K&h cikkek


Világszerte szoronganak az emberek - mitől félnek a magyarok?

Világszerte szoronganak az emberek - mitől félnek a magyarok?  

Bevonult a hétköznapok szókincsébe a „fenntarthatóság” kifejezés.
Nagyon nagy bajban vannak a cégek a magas energiaárak miatt

Nagyon nagy bajban vannak a cégek a magas energiaárak miatt 

Egyre nagyobb gondot okoz a cégeknek az infláció és az energiaköltségek folyamatos emelkedése.
Létszámcsökkentésre készülnek a nagyvállalatok

Létszámcsökkentésre készülnek a nagyvállalatok 

2023 nem a létszámbővítés éve lesz a nagyvállalatoknál.
Minden negyedik cég számol idén a Széchenyi Kártya Program hiteleivel

Minden negyedik cég számol idén a Széchenyi Kártya Program hiteleivel 

A K&H-nál az elsők között igényelhetőek kedvező.
Tombol a pesszimizmus: nem túl fényes évre számítanak a nagyvállalatok

Tombol a pesszimizmus: nem túl fényes évre számítanak a nagyvállalatok  

Megtört az elmúlt egy évre jellemző csökkentő trend, de továbbra is pesszimistán látják 2023-at a nagyvállalatok.
Negatív hangulatban a magyar cégek

Negatív hangulatban a magyar cégek 

Ezt várják 2023-tól a cégek.
Elindultak a zöldítés útján az agrárcégek

Elindultak a zöldítés útján az agrárcégek  

A hatékony termelés érdekében ezekkel a kihívásokkal kell szembenéznie a mezőgazdaságnak.
Egyre több a pesszimista fiatal

Egyre több a pesszimista fiatal 

Igencsak vegyesen látják a fiatalok a mostani helyzetüket és a jövőjüket.
Mire figyeljünk munkáltatóként 2023-ban?

Mire figyeljünk munkáltatóként 2023-ban? 

Az elmúlt évek arra tanítottak minket, hogy nem tudjuk előre megjósolni, mit hoz az új esztendő.
Béremelésben bíznek a fiatalok

Béremelésben bíznek a fiatalok  

Továbbra is optimistának mondhatóak a dolgozó fiatalok.

Van, amiben jobbak a családi cégek, mint az egész vállalati szektor  

Kissé innovatívabbak a hazai családi cégek, mint a vállalati szektor általában .

Borúsak a cégek, szerintük tovább fog gyengülni a forint 

Kétharmaduk számít további forintgyengülésre jövő nyárig.

Lényegesen kevesebbet szánnak most a vállalatok innovációra 

A magyar vállalatok az utóbbi hónapokban alaposan visszafogták innovációs elképzeléseiket.

Ritkán történik ilyen a hazai startup világban 

1,25 millió eurós befektetést kapott a Volteum, az elektromos járműflották működését optimalizáló magyar startup.

Még nagy a szakadék a tettek és a szándék között, ha a fenntarthatóságról van szó 

A gazdasági nehézségek ellenére a hazai közepes és nagyvállalatok fontosnak tartják a fenntarthatóság ügyét.

Már ezen is spórolni kényszerülnek a kkv-k 

Kevesebb új munkavállalóval tervezik a következő évet a vállalkozások.

Saját lakás helyett albérletben gondolkodnak a fiatalok  

Kisebbségbe kerültek azok a fiatalok, akik pénzkidobásnak tartják a lakásbérlést.

Most kezdik beárazni a jelenlegi gazdasági helyzetet a cégek 

Jelentősen visszaestek a hazai vállalkozások pénzügyi várakozásai.

Nem tudnak otthonról elköltözni a magyar fiatalok 

Idén jelentősen nőtt azoknak a jelenleg szülőkkel élő 19-29 éves fiataloknak az aránya, akik bizonytalanok abban, mikor hagyhatják el a “mamahotelt”.

Megrendült a cégek bizalma 

Az eddigi csökkenő trend után most még inkább megrendült a kkv szektor bizalma.

Egyre nehezebb helyzetben a hazai családi cégek - mi jelenthet kiutat? 

A folyamatos áremelkedés most szemléletváltozást hozhat a hazai családi tulajdonú cégeknél.

Öngondoskodás helyett sokan csak az államra számítanak 

Többen vannak, akik fontosnak tartják a nyugdíjas években megfelelő anyagi helyzetet biztosító öngondoskodást.

Soha nem volt annyira rossz a helyzet, mint most 

Mínusz 15 ponttal az eddigi legalacsonyabb értékét vette fel a K&H nagyvállalati növekedési index, amely a hazai nagyvállalatok várakozásait mutatja.

Őrültség készpénzben tartani a megtakarítást  

A jelenlegi piaci környezet egyértelműen azt mutatja, hogy a készpénzes megtakarítás tévút.

Ezzel a megoldással kompenzálhatják a cégek a reálbér-csökkenést 

A kkv-k körében minden negyedik vállalkozás számol a SZÉP-kártyával.

Kereszttűzben a cégek 

A vásárlók, a szabályozók és a befektetők egyaránt nyomás alatt tartják a cégeket.

Újra a fékre léptek a nagyvállalatok - lejtőn a pénzügyi várakozások 

Tavaly év vége óta lejtmenetbe kapcsoltak  a hazai vállalatok pénzügyi várakozásai.

Vége felé közeledik a bankkártya korszak 

K&H: tarol a "digitális kvartett".

Meglepő, de a családi vállalkozások kevésbé borúlátóak, mint a nagyvállalatok 

A családi cégek szerint idén lezárulhat az orosz-ukrán konfliktus.

Már ennél a banknál is igényelhető a Széchenyi Kártya Program MAX 

Habár az alapkamat már kétszámjegyű, a vállalkozásoknak továbbra is rendelkezésre áll ennek a töredékéért likviditási és beruházási hitel, illetve lízing is. A K&H is elérhetővé tette a Széchenyi Kártya Program MAX kedvező finanszírozási megoldásait, amelyek az emelkedő kamatkörnyezetben is alacsony fix kamattal nyújtanak forrást a kkv-k számára. 

Itt a harmadik válság? Egyszerre négy kihívással számolhatnak a cégek 

2008 és 2020 után az idei év újabb mérföldkő a cégek számára. Bár egyelőre nem olyan erőteljes visszaesés látható, mint két évvel ezelőtt, de tartós csökkenés látható a várakozásokat illetően. Mindezt az okozza, hogy jelenleg egyszerre négy kihívással is szembesülnek a cégek, amihez már nem elég néhány folyamatot digitalizálni, korszerűsíteni, hanem az energiafelhasználás, az ellátási láncok és a gyártási technológiák komplett újragondolására, egyszerűsítésére van szükség.

Mit lépnek a katából kiesők? 

Egy friss felmérés szerint az eddigi katások csupán töredéke tervez áttérni a társasági adózásra vagy a kivára, a legtöbben egyértelműen az átalányadózás felé mozdulnának. Számukra jelenthet segítséget az a legutóbbi módosítás, ami szerint már nem érvényes, hogy az átalányadózásból kilépést követő négy évben nem választható újra ez az adózási forma.

Az innováción spórolnak a cégek 

A magyar cégek többsége, 62 százaléka innovatívnak látja magát, a legpozitívabban pedig a kereskedelemben tevékenykedők értékelték a működésüket e szempontból. Lényegesen kisebb összeg ment azonban fejlesztésekre: átlagosan az árbevétel még tizedét sem költötték innovációra az idei félévet megelőző időszakban – derült ki a K&H innovációs indexből. A cégek 55 százaléka ugyanannyi innovációt vár a következő két évben mint az előző kettőben, a fejlesztéseket pedig leginkább azért indítják, hogy a vásárlók igényeihez alkalmazkodjanak, a termékek vagy szolgáltatások minőségét javítsák, illetve hatékonyabban tudjanak működni.

Magas árbevétel-növekedéssel számolnak a cégek – mennyit visz el ebből az infláció? 

A K&H kkv bizalmi index az előttünk álló egy évre 12 százalékos árbevétel- és 7 százalékos nyereségnövekedéssel számol.

