Visszazuhant a fogyasztók bizalma

A GfK Fogyasztói Bizalom Index vizsgálata szerint az idei év harmadik negyedévében jelentős, mintegy 15 pontnyi csökkenést könyvelhetett el a mutató. Mind a fogyasztói bizalom, mind a fogyasztói várakozások indexe a 2013 év eleji értékekre esett vissza.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: SXC

A GfK Komplex Fogyasztói Bizalom Index értéke 15 pontnyi csökkenést követően 2014 szeptemberében 163 pontot ért el. A Fogyasztói Várakozások Index alakulásában szintén jelentős csökkenés figyelhető meg 2014 harmadik negyedévében, az index értéke jelenleg 184,6 pont. A csökkenés oka, hogy romlott a családok reáljövedelem értékének megítélése, valamint az ország gazdasági helyzetét illetően is negatívak a várakozások, mind a rövid, 12 hónapra, mind pedig a hosszú, 5 évre vonatkozó várakozások tekintetében. Közel 10 ponttal csökkent a Vásárlási Hajlandóság Index is, amely jelenleg 139 ponton áll. (A fogyasztói bizalom visszaesése azért meglepő, mert a cégek üzleti várakozásai jók.)

„Hosszan tartó emelkedő illetve stabilizálódó időszak tört meg a szeptemberi adatok alapján. A makrogazdaság területén, több területen megmutatkozó eredmények mindamellett nem érezhetők a fogyasztók életében. A rezsicsökkentés által érintett társadalmi csoportok mára vélhetően kialakították fogyasztási szokásaikat és a nemzetközi szinten alacsony reálbérek továbbra is visszafogják más társadalmi rétegek kiadásait. A választások évében témára kerülő politikai témák már nem érdekesek, az emberek most aprópénzre szeretnék váltani ezeket és bővíteni fogyasztásukat. Mindamellett, az hogy a parlamenti választást követő negyedévben csökken a bizalom, nem új jelenség, csak 2010-ben mért ellentétes irányt GfK” – mondta el Kozák Ákos, a GfK igazgatója az adatokra reflektálva.

TÉNYLEG UGORHAT IDÉN A PANNON PUMA
Megközelítheti a három százalékot a magyar gazdasági növekedés idén. A hazai fellendülés alapját elsősorban a fogyasztói bizalom erősödése, a Növekedési Hitelprogram, a csökkenő közüzemi díjak, a növekedést támogató monetáris politika és az uniós támogatások biztosítják.
Drágulásra, kevesebb jövedelemre számítunk

A munkanélküliség alakulásával kapcsolatos vélekedésekről 2014 szeptemberében elmondható, hogy tízből három lakos számít a munkanélküliség növekedésére, míg az ezt mérő mutatók 35 százalékuk szerint nem fognak változni. Az inflációs várakozások tekintetében a lakosság túlnyomó része (69%) továbbra is az árak emelkedésére számít, szeptemberben 5 százalékponttal nőtt az árak emelkedésére számítók aránya az előző negyedévhez képest. A válaszadók átlagosan 7 százalékos növekedésre számítanak a következő 12 hónapban. (Pedig az elemzői várakozások éppen ezzel ellenkezőek.)

A család reáljövedelmére vonatkozó várakozások továbbra is kedvezőtlenek: a megkérdezettek 42 százaléka az inflációnál kisebb mértékű növekedésre számít, vagyis a reáljövedelme csökkenését prognosztizálja.

A hitelfelvételi kedv lényegében nem változott: a lakosság 29 százaléka úgy gondolja, most nem alkalmas az idő hitelfelvételre, 60 százalékuk pedig soha nem venne fel hitelt. A háttérben az áll, hogy a lakosság 28 százaléka a hitelkamatok növekedésére, míg további harmada azok változatlanságára számít a következő 12 hónapban. A vélemények a megtakarításokról negatívan változtak az előző negyedévhez képest: bár a lakosság 42 százaléka szerint érdemes korábban tervezett vásárlásra felhasználni a megtakarításait, ezzel egy időben nőtt a bizonytalanok aránya (36%) arra vonatkozóan, tervezi-e most nagyobb háztartási eszköz vásárlását.

Nem változott a lakásvásárlást érdemesnek tartók aránya, a megkérdezettek 55 százaléka gondolja, hogy ez egy megfelelő időpont az ingatlanok értékesítésére. A lakosság 40 százaléka tartja jó befektetésnek a lakásvásárlást. A lakásuk eladását mindössze 11 százalék tartja érdemesnek.

Véleményvezér

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo