Elindultak a zöldítés útján az agrárcégek

Szélsőséges időjárás, gyorsan változó fogyasztói szokások és gazdasági környezet, többször megújuló és kiterjesztett ársapkák, valamint a 2023-tól életbe lépő közös agrárpolitika zöldítési feltételei. A hatékony termelés érdekében ezekkel a kihívásokkal kell szembenéznie a mezőgazdaságnak. Az egyetlen megoldás a digitális és innovációs fejlesztések alkalmazása, amiben egyelőre inkább óvatos szemlélet jellemzi a gazdákat – derül ki a K&H agrárkutatásából. Az ágazat átlagosan az árbevétel 17 százalékát forgatta vissza ilyen jellegű fejlesztésekbe 2020 óta, aminek következtében az automatizáció, az okoseszközök vagy a járművekbe épített érzékelők alkalmazása a mindennapok részévé vált. Az agrárcégek már elindultak a zöldítés útján is, több mint felük hajtott végre kedvező környezeti hatással járó újítást.   

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egyre fokozódó piaci és fogyasztói elvárásoknak kell megfelelnie a hazai agráriumnak.

„A klímaváltozás hatására egyre inkább szélsőségessé váló időjárás, a fogyasztói szokások és a gazdasági környezet gyors változása komoly kihívások elé állítja a hazai mezőgazdaságot. Mindehhez még hozzájön az Európai Unió 2023-ban életbe lépő közös agrárpolitikájának (KAP) zöldítési elvárásai. Úgy kell tehát egyre hatékonyabban termelni, hogy rugalmas, gyorsan reagáló, versenyképes, költséghatékony és még zöldebb is legyen az ágazat. Mindezek megvalósítása innovációs és digitális fejlesztések nélkül szinte lehetetlen” – mondta el Tresó István, a K&H Agrár fejlesztési főosztály vezetője.

A K&H agrárcégek körében végzett kutatása rávilágít, hogy a mezőgazdaságnak fontos a környezetvédelem és már elindultak a zöldítés útján. Az agrár cégek 60 százaléka ugyanis olyan fejlesztést hajtott végre az elmúlt 2 évben, amelynek kedvező környezeti hatása van. A következő egy évben pedig a cégek 41 százaléka tervez ilyen jellegű újításokat, összehasonlítva a teljes vállalati szektorral, ahol egyelőre kevesebb ilyen jellegű fejlesztés történt (38 százalék), de a jövőbeni terveik között hasonló arányban szerepel (41 százalék).

Inkább óvatosak a magyar gazdák

A hatékony termelés egyik eszköze a precíziós gazdálkodás, a K&H agrár kutatása szerint azonban egyelőre a cégek kis része helyezi előtérbe a technológiai újításokat. Mindössze 12 százalék tartja magát vezető innovátornak az ágazatban, és 10-ből 7 cég inkább óvatos, ha digitalizációról, innovációról van szó.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo