Gfk cikkek


Magyarországon minden második forintot a kiskereskedelemben költenek el a fogyasztók

Magyarországon minden második forintot a kiskereskedelemben költenek el a fogyasztók 

A kiskereskedelemben költött személyes fogyasztás az Európai Unióban lassan visszatér a járvány előtti szintre.
Javuló hangulat mellett romlott a költekezési hajlandóság

Javuló hangulat mellett romlott a költekezési hajlandóság 

Szerényen javult a GfK márciusi német fogyasztói hangulatindexe.
Nem tett jót az állami adóemelés a németek vásárlókedvének és az inflációnak

Nem tett jót az állami adóemelés a németek vásárlókedvének és az inflációnak 

A várt javulás helyett romlott a fogyasztói hangulat Németországban.
Tovább romlott a németek hangulata

Tovább romlott a németek hangulata  

Már a harmadik egymást követő hónapban romlott a németországi fogyasztói hangulat.
Meglepetésre elromlott a németek hangulata

Meglepetésre elromlott a németek hangulata  

Romlott a fogyasztói hangulatindex.
Hajszállal javult a németek hangulata

Hajszállal javult a németek hangulata  

Az elemzők által vártnál minimálisan nagyobb mértékben javult a nürnbergi GfK gazdaságkutató intézet augusztusi fogyasztói hangulatindexe.
Kitörő jókedv a németeknél, tényleg elkerülték a recessziót

Kitörő jókedv a németeknél, tényleg elkerülték a recessziót  

Elemzők által vártnál erőteljesebben javult a GfK gazdaságkutató intézet májusi fogyasztói hangulatindexe.
Nyolc hónapos csúcson a németek hangulata

Nyolc hónapos csúcson a németek hangulata 

Javult a GfK áprilisi német fogyasztói hangulatindexe.
Kezdenek bízni a német fogyasztók

Kezdenek bízni a német fogyasztók  

Mérsékelten javult a februárra vonatkozó fogyasztói hangulat Németországban a nürnbergi GfK piackutató intézet kedden ismertetett felmérése szerint.
Nagyot esett a számítógépek forgalma az első félévben Magyarországon

Nagyot esett a számítógépek forgalma az első félévben Magyarországon 

A világjárvány kezdetén népszerű informatikai és háztartási gépek eladásnövekedése idén csökkenni kezdett.

Még a járvány alatt sem volt annyira rossz a németek hangulata, mint most 

Szeptemberre vonatkozóan a vártnál lényegesen jobban romlott, a koronavírus okozta válságban elértnél is mélyebb szintre esett tovább újabb rekordalacsony értékre a GfK gazdasági kutatóintézet fogyasztói hangulatindexe Németországban.

Egyre többet költünk a kiskereskedőknél 

Azután, hogy a kiskereskedelmi szektor a 27 uniós tagállamban 2020-ban a COVID-19 évben első évében 1,5 százalékos forgalomnövekedést ért el, 2021-ben már jelentősen, 6,8 százalékkal bővült az értékesítés. A legnagyobb növekedési ütemet a kisebb kelet-európai országok, például Litvánia (17 százalékos növekedés), Szlovénia (16 százalékos növekedés) és Észtország (13 százalékos növekedés) realizálták. A nagyobb piacok úgy, mint Franciaország, Spanyolország és Olaszország szintén 7 százalék feletti kiskereskedelmi növekedést tudhattak magukénak. Ez derül ki az európai kiskereskedelemről szóló új tanulmányból, amelyben a GfK a kulcsfontosságú mutatókat vizsgálja.

Történelmi mélyponton a németek hangulata 

A vártnál nagyobb mértékben romlott, történelmi mélypontra zuhant a GfK német fogyasztói hangulatindexe májusra, elsősorban az infláció alakulása és az Ukrajna elleni orosz invázió miatt.

Nem várt meglepetést kaptak a németek 

Romlott a GfK márciusi német fogyasztói hangulatindexe.

Romlott a németek hangulata 

A koronavírus-járvány terjedését fékező újabb korlátozások állnak a háttérben.

Pocsék a hangulat a németeknél 

Romlott a német fogyasztók hangulata decemberben, már a harmadik egymást követő hónapban a GfK nürnbergi gazdaságkutató intézet kedden közölt felmérésének tanúsága szerint.

Nagyon óvatosan, de egyre optimistábbak a németek 

Javulgat a fogyasztói hangulat Európa legerősebb gazdaságában.

Ez hiányzott leginkább a magyaroknak a karantén alatt 

A GfK Hungária több mint 2 700 háztartásban végzett online kutatást a COVID-19 vírus hatásáról. A kutatás legfontosabb megállapítása alapján elmondható, hogy a vásárlók próbálták elkerülni a zsúfoltságot, az emberekkel való érintkezést és jóval ritkábban jártak vásárolni, viszont 1-1 alkalommal sokkal nagyobb értékben és többet vásároltak – az átlagos kosárméret közel harmadával nőtt.

Soha nem látott átrendeződések a kiskereskedelemben 

A koronavírus miatt hozott kijárási korlátozások hatással vannak valamennyi kiskereskedelmi piacra, a munkaerő kiesik, a fogyasztói szokások változnak, átalakítva egyúttal az értékesítési csatornákat is.

Nőtt a magyar fogyasztók vásárlóereje 

Magyarországon idén 6654 euróra nőtt, vagyis tavalyhoz képest több mint 7 százalékkal bővült az egy főre jutó vásárlóerő, míg az európai növekedési átlag 2,5 százalék - derül ki a GfK éves felméréséből. 

GfK: mérsékelt növekedés várható a kiskereskedelemben 

A kiskereskedelmi forgalom idei növekedése várhatóan elmarad a korábbiaktól és a térség más országaiban végbemenő növekedéstől – írja a GfK piackutató. A vásárlás körülményeiben korábban látott trendek továbberősödtek, a kereskedelmi csatornák közül pedig a diszkontok és drogériák forgalma nőtt számottevően.

Idén a magyarok fele tervez nyaralást 

A GfK országosan 1000 fő megkérdezésével kutatta a hazai lakosság idei nyaralási terveit. A válaszok szerint idén minden második honfitársunk tervez üdülni. Aki így tesz, az jellemzően vízpartra utazik. Ennek megfelelően a legnépszerűbb hazai úti cél továbbra is a Balaton, külföldön pedig a horvát, görög és olasz tengerpart, valamint Erdély.

Egyre racionálisabbak a vásárlók 

A GfK legfrissebb, 2016. éves trendeket elemző Kereskedelmi Analízisek tanulmánya szerint a kereskedelmi csatornák közül a diszkontok növelték piaci részesedésüket, ugyanakkor a nem szervezett kereskedelem – utcai árusok, illetve piac és az egyéb csatornák – kismértékben veszítettek 2015-höz képest. A racionálisabb vásárlói magatartás irányába ható korábbiakban tapasztalt trendek 2016-ban is jelen voltak: egyrészt tovább nőtt a sajátmárkás termékek súlya; másrészt pedig emelkedett a kártyás vásárlások aránya.

Minden negyedik forintot saját márkára költötték a fogyasztók 

Tavaly ötéves stagnálás után enyhén, de emelkedett a kereskedelmi láncok saját márkáinak piaci részaránya a GfK évente készülő Kereskedelmi Márkák Analízisének legfrissebb adatai szerint. E márkák legfőbb bázisául a diszkontok, drogériák és a szupermarketek szolgálnak. A saját márkák iránti kereslet kiemelkedő a fagyasztott és konzerv-élelmiszerek, valamint az állateledelek piacán, és egyedül a háztartás lakóhelye befolyásolja a kereskedelmi márkák vásárlását.

Visszazuhant a fogyasztók bizalma 

A GfK Fogyasztói Bizalom Index vizsgálata szerint az idei év harmadik negyedévében jelentős, mintegy 15 pontnyi csökkenést könyvelhetett el a mutató. Mind a fogyasztói bizalom, mind a fogyasztói várakozások indexe a 2013 év eleji értékekre esett vissza.

Egyre kevesebben tudnak megtakarítani 

A megtakarításokkal rendelkezők aránya továbbra sem növekszik a hazai lakosság körében, 2004 óta a legalacsonyabb arányt látjuk 2013 első félévében is – állítja a GfK Hungária a Retail Banking Monitor felmérésének adataira alapozva. A fogyasztói bizalom erősödésére utal, hogy a megtakarítási célok között némileg emelkedik a nyugdíjas évekre és az üdülésre/utazásra való felkészülés fontossága.

Biztató kilátások a háztartási nagygép piacon 

A háztartási nagygép piacon beindult fejlődés az idei év első hónapjainak Retail&Technology adatai szerint továbbra is pozitív irányban halad. A nyári hónapokban nagyobb arányban keresett hűtő- és fagyasztókészülékek iránti igény idén már tavasszal fokozottan jelentkezett, így a fő szezonnak számító július-augusztus biztató kilátásokkal kecsegtethet.

Kevesebbet költünk zöldségre és gyümölcsre is 

A magyar háztartások éves élelmiszerre fordított kiadásainak közel egytizedét zöldségre és gyümölcsre költik. Bár a vásárlói kör változatlan, az elmúlt évek nehézségei okán ma már e kategóriából is kevesebbet és kevesebbszer vásárolnak a háztartások. Ennek eredményeképpen mindkét kategória forgalma csökkent a GfK Hungária Háztartáspanel adatai szerint. A beszerzést a fogyasztók főként piacokon, őstermelőknél, illetve zöldség-gyümölcs üzletekben intézik.

Tovább mélyül Európa észak–dél irányú megosztottsága 

Ha az északi országok forgalmi adatai ellenpontozni tudják a nehézségekkel küzdő déli államok forgalmi mutatóit, 1,9 százalékkal bővülhet az európai kiskereskedelem 2013-ban.

Egyre több a tablet, ahogy csökkennek az árak 

180 százalékkal nőtt a tavalyi év során eladott tabletek darabszáma az előző évhez képest. Elsősorban az év második felében piacra belépő számos márkának, s ezek alacsony árának köszönhető a robbanás.

Bizakodóbbak lettünk?  

Minimális mértékben, de emelkedett a GfK Hungária Komplex Fogyasztói Bizalom Indexének, s vele együtt a Vásárlási Hajlandóság Index értéke is, míg a Fogyasztói Várakozások Indexének értéke stagnált 2012 utolsó negyedévében. A kutatóintézet közleménye szerint némi pozitív elmozdulás a fogyasztói várakozások terén volt észlelhető, aminek hátterében az áll, hogy a háztartások enyhén bizakodóbbak saját anyagi és az ország gazdasági esélyeit illetően.

Mikulás, karácsony, szilveszter - Édes pillanatok 

Az édességgyártók és kereskedők számára is kiemelten fontos a november-decemberi időszak, hiszen például bonbonokból az éves mennyiség 18 százaléka ebben a két hónapban fogy a GfK Hungária idén húszéves Háztartáspanel adatai alapján. Míg csokoládémikulásból a fogyasztók választása inkább a márkás termékekre esik, addig szaloncukorból már minden második kilogramm nem az előrecsomagolt, hanem a kimért kínálatból kerül a karácsonyfákra.

Márkás termékre diszkontáruházban ne is számítsunk 

Egyre homogénebbé válik a láncok termékkínálata, miközben a legintenzívebb vásárlók egyre inkább az alacsonyabb jövedelmű háztartások közül kerülnek ki. A márkatermékek – néhány kivételtől eltekintve – továbbra sem tudtak érdemben terjeszkedni a diszkontok polcain – állítja a GfK Hungária 2012. évi diszkontokról szóló tanulmánya.

Visszafogott lesz az idei karácsony is 

Az idén sem várható, hogy decemberben erőteljes költekezésbe kezdjen a lakosság. A hagyományosan a kiskereskedelem fő szezonjának tekinthető időszakban a költésekben mért növekmény a Gfk Hungária Háztartáspanel felmérése szerint az elmúlt években egyre csökkent, az utóbbi időben pedig stagnál. Az idei szezonra is legfeljebb ez utóbbi tendencia valószínűsíthető.

Egyre jobban leszakadunk 

A GfK Vásárlóerő tanulmányának idei eredményei szerint Magyarországon ma az egy főre jutó, évente elkölthető jövedelem 4.884 euro, egynegyede annak az összegnek, mellyel egy átlag osztrák egy évben gazdálkodhat. A legtehetősebb ország Lichtenstein, a legkevesebb pénzből pedig Moldova lakói gazdálkodnak. A magyarországi megyék rangsorában jelentős, a települések rangsorában viszont csak mérsékelt változások történtek az elmúlt évtizedben.

Ötven felett bízunk az ország jövőjében 

Főként az ország közeli és távoli jövőjébe tekint bizakodva az 50 feletti lakosság. Közülük is a 70 felettiek a legoptimistábbak. A pozitív fordulat a jövővel kapcsolatos várakozásoknak tudható be. A feltételezett javulás ellenére, a jelenlegi helyzet változatlansága miatt a vásárlási kedv jelentősen nem változott.

A hőség jót tett a jégkrémpiacnak 

Jó idők járnak a jégkrém-piacra, hiszen a meleg nyári időjárás a hűsítő nyalánkság forgalmában már tavaly is komoly erősödést eredményezett. Ráadásul a családi dobozos jégkrémekből idén már a szezon elején - a második negyedévben - is több fogyott, mint a tavaly július-szeptemberi időszakban. Az otthon elfogyasztott jégkrémek legnagyobb hányada diszkontokból származik, a többség kedvence továbbra is a csokoládés és a vaníliás ízesítés.

Egyre inkább a mobilnet vezet 

Az okostelefonok és táblagépek terjedésével az internetezés is egyre inkább ezen eszközökre terelődik a Gfk Hungária Digital Connected Consumer című tanulmányának idősoros adatai alapján. A rendszeresen internetezők vásárlás előtt a világhálón tájékozódnak a megvásárolni kívánt termékről, szolgáltatásról és többségük utólag megosztja tapasztalatait valamely közösségi oldalon. Háromból két rendszeres netező vásárolt már webshopban, kettőből egy pedig online aukciós oldalon.

Hova jó születni Magyarországon? 

Bár a vásárlóerőt tekintve még mindig Budapest vezet, egyre inkább jön fel a vidék a GfK Hungária legfrisebb felmérése szerint. Akár négyszeres jövedelemkülönbség sem kizárt egyes települések között.

Tízből heten soha nem vennének fel hitelt 

Drasztikusan - 24 ponttal - csökkent a GfK komplex Fogyasztói Bizalom Index 2011 szeptemberében az előző negyedévhez képest. A háztartások borúsnak látják mind saját, mind az ország várható gazdasági-pénzügyi helyzetét. A vásárlási hajlandóság változatlan, a megtakarítások felhasználásával kapcsolatban viszont bizonytalanok a megkérdezettek. Tízből hárman alkalmatlannak tartják az időt hitelfelvételre, tízből heten pedig teljesen elutasítják azt.

Plázába a gazdagok és a fiatalok járnak 

Ötből mintegy két honfitársunk elsősorban különálló boltokban vásárol, bár sokszor kényszerűségből - derül ki a GfK Hungária bevásárlóközpontokról szóló idei felmérésének eredményeiből. A plázákat főként a fiatalok, a magas jövedelműek és a felsőfokú végzettséggel rendelkezők látogatják.

A jövő Magyarországon a legsötétebb 

A világ 25 országát vizsgálva Magyarországon a legmagasabb azok aránya, akik nem számítanak jobb helyzetre: itthon 42 százalék azt vallja, hogy egyáltalán nem bízik abban, hogy saját anyagi helyzete jobb lesz egy év múlva, mint most. A pesszimizmus okai között egyértelműen az anyagi indokokat találjuk - derül ki a GfK Roper Consulting legfrissebb Mood of the World 2011 tanulmányából.

A kommunizmus "jóléte" hiányzik 

A közép-európai térség lakói számára az 1989 után létrejött demokratikus berendezkedésben biztosított szabadságjogok, úgy mint a szabad választás és a szólás szabadsága, nagyra értékelt vívmányok, de a rendszerrel igazán csak akkor lennének elégedettek az emberek, ha a korábbi rezsimre jellemző viszonylagos jólét és létbiztonság is érvényesülne – állapította meg a GfK Hungária és az ICDT közös felmérése.

Erre jó volt a válság: jobban megnézzük, mit veszünk 

2009 a válság jegyében telt, pesszimista fogyasztói hangulattal. A vásárlók a legkedvezőbb érték-ár arányú termékeket keresték. Megnőtt a vásárlás előtti informálódás szerepe, a marketing üzeneteket és a bolti kommunikáció hitelességét egyre inkább ellenőrzik a vásárlók. A GfK Shopping Monitor tanulmánya rámutat arra, hogy a 2010. második felében már mutatkoztak a válságból való kilábalás jelei. A vásárlók erősödő információ igénye lehetőséget jelent a gyártók számára. Az árak megnövekedett szerepe várhatóan a következő években is megmarad.

A magyaroknak több pénzük, van, de kevesebbet költenek 

Hazánkban a napi fogyasztási cikkek piacának látványos fellendülése még várat magára. A napi fogyasztási cikkekre nem költünk többet, mint tavaly, ellenben az idén tovább csökkent a ruházatra, utazásra és kultúrára kiadott összeg. - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet által, 2000 háztartás körében végzett felmérés legfrissebb eredményeiből.

Kereskedelem: a diszkontok és a szupermarketek erősítenek 

A hipermarket csatorna piacrésze 2011-ben várhatóan a 23 százalékos 2010-es szinten marad, 2020-ban pedig stabil, 24 százalékos piacrésszel rendelkezik majd. A szupermarketek piacán szintén növekedés prognosztizálható, hiszen ebben a csatornában több kereskedőlánc is expanziós politikát folytat, így ennek a csatornának a piacrésze 2020-ra eléri majd a 25 százalékot - derül ki a GfK Hungária legfrissebb, a kereskedelem várható rövid-, közép- és hosszútávú trendjeit vizsgáló felméréséből. Jelentősebb piacrész növekedésre számíthat a diszkont csatorna is, 2020-ra akár a 27 százalékos piaci részesedést is elérheti. A kisboltok és az egyéb csatornák (piacok, mozgó árusok, benzinkutak stb.) jelentősége viszont fokozatosan csökken.

A megtakarítók kivárják a bankadót 

A lakosság megtakarítási képessége csökkent, a megtakarítók nagy része borúsan látja jelenlegi pénzügyi lehetőségeit a Raiffeisen-GfK Megtakarítási Index legújabb eredményei szerint. Az index második negyedévi adatai ugyanakkor a lakosság bizakodó befektetői hangulatát jelzik.

Már nem élményszerűen vásárol a magyar 

A hazai vásárlók a legtudatosabbak közé tartoznak Kelet-Európában. Honfitársaink 82 százaléka állítja magáról, hogy vásárlásait tudatosan megtervezi előre. Emellett a hazai vevők több mint fele vásárlás közben rendszerint gyors döntést hoz a bolton belül - derül ki a GfK Hungária Shopper VIP kutatásából. Szintén racionális vásárlási döntés a jellemző Ausztriában, Szlovákiában és Csehországban is. A déli régió - a bolgároknál, a szerbeknél és a horvátoknál - sajátossága pedig az élményszerű, nézelődő vásárlás.
Feliratkozás a Piac & Profit Online magazin hírlevelére
Privátbankár
Mfor
Piac és Profit

Professzionális online sales és marketing vezetőt keresünk!

Részletek

Privátbankár
Mfor
Piac és Profit

Munkatársakat keresünk!

Online lapcsaládunk bővítéséhez újságírókat, szerkesztőket keresünk.

Részletek

Igazi kincs lehet az Ön személyes bankára, és nem is elérhetetlen

Igazi kincs lehet az Ön személyes bankára, és nem is elérhetetlen 

Miközben a kamatok világszerte egyre alacsonyabbak, és a forint is veszít értékéből, idén is rekordokat döntögettek a tőzsdeindexek és a nemesfémek.
Nehéz helyzetben a családok, ahol beteg lesz hirtelen egy idős hozzátartozó

Nehéz helyzetben a családok, ahol beteg lesz hirtelen egy idős hozzátartozó 

Az öngondoskodás egy újabb szintje.

Adózás

Ezért örülhet a magyar adófizető Donald Trump megválasztásának

Ezért örülhet a magyar adófizető Donald Trump megválasztásának 

A kormány újraélesztené az Egyesült Államok által korábban felmondott kettős adóztatás tilalmáról szóló egyezményt.

Klímablog

Felpörgés előtt az elektromos autók piaca

Felpörgés előtt az elektromos autók piaca  

Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat.

Gazdaság

Eldőlt, mennyivel nő a minimálbér és a garantált bérminimum jövőre

Eldőlt, mennyivel nő a minimálbér és a garantált bérminimum jövőre  

Megegyeztek a felek a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumán. 

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo