Elindultak a zöldítés útján az agrárcégek

Szélsőséges időjárás, gyorsan változó fogyasztói szokások és gazdasági környezet, többször megújuló és kiterjesztett ársapkák, valamint a 2023-tól életbe lépő közös agrárpolitika zöldítési feltételei. A hatékony termelés érdekében ezekkel a kihívásokkal kell szembenéznie a mezőgazdaságnak. Az egyetlen megoldás a digitális és innovációs fejlesztések alkalmazása, amiben egyelőre inkább óvatos szemlélet jellemzi a gazdákat – derül ki a K&H agrárkutatásából. Az ágazat átlagosan az árbevétel 17 százalékát forgatta vissza ilyen jellegű fejlesztésekbe 2020 óta, aminek következtében az automatizáció, az okoseszközök vagy a járművekbe épített érzékelők alkalmazása a mindennapok részévé vált. Az agrárcégek már elindultak a zöldítés útján is, több mint felük hajtott végre kedvező környezeti hatással járó újítást.   

Óvatosak a gazdák (Fotó: Depositphotos)
Óvatosak a gazdák (Fotó: Depositphotos)

Ennek hátterében az lehet, hogy a mezőgazdasági tevékenység sok esetben generációról generációra öröklődik, ezért a hagyományoknak és tapasztalatoknak nagyobb szerepe van, mintsem az újdonságra nyitott szemléletnek.

Nem idegenkednek az okoseszközök használatától

Habár a digitális transzformáció egyelőre kevés agrárcégnél lényegi stratégiai kérdés (7 százalék), egy jelentős részük foglalkozik vele, sok más fontosabb feladattal együtt (37 százalék).

„Az elérhető technológiák integrálása a vállalat mindennapi tevékenységébe alapjaiban változtatja és könnyíti meg a napi működést. Ennek az agráriumban különösen nagy jelentősége van. A kutatásunk szerint nyitottak a gazdák az ilyen megoldásokra, mivel jelenleg is többfélét alkalmaznak ezek közül. Ilyen például az okoseszközökből vagy szenzorokból származó adatok elemzése, a járművekbe beépített érzékelők és mérők, amelyek a jövőbeni tervezést segítik, illetve okosmérőket is használnak a vállalat energiafelhasználásának optimalizálására” – mondta el a szakértő.

Nem zárkóznak el az innovációtól

Jó hír, hogy az agrárszektor fogékony az innovációra és a digitális fejlesztésekre.

„Az agrárcégek fele a bevétel több mint 10 százalékát, a mezőgazdasági szektor átlagosan 17 százalékát fordította innovációra az elmúlt 2 évben. Ez a kereskedelem, ipar és szolgáltató szektorhoz (10 százalék, 11 százalék és12 százalék), valamint a vállalati szektorhoz (11 százalék) képest is messze a legmagasabb arány. Ennek eredményeként közel felük (48 százalék) vezetett be új vagy jelentősen javított terméket, szolgáltatást, illetve új vagy jelentősen továbbfejlesztett gyártási eljárást (44 százalék) az elmúlt két évben. Ha az innovációs tevékenységet nézzük, 2020 óta elsősorban korszerű, fejlett gép vagy berendezés vásárlása történt (53 százalék), és szinte megegyező arányban költöttek szoftvervásárlásra (33 százalék), automatizációra (29 százalék), illetve házon belüli K+F tevékenységre (26 százalék)” – részletezte a mezőgazdaság elmúlt 2 évének innovációs tevékenységét a szakértő.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo