járvány alatt?
Minden harmadik családi cég növelte bevételeit tavaly, derült ki a K&H családi vállalatok kutatásából, és bár várakozásaik mérséklődtek, előrejelzéseik szerint az infláció jóval kevésbé fogja megviselni őket, mint a vírus miatt bevezetett korlátozások.
Kiderült, milyen biztosításokat kötnek a kkv-k
Közel minden cégnek van biztosítása, leggyakrabban kötelező-, casco- és általános felelősségbiztosítást kötnek – derült ki a K&H kkv bizalmi index legfrissebb eredményeiből. A mezőgazdasági cégek a legaktívabbak, 94 százalékuk rendelkezik valamilyen biztosítással. Választáskor az ár-érték arány a legfontosabb szempont, de a személyes ügyfélszolgálat is lényeges.
Súlyos nehézségekkel néznek szembe a családi cégek
A családi vállalatoknak idén az infláció, a munkaerő- és az alapanyaghiány jelenti a legnagyobb kihívást, derült ki a K&H családi vállalatok klub legutóbbi rendezvényén. Utóbbi feltehetően még súlyosabb lesz az Ukrajnában zajló történések miatt. A problémára rövid távon a magasabb készletszint, hosszabb távon pedig a helyi termelés felfuttatása lehet a megoldás, ami a lokális gazdasági teljesítmény és a fenntarthatóság szempontjából is kedvezőbb, mint az import.
Óvatosak lettek a cégek - így választanak hitelt
Jellemzően saját kapcsolattartójukon keresztül és személyesen tájékozódnak hitelfelvételkor a cégek, derül ki a K&H kkv bizalmi index legfrissebb eredményeiből. Több pénzintézetnél is érdeklődnek: tízből alig egy vállalkozás igényel kölcsönt úgy, hogy csak egy banktól kér be ajánlatot.
Három tényező, amelyek leginkább akadályozzák a kkv-k működését
Munkaerőhiány, árfolyamváltozás, anyaghiány – ez akadályozza leginkább a cégek működését, derült ki a K&H kkv bizalmi index kutatás legfrissebb eredményeiből. A megfelelő szakemberek felvétele a vállalkozások több mint harmadának jelent problémát, míg az euróárfolyam változása és a járványhelyzet miatt kialakult anyaghiány nagyjából ötödüket érinti.
Pénzt, de honnan - hogyan oldják meg a cégek a finanszírozást?
Az újonnan alapított cégek majdnem háromnegyedének van üzleti terve és közel ötödük nyitott lenne arra is, hogy banki hitelből valósítsa meg az ötletét – derül ki a K&H felméréséből. 23 százalék már vett is fel hitelt korábban, a legnépszerűbb konstrukció a likviditási problémák áthidalását segítő folyószámlahitel.
Elég menő megoldások vannak a küszöbön
Remek ötletek válhatnak valósággá a K&H innovathon versenyének eredményeként, ahol tizenegy fiatal, startup vénájú csapat hozott jobbnál jobb megoldásokat. A február végi eseményen fenntarthatósággal, és bankoláson túli (azaz beyond banking) megoldásokkal kapcsolatban hoztak vállalkozás ötleteket a versenyzők. Az idei év nyertes csapata a kidea, akik a bölcsődék és óvodák kommunikációját segíthetik a szülőkkel úgy, hogy egy biztonságos és hatékony alkalmazást nyújtanak. Az eseményen fenntarthatósági és beyond banking különdíjat is odaítélt a zsűri, illetve a Start it @K&H különdíj is gazdára talált.
2 tényező, amit a kezdő cégek már nem hagyhatnak figyelmen kívül
A most induló vagy nemrégen alapított vállalkozások fejlődésében már hatalmas szerepet játszik a fenntarthatóság és a digitalizáció, legalább egy fenntarthatósági szempontot is figyelembe vesznek működésük során.
Túl a nehezén? Ezek a cégek lehetnek most a legnagyobb nyertesek
Rekord mértékű, 11 százalékos átlagos árbevétel emelkedésre számítanak a mikro-, kis- és középvállalkozások idén, derül ki a K&H kkv bizalmi index legfrissebb eredményeiből. A legnagyobb növekedésre méret tekintetében a mikrocégek, szektor szerinti bontásban pedig az iparban és az építőiparban számítanak. A magas infláció miatt azonban reálértéken szerényebb lehet a bővülés. Az emelkedő alapanyagárak és bérköltségek a mérsékeltebb profitvárakozásokban is tükröződnek.
Mit tesznek a nagy cégek a klímakatasztrófa ellen?
Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem harmadának – 31 százalékának – van saját fenntarthatósági stratégiája, egy évvel korábban ez mindössze a 15 százalékukra volt igaz. A vállalatok főként a környezettudatos működést, a dolgozókkal való méltányos bánásmódot és az etikus üzleti viselkedést helyezik előtérbe.
A vállalatokat is elérte az infláció
Bár a nagyvállalatok jellemzően már beépítették áraikba a pénzromlás hatását, a cégek több mint felének okoz nehézséget a magas infláció. A K&H nagyvállalati növekedési index szerint a szektorok közül magasan a mezőgazdasági cégeknek jelenti a legnagyobb kihívást az áremelkedés.
Rég látott optimizmus: derűlátóan vágnak neki az új évnek a cégek
Pozitív várakozásokkal indulnak neki az évnek a mikro-, kis- és középvállalkozások: a K&H kkv bizalmi index enyhe csökkenést követően jelenleg is 11 ponton áll. A cégek optimizmusában szerepet játszik, hogy az előttük álló egy évben a közterhek csökkenésére számítanak. Ezzel együtt enyhe óvatosság is tapasztalható, ami feltehetően a koronavírus negyedik hullámával és a hitelkamatok várható emelkedésével magyarázható.
Vége a nyugdíjas állásoknak - forradalmi változás előtt a munkahelyek
Egy kutatás szerint sokkal lazábban fogunk kötődni a munkaadókhoz, aminek hatására megszűnhet az úgynevezett nyugdíjas állás fogalma is.
Hogyan léphet új szintre egy vállalkozás?
Egy vállalkozás indulásakor előnyt jelenthet, ha saját tőkéből indul és minden feladat egy kézben összpontosul, hiszen így a döntéshozatal is gyorsabb. A növekedésnek azonban éppen ez szabhat határt. Ahhoz ugyanis, hogy egy vállalkozás szintet tudjon lépni, már csapatban kell gondolkodni. A megbízható, jól képzett alkalmazottak és a külső szakmai partnerek, tanácsadók teszik azt lehetővé, hogy a vállalkozás a hirtelen növekvő keresletet, egy új üzleti lehetőséget vagy a megváltozott fogyasztói igények kiszolgálását is gyorsan, rugalmasan, biztos pénzügyi háttérrel tudja megugrani.
Kivárásra játszanak a legnagyobb magyar vállalatok
Rengeteg cég maradt adós saját magának új fejlesztésekkel, termékekkel az elmúlt két évben. Még az igazán nagy, 10 milliárd forintot meghaladó forgalmú magyar vállalkozásoknak is mindössze 37 százaléka rukkolt elő újdonsággal - derül ki a K&H innovációs indexéből. A visszafogott fejlesztési kedv magyarázható a pandémiából adódó bizonytalan környezettel. Elsősorban a közepesnek mondható 2-4 milliárdos és 4-10 milliárdos cégek voltak aktívak, 46 és 43 százalékuk fejlesztett új szolgáltatást vagy terméket, míg a legkisebb vállalkozásoknak csak a negyede.
Mekkora jövedelemmel rendelkeznek a magyar fiatalok?
Javult a fiatal korosztály jövedelmi helyzete tizenkét hónap leforgása alatt - derül ki a K&H ifjúsági indexhez készített kutatásból. A 19-29 évesek háztartásában a jövedelem 266 ezer forintot tett ki az idei harmadik negyedévben, azaz 16 százalékkal nőtt éves szinten, az egy főre jutó jövedelem pedig 20 százalékkal 132 ezer forintra emelkedett. A fiatalok hatoda rendelkezik hitellel, jellemzően személyi kölcsönt, lakás- vagy folyószámlahitelt törlesztenek.
Hogyan állnak az adatokhoz a magyar cégek?
Az adat világdevizává kezd válni, de sok cég még nem igazán foglalkozik vele - többek között ez derül ki a K&H jövőkutatásból és a K&H innovációs indexből. Bár a magyar vállalkozások körében 18-ról 26 százalékra nőtt azoknak az aránya, amelyek az okoseszközökből, szenzorokból származó adatokat felhasználják, a geolokációs és közösségi média-adatokkal mindössze 10-ből 1 cég foglalkozik komolyabban.
Komoly gonddal néznek szembe a startupok
Rohamléptekben növekszik a budapesti startup ökoszisztéma, az induló cégek pedig egyre több finanszírozási lehetőség közül választhatnak. A Start it @K&H hazai kockázati tőkebefektetők és angyalbefektetők bevonásával szervezett befektetői napján a legnépszerűbb megoldásokról és a befektetés elnyeréséhez elengedhetetlen pénzügyi tudatosságról tájékozódhattak az érdeklődő csapatok.