Csak szavak szintjén fontos a fenntarthatóság a cégeknek

Magyarországon a cégvezetők többsége már felismerte, hogy a fenntarthatóság jelentős befolyást gyakorol a gazdasági életre, amivel foglalkozni kell, de jóval kevesebben vannak azok, akik tényleges lépéseket is tesznek érte.

Suba Levente, a K&H fenntarthatósági programjának vezetője szerint a hozzáállást tükrözi a közepes és nagyvállalatok körében a fenntarthatóságról készített kutatás, és az ezen alapuló, most először közölt K&H fenntarthatósági index, amely egy 100-as skálán 38 pontot ért el.

Bacher János, a felmérést készítő Impetus Research ügyvezető partnere elmondta, a kutatás április 20. és május 12. között zajlott telefonos megkérdezés alapján. A felmérésbe a nettó 300 millió forint feletti árbevétellel rendelkező cégek közül 360-at vontak be.

A fenntarthatósági index alakulását vizsgálták az árbevétel, a régiós elhelyezkedés és ágazatok szerint is. A kutatás megállapítása szerint a nagyobb cégek - 4 milliárd forint feletti árbevétellel - hangsúlyosabban foglalkoznak a fenntarthatósággal, az ő indexük 48 lett, míg a 300 millió és 1 milliárd forint közti árbevétellel rendelkező cégeknél az index értéke 36 pont. Az ágazatok - ipar, építőipar, kereskedelem, szolgáltatás, mezőgazdaság - szerint nincs ennyire jelentős eltérés, a régiós bontásból - Közép,- Nyugat,- és Kelet-Magyarország - pedig kiderült, hogy a fenntarthatósághoz való hozzáállás nem a regionális elhelyezkedésen múlik - ismertette a részleteket Suba Levente.

Kevés a tényleges lépés környezetünkért (Fotó: Pixabay)

A fenntarthatósági indexet 5 alindex: attitűd (67 pont), aktivitás (39 pont), stratégia (30 pont), mérés és audit (12 pont), valamint a CSR vállalati társadalmi felelősségvállalás (41 pont) átlagából képezték.

Az attitűd vizsgálatánál kiderült, hogy a megkérdezettek 76 százaléka hallott az EU karbon-kibocsátással összefüggő célkitűzésiről, 55 százalékuk pedig tudta, hogy a teljes karbonsemlegesség a cél 2050-re.

Ezzel szemben a cégeknek csupán a 6 százaléka méri a karbon-kibocsátást és 2 százalékának van a karbonsemlegesség elérésének kitűzött céldátuma, ezt tükrözi a mérés és audit alindex. Ez azt jelenti, hogy bár a cégvezetők látják, mi történik az unióban, illetve magyar kormányzati szinten, de ezt még nem fordították le a céges stratégiákra és az üzleti működésre - mondta Suba Levente.

Az aktivitás alindexnél a cégek 94 százaléka nyilatkozta, hogy szelektíven gyűjti a hulladékot és 72 százalékuk foglalkozik az energiafelhasználás csökkentésével. A K&H fenntarthatósági programjának vezetője úgy vélte ezek mind olyan akciók, amelyek vagy kötelező szabályozás által előírtak, vagy költségmegtakarítást hoznak a cégeknek.

A stratégia kérdéskörében a válaszadóknak mindössze 11 százaléka jelezte, hogy van írott formában fenntarthatósági stratégiája, az eredmény nem meglepő, ugyanis ennek a stratégiának az elkészítése a szabályozás alapján nagyon kevés cégnek kötelező - jegyezte meg.

A CSR alindexnél a válaszadók 69 százaléka mondta, hogy fontos az alkalmazottakkal szembeni méltányos bánásmód és az etikus üzleti viselkedés - tette hozzá Suba Levente.

(MTI)

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo