A Stylers Group szakértői szerint kettős helyzet alakult a vállalati AI-megoldások területén hazánkban: miközben a kis- és középvállalkozások rohamléptekkel haladnak a különböző alkalmazások megvalósításában – gyakran figyelmen kívül hagyva a jogi vagy információbiztonsági szempontokat –, a nagyok megfontoltan indulnak el az úton, hogy a befektetéseik meghozzák a várt eredményt. A kép azonban elég vegyes, mert bár a nemzetközi kutatások szerint a cégek 92 százaléka tervez AI-ba fektetni a következő években, mindössze egy százalék mondhatja el magáról, hogy érett, teljesen integrált rendszert működtet.
„Jelenleg az látjuk, hogy a tudásvezérelt mesterséges intelligencia-megoldásokra van a legnagyobb igény a cégeknél, különösen az értékesítés és a marketing területén. A legnagyobb bővülést az AI agentek piacán látjuk, ezek a fejlesztések nem csak „gondolkodni”, de cselekedni is fognak a felhasználó helyett vagy mellett” – mondja Gönczy Gábor, a Stylers Group ügyvezető-tulajdonosa.
Fotó: Depositphotos
Képtelenség tartani a tempót – a „shadow-AI” a cégek új réme
Hiába fejlődik azonban rohamléptekben a technológia, a hatékony és profitoldalon is megmutatkozó AI-implementáció egyelőre gyerekcipőben jár a cégek többségénél: az elszigetelten működő, egymással nem kommunikáló alkalmazások egyre nagyobb fejfájást okoznak a cégvezetőknek, és még nagyobbat az IT-biztonsági szakembereknek. Egy-egy részleg gyakran saját, izolált megoldásokat kezd használni, amely rövid távon kényelmesnek tűnik és gyorsítja a munkát, azonban könnyen biztonsági résekhez és hatékonyságvesztéshez vezethet – ezt a jelenséget sokan „shadow AI”-ként emlegetik.