Olyan történt, ami az elmúlt 8 évben soha a cégvilágban

A hazai nagyvállalatok egyéves jövedelmezőségi terveit meghatározó tényezők között az infláció vált a legfontosabbá, derül ki a K&H nagyvállalati növekedési indexből. A felmérés nyolcéves története során erre még soha nem volt példa. Ezzel az eddigi legmeghatározóbb piaci tényező, a belföldi vevők szorosan a második helyre kerültek, harmadikként pedig továbbra is meghatározó szerepet kapnak a beszállítói árak.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az elmúlt két negyedévben meredeken ívelt fel az infláció szerepe a nagyvállalatok jövőjét meghatározó tényezők között. Így mára elérte története legmagasabb értékét, és a legfontosabb faktor lett a nagyvállalatok következő egyéves eredményeit meghatározó tényezők között.

A magyarországi, kétmilliárd forint feletti árbevétellel rendelkező cégek következő 12 hónapra vonatkozó várakozásait vizsgáló K&H nagyvállalati növekedési index nem csak arra ad választ, hogy hogyan látják a következő egy évben saját helyzetüket és a gazdaság alakulását a cégek. Azt is megmutatja, hogy a nagyvállalatok terveit befolyásoló tényezők közül melyek azok, amelyek várhatóan a legmarkánsabban fogják befolyásolni működésüket. Az infláció esetében eddig soha nem látott emelkedés tapasztalható. Míg 2021 első negyedévében a cégek jövedelmezősége szempontjából ez a legkevésbé fontos elem volt, addig 2022 második negyedévére – a belföldi vevőket éppen csak megelőzve – ez vált a legfontosabb tényezővé.

Megváltoztak a piaci körülmények

2015 harmadik negyedévétől egészen 2022-ig a belföldi vevők határozták meg leginkább a vállalatok jövedelmezőségét. Az év első negyedévében azonban a beszállítói árak, majd a második negyedévben az infláció került a legelső helyre. A legutóbbi, második negyedéves felmérésben már az orosz-ukrán konfliktus is bekerült befolyásoló faktorként, ami jelenleg a hetedik legfontosabb tényező a vállalatok életében.

Az infláció hatása egyre erősebb

Az infláció azért válhatott a legfontosabb tényezővé, mert a vállalatok egyre növekvő részére gyakorol negatív hatást. 2021 negyedik negyedévéhez képest 57-ről 64-re, majd 72 százalékra emelkedett azoknak a cégeknek az aránya, akiknek gondot jelent a pénzromlás.

Ezen belül is 8-ról 18-ra, majd 27 százalékra ugrott azok aránya, akik számára jelentős negatív hatással bír. Ennek oka az lehet, hogy egyelőre csak mérsékelten nőtt azoknak a cégeknek a száma, amelyek be tudták építeni áraikba az inflációt. Az előző két negyedévben ez a nagyvállalatok 34 százalékának, most pedig 40 százalékának sikerült.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo