Minden magyar egy decit iszik naponta

Hazánkban a bor tradicionálisan nemzeti italnak tekinthető. Minden alkalomkor kiemelkedő szerepet tölt be, legyen az vallási, állami vagy családi ünnep. Ennek ellenére a borfogyasztás kultúrája rendkívül változatos, és csak az utóbbi években alakult ki egy tudatos, igényesebb fogyasztói réteg.

Magyarországon éves szinten mintegy 3 millió hektóliter bor fogy. Ennek a nagyjából kétharmada folyó borként, egyharmada pedig üveges kiszerelésekben kerül a fogyasztókhoz különféle csatornákon keresztül - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet által a Nemzeti Bormarketing Program keretén belül 2008-ban készített feltáró tanulmányból.

A bor kiválasztása során nagyon gyakran az ár és a könnyű beszerezhetőség játssza a meghatározó szerepet, így egyre többen vásárolnak főleg import borokat a hipermarketekben, de a borvásárlás szempontjából előtérbe kerültek a diszkontok is, ahol ma még elsősorban hazai borokat vásárolunk.

Régi, jól bevált ízek

Az ízlést természetesen nehéz megváltoztatni, a borfogyasztók többsége pedig nehezen vállalkozik új ízek megismerésére, ehelyett a régi jól bevált márkákat választja a jól ismert borvidékekről (Eger, Tokaj, Villány). Ez különösen igaz abban az esetben, amikor ajándékot keres a vásárló. Ha saját magának vásárol, feleslegesnek tartja a külsőségeket, ilyenkor megfelelő számára egy olcsóbb kategóriás bor is. Nehezen válik meg a már jól bevált szokásaitól, nehezen változtat a fogyasztási alkalmakon, ráadásul a hazai kultúra (most már a törvényi szabályozás is a zéró toleranciával) nehezen engedi meg a napközbeni, akár egy pohárnyi bor elfogyasztását is. Így marad a borfogyasztás estére vagy vasárnap délre, de legfőképp az ünnepekre, mint fő fogyasztási alkalmakra, a megszokott ízekkel, az elfogyasztott ételektől függetlenül (a bort fogyasztók 57 százaléka ünnepek alkalmával fogyaszt bort). 

Ennek megfelelően talán nem is meglepő, hogy a 18 év feletti népesség megközelítőleg fele tekinthető borfogyasztónak (minden ötödik ember hetente legalább egyszer fogyaszt bort). A bor kedveltsége a 20 és 60 év közötti korosztályban egyenletesnek mondható. Azonban a fogyasztás gyakoriságában már találunk összefüggést a korcsoporttal: a hetente többször is bort fogyasztók aránya egyenletesen emelkedik az életkor növekedésével. Vagyis levonhatjuk azt a következtetést, hogy a bor a megfontoltabb életritmus kelléke. A bor imázsában nagyon nagy szerepet játszik az a vélekedés, hogy a bor - más alkoholfajtákkal ellentétben - pozitív élettani hatással bír.

Vendégségben

A bor a társasági események alkalmával (a fogyasztók háromnegyede a bort említi meg, mint a vendégségek kelléke) előkelő helyet foglal el az alkoholos italok között. A bornak köszönhetően lazább, oldottabb lesz a hangulat, ezáltal kellemesebb lesz a társas együttlét. A röviditalokkal ellentétben - melyeket inkább akkor fogyasztják, ha fel kívánják pörgetni magukat a fogyasztók - a bort jellemzően egy hosszabb, nyugodtabb hangulatú fogyasztás jellemzi, amely bizonyos életkor után (megközelítően 25 éves kor felett) valódi fogyasztási szokásként jelentkezik. A bor említésekor szinte mindig előkerül a családdal, barátokkal folytatott kellemes hangulatú beszélgetések képe, hiszen a borfogyasztók kétharmada vendégségben is fogyaszt bort. A többi alkoholhoz képest a bornak viszont nagy előnye, hogy minden évszakban megfelelő választás, télen a forralt bor kellemesen melegíti az embert, míg nyáron egy fröccs kiválóan oltja a szomjat.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo