Gfk cikkek
Gondolta volna? Jobban kedveljük a bankokat, mint egy éve
Az elmúlt egy évben, 2009. és 2010. első féléve között jelentős mértékben, 77 pontról 82 pontra nőtt a bankkapcsolattal rendelkező felnőtt magyar lakosság elégedettsége a bankokkal, banki szolgáltatásokkal kapcsolatban - állapítja meg a GfK Hungária Retail Banking Monitor kutatása. Leginkább a banki ügyintézők teljesítménye vívta ki az ügyfelek elismerését, legkevésbé pedig a banki betét és hitelkamatokkal elégedettek a banki ügyfelek.
Fogyasztás: csak a 100%-os gyümölcslé tartja magát
2010 első harmadévében visszaestek a magyar háztartások alkoholmentes hidegital vásárlásai. Mind gyümölcsléből, mind pedig szénsavas üdítőitalokból kevesebbet vásároltunk - állapítható meg a GfK Hungária Háztartáspanel 2010-ben mért eredményeiből. Ez alól a 100 százalékos gyümölcslevek szegmense jelent kivételt, mivel a szegmens mennyiségi piacrésze 2008 óta folyamatosan nő. Hazánkban a szénsavas üdítőitalok közel 40 százalékát az 5 000 főnél kisebb lélekszámú településeken vásárolja meg a magyar lakosság.
Ez a válság vége: veszi a nép az LCD-tévét
Világszerte jelentős mértékű növekedést ért el az elektronikai piac (szórakoztató elektronika, IT, fotó és telekommunikáció) a 2010-es év első negyedévében. A piac 85 százalékát kitevő top tíz termékkategóriából nyolc kategóriának növekedett a forgalma a 2009-es év első negyedévi eredményeihez képest. Hazánkban a nyolc termékcsoportból mindössze csak három tudott növekedni: a mobil-, és okostelefonok, valamint a hordozható számítógépek.
Van megtakarítása? Ön a kivétel!
Amíg a magyarok 74 százaléka nem rendelkezik megtakarításokkal, addig az Egyesült Államokban a döntő többség rendelkezik megtakarított vagyonnal - derül ki a GfK Custom Research Worldwide és a Wall Street Journal legfrissebb Befektetési Barométer tanulmányából.
Ettől retteg egész Európa
A GfK Association felmérésében résztvevő tizenegy ország közül nyolc országban a munkanélküliségtől tartanak leginkább. Ezt követi az árak és a vásárlóerő alakulása, valamint a gazdasági stabilitás miatti aggodalom. Habár a jelenlegi gazdasági helyzetet kevésbé tartják aggasztónak, ez még mindig harmadik helyen szerepel a leggyorsabban megoldandó európai problémák listáján.
Egyetlen kérdés maradt: mennyibe kerül?
A magyar háztartások vásárlói viselkedésében is hosszú távú tendenciákat indított el az elmúlt időszak recessziós környezete. A nyugat-európai országokhoz hasonlóan Magyarországon is kialakult a tudatos vásárló modellje. Felértékelődött az árak jelentősége, nőtt a napi fogyasztási cikkek esetében az akciós, promóciós vásárlások aránya - derül ki a GfK Hungária legfrissebb kutatásaiból. 2009-ben megnövekedett az egy-egy háztartás által meglátogatott kereskedelmi láncok száma, illetve többen olvassák az akciós leafleteket is.
Lassan átalakulnak a vásárlási szokások
A tudatosság a vásárlási döntésekben immáron kiemelkedő jelentőséggel bír - derül ki a GfK Hungária 2009. évi kereskedelmi trendeket összegző legfrissebb tanulmányából, a Kereskedelmi Analízisekből.
A Pöttyös tényleg az igazi
A Pöttyös Túró Rudi végzett az első hazai márkaerő rangsor élén. A B&P Braun & Partners Magyarország és a GfK Hungária Piackutató Intézet által készített kutatás eredményeként kialakult lista második helyén a Coca-Cola, a harmadikon a Danone, míg a negyedik-ötödik helyen az RTL Klub és a TV2 végzett.
Nincs már pénzünk LCD-re
A válság erőteljesen érezteti hatását a tartós fogyasztási cikkek eladásában, tavaly március-áprilisban nagymértékben visszaesett a kereslet. A vásárlási szokások is alakulnak: se a LED és LCD tv-k, se a fényképezőgépek nem fogynak úgy, mint korábban.
Ilyen a válság: a magyarok inkább csinálják, mint fizetnek
A globális válság hatására a háztartások kezdetben a ruházkodáson és az utazáson igyekeztek spórolni, 2009-ben viszont már az élelmiszer és a háztartási vegyi áruk mennyiségi vásárlásai is csökkentek - derül ki a GfK Hungária kutatásainak legfrissebb adataiból. A háztartások több mint fele ma már ritkábban jár „nagybevásárolni", alkalmanként pedig kevesebb terméket vásárol. Egyre inkább előtérbe kerülnek az akciók, 2009-ben a promóciók keretében megvásárolt termékek aránya növekedett a hazai napi fogyasztási cikk piacon. A vásárlók megváltozott viselkedésének következménye az is, hogy egyre több időt töltünk otthon, és nem fizetünk olyan szolgáltatásokért, amelyeket magunk is el tudunk végezni.
Mikor lesz több pénze a magyarnak?
Csak a magyarok töredéke számol azzal, hogy egy év múlva javul az anyagi helyzete, a többség úgy érzi, rossz irányba haladnak a dolgok - derült ki a Tárki és az [origo] közös, illetve a GfK nemzetközi felméréséből.
"Rosszabbul élek, mint egy éve, de jobban, mint holnap"
A GfK Hungária és a Corvinus Egyetem közös felmérésének legfrissebb eredményei szerint - az előzetes várakozásoknak megfelelően - stabilizálódott a fogyasztói bizalom, értéke nem változott 2009 októbere óta. Emellett a Fogyasztói Várakozások Indexe és a Vásárlási Hajlandóság Indexe is szinte változatlan maradt az előző negyedévi eredményekhez képest. A válaszadók 63 százaléka szerint rosszabbul él mint egy évvel ezelőtt és rövid távon nem is bízik a saját (családja) anyagi körülményeinek javulásában.
Mit szoktunk vásárolni karácsonykor?
Évről-évre egyre kevesebbet költünk a karácsonyi szezonban. A háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseiből rendszerint kiemelkedően magas arány jut decemberre, azonban az elmúlt három évben ez az arány egyre inkább csökkenni látszik - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet adataiból. A karácsonyi szezon gyengülése a kereskedelmi csatornák közül kizárólag a hipermarketeket és a drogériákat nem érintette tavaly, mindkét csatornatípusra kiemelkedő teljesítmény volt jellemző. A karácsonyi sütés-főzéshez kapcsolódó termékekből továbbra is többet vásárolunk decemberben az év során mért átlagos havi fogyasztáshoz képest.
Hova jó születni Magyarországon?
A GfK Hungária első alkalommal jelenteti meg 2009 szeptemberében a Kiskereskedelmi Vásárlóerő tanulmányt, amelynek eredményei szerint Csopak lakossága költheti el a legnagyobb összeget személyenként a kereskedelemben. A legkevesebb elkölthető összeggel a Jász-Nagykun-Szolnok megyei Tiszabő lakói rendelkeznek. A megyék rangsorában Budapesté a legnagyobb egy főre jutó kiskereskedelmi vásárlóerő, a sereghajtó Szabolcs-Szatmár-Bereg megye.
Ettől félnek a románok!
A román állampolgárok jelenleg a munkahely elvesztésétől és adósságaik törlesztésének ellehetetlenülésétől tartanak a legjobban, ez derült ki a GfK Romania piackutató intézet június óta elvégzett felméréséből.
Egy év alatt a tizedével nőtt a magyar netezők száma
A közép- és kelet-európai, illetve a magyar felnőtt lakosság közel fele havi rendszerességgel internetezik - derül ki a GfK Csoport által tizenhét közép- és kelet-európai országban, 2009 májusában készült felmérésből. Szlovéniában, Ausztriában és a balti államokban az internetezők aránya jóval meghaladja az 55 százalékot. Hazánkban az elmúlt évben a térség átlagához képest gyorsabb ütemben, 11 százalékponttal nőtt az internethasználók aránya. Az internet-ellátottság tekintetében is előkelő helyet foglalunk el a térségben, hiszen a magyar háztartások körülbelül 48 százaléka rendelkezik valamilyen saját internetkapcsolattal.
Mit szeretünk és mit utálunk az USA-ban?
Barack Obama amerikai elnökké történt megválasztása óta javult az Egyesült Államokról külföldön kialakult kép - állapítja meg a Wall Street Journal Europe megbízásából a GfK Custom Research által az „USA-val kapcsolatos attitűdök" témában készített kutatás. A felmérés eredményei 19 ország állampolgárainak az USA politikai és kulturális befolyásával kapcsolatos véleményét tükrözik.
Egyre több magyar látja a fényt az alagút végén
A GfK Hungária és a Corvinus Egyetem közös felmérése szerint jelentős mértékben javultak a lakosság várakozásai mind a saját anyagi, mind az ország gazdasági helyzetét illetően. A komplex Fogyasztói Bizalom Index értéke az elmúlt negyedévben bekövetkezett emelkedésnek köszönhetően visszaállt a gazdasági válság előtti, egy évvel korábban mért szintre. A Vásárlási Hajlandóság Indexe is emelkedett 2009 második negyedévében. Az első negyedévhez képest pozitívan változtak a munkanélküliségre vonatkozó várakozások, a hitelfelvételi kedv és a megtakarításról szóló vélemények azonban alig változtak.
A tűzoltókban nagyon, a politikusokban nem bízunk
A GfK Csoport által 2009 tavaszán végzett felmérés szerint továbbra is a tűzoltókat övezi a legnagyobb bizalom hazánkban. Mellettük a postások és a tanítók, tanárok állnak a bizalmi lista élén, megelőzve a tavalyi harmadik helyezett orvosokat. A tavalyi évhez képest a legnagyobb bizalomvesztést a bankárok szenvedték el világszerte. A lista sereghajtói az újságírók és a politikusok, akik iránt tovább csökkent a bizalom.
Válságban élelmiszerből is kevesebb fogy
Kevesebb pénzt költöttek el a magyar háztartások napi fogyasztási cikkekre 2009 első negyedévében, mint egy évvel korábban. Mindez a csökkenés a forgalom volumenére is igaz, hiszen kevesebb élelmiszert és háztartási vegyi árut vásároltunk az idei első negyedévben 2008 első három hónapjához képest - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet Háztartáspanel felmérésének legfrissebb eredményeiből.
Egyre inkább a kisboltok felé fordul a magyar
A fogyasztói szokások hosszú távú változása a gazdasági válság hatására erősödni látszik - derül ki a GfK Hungária adataiból. Csökken az élményszerű nagybevásárlások aránya, helyette többször ugyan, de kevesebb értékben vásárolunk.
A szegény nyugdíjas nem mérlegel
A lakosság több mint fele állítása szerint normálisan étkezik, hiszen szervezetébe automatikusan bekerülnek az alapvető tápanyagok. Egyharmaduk pedig alapjában véve olyasmit eszik, ami ízlik, még akkor is, ha vélhetően kevésbé egészséges.
Takarékoskodunk, de nemet mondunk az olcsó termékeknek
2009 első két hónapjában a háztartások által megvásárolt napi fogyasztási cikkek mennyisége 4,2 százalékkal csökkent, ami közel 2 százalékos értékbeli csökkenést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest. A csökkenés egyik fő oka az, hogy a gazdasági válság hírére a fogyasztók visszafogták az élelmiszer és háztartási vegyi áru vásárlásaikat - derül ki a GfK Hungária legfrissebb kutatásaiból. Így a háztartások inkább kevesebbet vásárolnak a megszokott napi fogyasztási cikkekből, de jellemzően nem helyettesítik a megszokott márkáikat olcsóbb márkákkal.
"Nekem fontos, hogy magyar!"
A gazdasági válság ellenére a fogyasztók továbbra is igényesek a megvásárolt termékek minőségét illetően, hiszen a legfontosabb elvárás, hogy az áruk frissek és jó minőségűek legyenek, míg az árszínvonal 2003 óta folyamatosan a második helyen áll. A 2006-os adatokhoz képest egyetlen tényező, nevezetesen a hazai termékek üzletekben való jelenléte terén tapasztalható az elvárások kismértékű növekedése, amely a gazdasági helyzettel kapcsolatos érzékenység enyhe növekedését sejteti - derül ki a GfK Hungária Shopping Monitor és Shopping Missions 2008-2009 tanulmányából.
Szegény nyugdíjasok: vény nélküli már nem kell
Jobban odafigyelünk egészségünk megőrzésére és arra, hogy szervezetünk védekezőképességét fenntartva fel tudjuk venni a harcot a különféle betegségekkel szemben - derül ki a GfK LHS HealthCare legfrissebb, 2009. január-márciusban készült lakossági felméréséből. Az egészségügyi magánszolgáltatók iránti bizalom is megnőtt a mai gazdasági helyzetben, a legnagyobb mértékben a szemorvosi szolgáltatásokat keresik. A vény nélkül kapható gyógyszerek vásárlása kapcsán a legnagyobb változás a szegény nyugdíjasok körében figyelhető meg, 47 százalékuk ma már csak súlyosabb esetekben szerez be ilyen jellegű készítményeket.
Mit csinál a magyar, ha elmúlt 50?
A tini korosztálynak már „öregek", az idősek szerint viszont még előttük az élet. Akkor valójában kik ők, kik alkotják az 50 feletti, ezüst generációt? Milyen fogyasztási szokások jellemzik őket? Mit olvasnak, mit hallgatnak, mit néznek? Szoktak vajon „shoppingolni", vagy „nagybevásárolni", mire költik leginkább a pénzüket, és vajon mire spórolnak? - Többek között ezekre a kérdésekre is választ adnak a GfK Hungária kutatásainak eredményei.
A sonkát inkább a 40 év felettiek szeretik
Egyre kevesebbet vásárolunk a húsvéti ünnepkör kedvelt szezonélelmiszereiből. A tavalyi szezonban is kevesebb húsvéti csokoládéfigura és sonka fogyott. A 40 év feletti háziasszony által vezetett háztartások jellemzően nagyobb arányban vásárolnak főtt-füstölt sonkát húsvétkor, míg a szezonális édességek vásárlóközönsége a fiatalabb korcsoportok irányába tolódott el az elmúlt évben - derül ki a GfK Hungária ConsumerScan adataiból.
Válság: alkoholra jut pénz, tejre nem
A globális válság okozta valódi pánik és bizonytalanság csak tavaly év végére jelent meg össztársadalmi szinten - még nagyon friss és érthetetlen a lakosság nagy részének. Ez azonban nem változtatta meg a hazai kiskereskedelmet, csak a korábbi tendenciákat erősítette fel - derül ki a GfK Hungária kutatásainak legfrissebb adataiból. Míg a hipermarketek és a diszkontok értékbeli forgalma csökkent, addig a magasabb árszínvonalat képviselő szupermarketek és drogériák forgalma mind a teljes 2008-as évet, mind az utolsó negyedévet vizsgálva erőteljesen nőtt. 2008 utolsó negyedévében csökkentek a magyar háztartások vásárlásai a tej, a feldolgozott húsok és a mosószerek kategóriáiban. Ezzel szemben nem vásároltunk kevesebbet tésztából, sajtból, joghurtból és tisztálkodási szerekből.
"Egyre több a meló, pihenni meg nincs idő"
Folyamatosan csökken az emberek rendelkezésére álló szabadidő, és ebben a tekintetben nem is várható kedvező fordulat a jövőben - állapítja meg a GfK Hungária Piackutató Intézet Szabadidő-kutatása. Átlagosan a megkérdezettek fele elégedett a rendelkezésre álló szabadidő hosszával.
A napi betevőt a magyar bolthálózatokban vesszük
Továbbra is kiemelkedő szerepet töltenek be a kisebb üzletek a hazai élelmiszer kereskedelemben - derül ki a GfK Hungária hazai vásárlási szokásokat vizsgáló, ezer főt felölelő személyes megkérdezésen alapuló Shopping Monitor és Shopping Mission 2008-2009 tanulmányából. Míg a hazai tulajdonú láncokat alkotó üzletek elsősorban a napi rutinbevásárlások, illetve a spontán vásárlások helyszínei, addig a hipermarketek továbbra is a nagybevásárlások kedvelt színterei.
Irány a magánynyugdíjpénztár!
Kis mértékben ugyan, de emelkedett a nyugdíjpénztári tagok száma 2008-ban - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb, Biztosításpiaci Adatszolgáltatás című tanulmányából. A nyugdíjtípus választásánál elsősorban az életkor számít, a 29 év alatti korosztály esetében kiemelkedően magas a magán-nyugdíjpénztári tagok aránya. A kiegészítő biztosítások kapcsán azonban óriási különbségek figyelhetők meg az egyes társadalmi csoportok között.
"Én sose iszom alkoholt!"
Míg az európaiak egyharmada állítja, hogy sosem iszik alkoholt, addig a magyarok 44 százaléka vallja ugyanezt. Az alkoholfogyasztás hatásait tekintve honfitársaink közül vannak olyanok, akik saját egészségüket féltik, de akadnak olyanok is, akik személyes kapcsolataik megromlásától tartanak. Leginkább azonban annak költségvonzata aggasztja a magyarokat - állapítja meg a Wall Street Journal Europe megbízásából a GfK Csoport által készített, az alkoholfogyasztást vizsgáló felmérés.
12 éve volt ilyen hangulat utoljára
A GfK Hungária és a Corvinus Egyetem közös komplex Fogyasztói Bizalom Indexe 2008 utolsó negyedévében 26 százalékpontnyit csökkent és ezzel elérte történetének második legalacsonyabb negatív rekordját. Az egész világot érintő pénzügyi és gazdasági válság első hónapjaiban, 2008 utolsó negyedévében a komplex mutatószám minden komponense csökkent, kivéve a az ország gazdasági helyzetének hosszú távú (a következő 5 évre vonatkozó) megítélését, amely változatlan maradt.
Tíz emberből négynek számít, hogy magyar
A GfK Hungária étkezési szokásokat vizsgáló tanulmányának tavalyi adataiból kiderül, hogy a vásárlók közel fele általában egy adott márkához ragaszkodik, és ugyanilyen arányban vélik azt, hogy a neves márkák drágábbak, mint más termékek, viszont a minőségük is jobb. A 2008-as Shopper Insight felmérés eredményei szerint a márkahűség és az árérzékenység viszonyát jól mutatja, hogy honfitársaink fele mindig, illetve gyakran hasonlítja össze a különböző márkák termékeit a vásárlás során.
Sosem volt még ennyire kevés megtakarításunk
Jelentősen csökkent a lakosság megtakarításokkal rendelkező része a pénzügyi válság hatására - állapítja meg a GfK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb, Pénzügypiaci Adatszolgáltatás című tanulmánya. A pénzügyi majd az azt követő gazdasági válság egyelőre a lakosság attitűdjeiben idézett elő változást a pénzintézetekkel, pénzügyi termékekkel kapcsolatban. A lakossági megtakarítások átrendeződése minden bizonnyal a későbbiekben fog bekövetkezni.
Minden magyar egy decit iszik naponta
Hazánkban a bor tradicionálisan nemzeti italnak tekinthető. Minden alkalomkor kiemelkedő szerepet tölt be, legyen az vallási, állami vagy családi ünnep. Ennek ellenére a borfogyasztás kultúrája rendkívül változatos, és csak az utóbbi években alakult ki egy tudatos, igényesebb fogyasztói réteg.
A válság a karácsonyt is elérte
A háztartások napi fogyasztási cikk beszerzései a karácsonyi szezon eredményeképpen decemberre kiemelkedően megugranak: az év utolsó hónapjára az egész éves forgalom 10-11 százaléka jut. A háztartások 2007 utolsó hónapjában élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmetikumot 254 milliárd forintért vásároltak - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet adataiból. A kutatók szerint idén az MP4 lejátszó és az autónavigáció mellett háztartási kisgépek és játékkonzol is szerepel majd a top termékek között.
A leggazdagabb magyar település is a szegény német szintjén
Budapest, tehát a leggazdagabb magyar település lakói is csak annyit költhetnek egy évben, amennyit egy szegény német településen élők.
A nők és az idősebbek is rászánják magukat
Az idei évben 2007 szeptemberéhez képest mintegy 20 százalékkal növekedhet azoknak az aránya, akik kötelező gépjámű felelősségbiztosításukat a jelenlegitől eltérő biztosítónál kívánják megkötni. A lehetőségeket alaposabban feltérképezők körében is alapvető változás figyelhető meg: idén az idősebb korosztály, a hölgyek és az alacsonyabb végzettségűek körében nőttmeg a magukat érdeklődőknek vallók aránya.
A válság ellenére is szórjuk a pénzt
A GfK Hungária és a Corvinus Egyetem közös Komplex Fogyasztói Bizalom Indexe az idei harmadik negyedévben közel változatlan maradt az előző időszakhoz képest. A fogyasztói várakozások romlottak, ám a vásárlási hajlandóság indexe - a például az évezred elején Németországban látott válságtól eltérően - mintegy 15 ponttal javult a július-szeptemberi időszakban.
Erőre kaptak a szupermarketek, stagnálnak a hiperek
A GfK Hungária Piackutató Intézet minden év őszén megjelenő, a stratégiai tervezéshez segítséget nyújtó tanulmánya szerint a hipermarketek piacrészének stagnálása figyelhető meg.
Figyeljünk oda a gyomorégésre!
Még az érintettek sincsenek tudatában a gyomorégés által hosszú távon okozott betegségeknek - derül ki a GfK LHS HealthCare egyéni interjúk alapján készített felméréséből. A megkérdezettek elmondásából kiderül, hogy a problémát a tünetek "házi" kezelésével igyekeznek mérsékelni és a megelőzésre csak azok fordítanak komoly figyelmet, akik már súlyosabb panaszok orvoslásán vannak túl.