Mennyi az infláció? Az élelmiszereknél érezzük a legrosszabbnak a helyzetet 

A statisztikailag kimutatott inflációnál nagyobb áremelkedést érzékelt a 30-59 évesek többsége. 43 százalékuk szerint például 15 százalékkal vagy annál is nagyobb volt az áremelkedés idén áprilisban, amikor a tényadat 9,5 százalékos drágulást mutatott - derül ki a K&H biztos jövő reprezentatív felméréséből. A becsült infláció a valamennyi megkérdezett válasza alapján már akkor közel 12 százalékos volt, a kilátások pedig további áremelkedést vetítenek előre.

Élet a kata után: mire kell figyelni? 

Augusztus 31-gyel megszűnik az eddigi kata, a korábbinál csak egy jóval szűkebb kör választhatja az új katát. A következő hetekben ezért közel 400 ezer vállalkozónak kell eligazodni a lehetőségek között és megtalálni a számára megfelelő adózási formát.

A fiatalok is érzik az inflációt 

A gyorsuló infláció alapvetően átírja a korábbi években megszokott családi költségvetéseket, és a megtakarítási magatartásra is hatással van mindenkinél, ezen belül a fiataloknál is. A 19-29 éves korosztály tagjainak 20 százaléka nem takarékoskodik, havi rendszerességgel 47 százalék spórol, és 18 százalékos azoknak az aránya, akik csak akkor tudnak félretenni, ha nagyobb összeghez jutnak. Ugyanakkor a rövid távú takarékoskodásban már nyomot hagyott az infláció – ezt mutatja a K&H ifjúsági index, amely a 19-29 évesek megtakarításait vizsgálta. A fiatalok 28 százaléka mondta azt, hogy az előző hónapban tudott spórolni, átlagosan 67 ezer forintot.

Olyan történt, ami az elmúlt 8 évben soha a cégvilágban 

A hazai nagyvállalatok egyéves jövedelmezőségi terveit meghatározó tényezők között az infláció vált a legfontosabbá, derül ki a K&H nagyvállalati növekedési indexből. A felmérés nyolcéves története során erre még soha nem volt példa. Ezzel az eddigi legmeghatározóbb piaci tényező, a belföldi vevők szorosan a második helyre kerültek, harmadikként pedig továbbra is meghatározó szerepet kapnak a beszállítói árak.

Ötből négy cég árat emelt az elmúlt időszakban 

A hazai kkv-k nem valószínűsítik az orosz-ukrán katonai konfliktus gyors befejezését, de reménykednek abban, hogy még idén véget érhet. A K&H kkv bizalmi index 2022 második negyedéves eredményei alapján ugyanis az elmúlt félév meglehetősen érzékenyen érintette őket. Szinte minden cégnél költségnövekedés történt, amiben szerepet játszik az alapanyagok drágulása és az árfolyamváltozás is. Ennek hatására ötből négy cég volt kénytelen emelni a termékei, szolgáltatásai árát.

Most már hivatalos: marad a kata, de csak nagyon keveseknek 

A szeptember 1-jétől életbe lépő új kata törvény átírja a hazai kisvállalkozások életét. Lényegesen leszűkül ugyanis azoknak a köre, akiknek lehetséges lesz ezt az adófajtát választani. A K&H és a Vállalkozás Okosan szakértői mutatják, mik a legfontosabb változások és milyen megoldást választhatnak ezt követően a katások.

Rákattantak a magyarok a SZÉP-kártyára 

Rekordmértékű, 31 százalékos növekedést ért el az első félévben a K&H SZÉP-kártya felhasználás a tavalyi év azonos időszakához képest: az élelmiszervásárlás, az alszámlák közötti átjárhatóság és az elfogadóhelyek számának bővülése járult hozzá leginkább a juttatás intenzív használatához. A következő hónapokban is folytatódhat a növekedés, hiszen jellemzően júliusban és augusztusban a legnagyobb a SZÉP-kártya forgalom, a nyári szabadságoknak köszönhetően.

Csak szavak szintjén fontos a fenntarthatóság a cégeknek 

Magyarországon a cégvezetők többsége már felismerte, hogy a fenntarthatóság jelentős befolyást gyakorol a gazdasági életre, amivel foglalkozni kell, de jóval kevesebben vannak azok, akik tényleges lépéseket is tesznek érte.

Mire számítanak a családi vállalatok? 

Saját teljesítményük és az ország gazdasági kilátásai kapcsán is mérséklődtek a családi vállalatok várakozásai, derült ki a K&H családi vállalatok kutatásából. A családi cégek azonban ebben a nehéz helyzetben is hosszú távra terveznek: nagyobb részük készül beruházásra, mint az előző negyedévben. Ez a hozzáállás segítheti őket, hogy átvészeljék a jelenlegi, kihívásokkal tűzdelt időszakot.

Újra előtérbe került a dolgozók mentális egészsége - hogyan segíthet egy jó főnök? 

Az ukrán konfliktus elhúzódásával járó bizonytalanság már nemcsak a gazdaságra, hanem a mentális egészségünkre is hatással van. Ahogyan a Covid első szakaszában, úgy a cégeknek most is kiemelt figyelmet kell fordítania a munkavállalók mentális állapotára, hogy zavartalanul és hatékonyan tudjanak dolgozni. 

Már nem a járvány, hanem a pénzhiány miatt nem mennek nyaralni a magyarok 

Az idei nyaralás szempontjából a járvány már kevésbé jelent akadály, sokkal inkább a pénzügyi lehetőségeken múlik a tervezés.

Így használják a magyarok a SZÉP-kártyát 

Áprilisban tovább növekedett az élelmiszerboltokban a K&H SZÉP kártya használat: a költések közel harmadát itt használták fel. A lehetőség továbbra is adott, ugyanis július 1-jéig meghosszabbították a rendelkezést, miszerint élelmiszerüzletekben is felhasználható a juttatás. A boltok is nyitottak az új fizetési eszközre.

Tovább gyengülő forint, infláció - még a nagyvállalatok is fogják a fejüket 

Kevésbé optimisták jövőjükkel kapcsolatban a cégek a K&H nagyvállalati növekedési index 2022 első negyedéves kutatása alapján, jórészt az infláció miatt. Főként a makrogazdasági kilátások romlottak, saját teljesítményük kapcsán alig változtak a cégek várakozásai. Az index pozitív tartományban maradt, egyelőre jelentősen magasabban van, mint a koronavírus-járvány idején.

Inkább külföld: mit terveznek a dolgozó fiatalok? 

Ha úgy adódna, akkor a fiatalok 36 százaléka könnyen találna magának új munkát - legalábbis ezt mondták a 19-29 éves korosztály dolgozó tagjai a K&H ifjúsági indexéhez végzett felmérésben. 11 százalékuk viszont úgy véli, nagyon nehezen lehetne új állása. Az is kiderült a kutatásból, hogy a megkérdezettek 34 százaléka külföldön próbálná ki magát: ez az egyik legmagasabb érték a felmérés közel 10 éves történetében.
Feliratkozás a Piac & Profit Online magazin hírlevelére

Adózás

Retteghetnek a simlis cégek, belendül a NAV húsvét előtt

Retteghetnek a simlis cégek, belendül a NAV húsvét előtt  

Az adóellenőrök országszerte ellenőrzik a húsvéti ünnepkörhöz kapcsolódó termékek árusítóit az üzletekben, piacokon, kitelepüléseken és az online térben.

Jogi kisokos

Vége a munkahelyi titkolózásnak: nemsokára megtudhatja, mennyit keresnek kollégái

Vége a munkahelyi titkolózásnak: nemsokára megtudhatja, mennyit keresnek kollégái 

A cégeknek nyilvánossá kell tenniük az új pozícióikhoz tartozó fizetési információikat, a meglévő munkavállalóknak is nyilvánosnak kell majd lenniük.

Gazdaság

Keserédes helyzetben a magyar édességpiac

Keserédes helyzetben a magyar édességpiac  

Stagnáló piacon egyensúlyoz az édesipar a kihívások és lehetőségek között.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo