Mikulás, karácsony, szilveszter - Édes pillanatok

Az édességgyártók és kereskedők számára is kiemelten fontos a november-decemberi időszak, hiszen például bonbonokból az éves mennyiség 18 százaléka ebben a két hónapban fogy a GfK Hungária idén húszéves Háztartáspanel adatai alapján. Míg csokoládémikulásból a fogyasztók választása inkább a márkás termékekre esik, addig szaloncukorból már minden második kilogramm nem az előrecsomagolt, hanem a kimért kínálatból kerül a karácsonyfákra.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az év utolsó két hónapja a kereskedők számára a Mikulásról, karácsonyról és szilveszterről szól. Az üzletek óriási választékot kínálnak szezonális édességekből: megszámlálhatatlan nagyságú és típusú üreges csokoládéfigurával, különböző díszcsomagolású pralinéval és az elmaradhatatlan, hagyományos és egyre különleges ízesítésekkel is kapható szaloncukorral próbálják a gyártók vásárlásra ösztönözni a magyar családokat. Nagy kérdés az, hogy mekkora sikerrel: a napi fogyasztási cikkek terén kiemelkedően erős 2006. évi karácsonyi szezon megismételhetetlennek tűnik ebben az évben, és inkább a 2010-es és 2011-es szinten stabilizálódhat a költés.

Már novemberben megkezdődik a szezon a karácsonyi édességek piacán. A GfK Hungária Háztartáspanel adatai szerint az üreges csokoládéfigurákból és Mikulás-csomagokból ebben a hónapban értékesítik az összes mennyiség nagyjából felét, majd december első pár napjában a másik ötven százalékát.

Mit hoz a Mikulás?

A magyar háztartásoknak mindössze egyharmada vásárol csokoládé télapófigurát vagy más, ehhez az ünnephez kapcsolódó figurát vagy esetleg „kész” Mikulás-csomagot. Ez annak tükrében nem meglepő, hogy mindössze a családok 24 százalékában él 14 év alatti gyermek, és e „meglepetés” természetesen inkább hozzájuk kötődik. Azok, akik vásárolnak azonban, többet is vesznek egyszerre: átlagosan 5 darab kerül alkalmanként a kosárba; egy vásárló háztartás pedig 9 darab csokoládéfigurát vásárol összesen e két hónapban – főleg hipermarketben. Nagyjából fele-fele arányban osztoznak a forgalmon az ismert, marketinggel támogatott A márkák, és a fele annyiba kerülő B márkák, míg a kereskedelmi láncok saját márkás termékei ebben a szegmensben marginális szerepet töltenek be.

Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária

A szaloncukrok esetében egyértelműen az év utolsó hónapja a legfontosabb, bár sokan már novemberben megveszik a fára valót – ekkor kerül a kosarakba a megvásárolt mennyiség egynegyede-egyötöde. „A családok rendelkezésre álló jövedelmének csökkenése miatt 2010-hez képest 2011-ben kevesebbet költöttek szaloncukorra” – ismertette az adatokat Kárai Anita, a GfK Hungária Key Account Manager-e. „Egyrészt kisebb mennyiséget vásároltak - családonként hozzávetőlegesen 2,5 kilogrammot –, másrészt megnőtt a lényegesen olcsóbb, kimért termékek aránya. Ma már minden második kilogramm megvásárolt szaloncukor kimért, köszönhetően a kedvező árának és annak, hogy így az ízek sokkal egyszerűbben kombinálhatók a családtagok eltérő ízlésének megfelelően” – részletezte a szakember a trend hátterében álló okokat.

A tradicionális, zselés íz továbbra is verhetetlen a magyarok körében, de népszerű a karamellás, a kókuszos és a marcipános is – természetesen a vegyes ízek mellett. A legnagyobb mennyiséget a nagyobb, 3-4 fős családok vásárolják.

Forrás: Háztartáspanel, GfK Hungária

Az év végén tradicionálisan erős hipermarket csatorna a szaloncukor értékesítésében is vezető szerepet tölt be. A tavalyi szezonban itt fogyott el a mennyiség 40 százaléka, de a kisboltok (11 százalék), piacok (10 százalék) szerepe is igen jelentős.

A karácsonyi édességek kapcsán nem szabad elfelejtkeznünk a bonbonokról sem. Az év utolsó két hónapjában fogy el a teljes éves mennyiség 18 százaléka, ami igen jelentős, összevetve a szintén szezonnak számító húsvéttal (8-9 százalék) és Valentin-nappal (7 százalék). Decemberben az ünnepek közeledtével minden ötödik magyar család vásárol valamilyen pralinét akár ajándékba, akár vendégvárónak, de saját fogyasztásra is.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo