Olyan történt, ami az elmúlt 8 évben soha a cégvilágban

A hazai nagyvállalatok egyéves jövedelmezőségi terveit meghatározó tényezők között az infláció vált a legfontosabbá, derül ki a K&H nagyvállalati növekedési indexből. A felmérés nyolcéves története során erre még soha nem volt példa. Ezzel az eddigi legmeghatározóbb piaci tényező, a belföldi vevők szorosan a második helyre kerültek, harmadikként pedig továbbra is meghatározó szerepet kapnak a beszállítói árak.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az elmúlt két negyedévben meredeken ívelt fel az infláció szerepe a nagyvállalatok jövőjét meghatározó tényezők között. Így mára elérte története legmagasabb értékét, és a legfontosabb faktor lett a nagyvállalatok következő egyéves eredményeit meghatározó tényezők között.

A magyarországi, kétmilliárd forint feletti árbevétellel rendelkező cégek következő 12 hónapra vonatkozó várakozásait vizsgáló K&H nagyvállalati növekedési index nem csak arra ad választ, hogy hogyan látják a következő egy évben saját helyzetüket és a gazdaság alakulását a cégek. Azt is megmutatja, hogy a nagyvállalatok terveit befolyásoló tényezők közül melyek azok, amelyek várhatóan a legmarkánsabban fogják befolyásolni működésüket. Az infláció esetében eddig soha nem látott emelkedés tapasztalható. Míg 2021 első negyedévében a cégek jövedelmezősége szempontjából ez a legkevésbé fontos elem volt, addig 2022 második negyedévére – a belföldi vevőket éppen csak megelőzve – ez vált a legfontosabb tényezővé.

Megváltoztak a piaci körülmények

2015 harmadik negyedévétől egészen 2022-ig a belföldi vevők határozták meg leginkább a vállalatok jövedelmezőségét. Az év első negyedévében azonban a beszállítói árak, majd a második negyedévben az infláció került a legelső helyre. A legutóbbi, második negyedéves felmérésben már az orosz-ukrán konfliktus is bekerült befolyásoló faktorként, ami jelenleg a hetedik legfontosabb tényező a vállalatok életében.

Az infláció hatása egyre erősebb

Az infláció azért válhatott a legfontosabb tényezővé, mert a vállalatok egyre növekvő részére gyakorol negatív hatást. 2021 negyedik negyedévéhez képest 57-ről 64-re, majd 72 százalékra emelkedett azoknak a cégeknek az aránya, akiknek gondot jelent a pénzromlás.

Ezen belül is 8-ról 18-ra, majd 27 százalékra ugrott azok aránya, akik számára jelentős negatív hatással bír. Ennek oka az lehet, hogy egyelőre csak mérsékelten nőtt azoknak a cégeknek a száma, amelyek be tudták építeni áraikba az inflációt. Az előző két negyedévben ez a nagyvállalatok 34 százalékának, most pedig 40 százalékának sikerült.

Véleményvezér

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo