Elindultak a zöldítés útján az agrárcégek

Szélsőséges időjárás, gyorsan változó fogyasztói szokások és gazdasági környezet, többször megújuló és kiterjesztett ársapkák, valamint a 2023-tól életbe lépő közös agrárpolitika zöldítési feltételei. A hatékony termelés érdekében ezekkel a kihívásokkal kell szembenéznie a mezőgazdaságnak. Az egyetlen megoldás a digitális és innovációs fejlesztések alkalmazása, amiben egyelőre inkább óvatos szemlélet jellemzi a gazdákat – derül ki a K&H agrárkutatásából. Az ágazat átlagosan az árbevétel 17 százalékát forgatta vissza ilyen jellegű fejlesztésekbe 2020 óta, aminek következtében az automatizáció, az okoseszközök vagy a járművekbe épített érzékelők alkalmazása a mindennapok részévé vált. Az agrárcégek már elindultak a zöldítés útján is, több mint felük hajtott végre kedvező környezeti hatással járó újítást.   

Egyre fokozódó piaci és fogyasztói elvárásoknak kell megfelelnie a hazai agráriumnak.

„A klímaváltozás hatására egyre inkább szélsőségessé váló időjárás, a fogyasztói szokások és a gazdasági környezet gyors változása komoly kihívások elé állítja a hazai mezőgazdaságot. Mindehhez még hozzájön az Európai Unió 2023-ban életbe lépő közös agrárpolitikájának (KAP) zöldítési elvárásai. Úgy kell tehát egyre hatékonyabban termelni, hogy rugalmas, gyorsan reagáló, versenyképes, költséghatékony és még zöldebb is legyen az ágazat. Mindezek megvalósítása innovációs és digitális fejlesztések nélkül szinte lehetetlen” – mondta el Tresó István, a K&H Agrár fejlesztési főosztály vezetője.

A K&H agrárcégek körében végzett kutatása rávilágít, hogy a mezőgazdaságnak fontos a környezetvédelem és már elindultak a zöldítés útján. Az agrár cégek 60 százaléka ugyanis olyan fejlesztést hajtott végre az elmúlt 2 évben, amelynek kedvező környezeti hatása van. A következő egy évben pedig a cégek 41 százaléka tervez ilyen jellegű újításokat, összehasonlítva a teljes vállalati szektorral, ahol egyelőre kevesebb ilyen jellegű fejlesztés történt (38 százalék), de a jövőbeni terveik között hasonló arányban szerepel (41 százalék).

Inkább óvatosak a magyar gazdák

A hatékony termelés egyik eszköze a precíziós gazdálkodás, a K&H agrár kutatása szerint azonban egyelőre a cégek kis része helyezi előtérbe a technológiai újításokat. Mindössze 12 százalék tartja magát vezető innovátornak az ágazatban, és 10-ből 7 cég inkább óvatos, ha digitalizációról, innovációról van szó.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo