A német GfK augusztusra vonatkozó fogyasztói hangulatindexe mínusz 21,5 pontra, április óta a legalacsonyabb értékre csúszott vissza az előző havi mínusz 20,3 pontról, rácáfolva a mínusz 19,2 ponttal javulást jelző piaci várakozásokra.
A csökkenés a gazdasági bizonytalanság közepette a növekvő fogyasztói pesszimizmust tükrözi, beleértve az amerikai vámok európai árukra vonatkozó bevezetésével kapcsolatos aggodalmakat is.
A megtakarítási hajlandóság 2024 februárja óta a legmagasabb szintre, 16,4 pontra emelkedett a júliusi 13,9 pontról. A vásárlási hajlandóság második hónapja csökken, mínusz 9,2 pontra a júliusi mínusz 6,2 pontról.
A gazdasági várakozások is jelentősen romlottak, 10,1 pontra 20,1 pontról, öt hónapja tartó emelkedő szakasznak vetve ezzel véget.
Mindazonáltal a jövedelemvárakozások már az ötödik hónapja javultak, és egyéves csúcsot értek el 15,2 ponton 12,8 pont után.
„A fogyasztói hangulat javulása továbbra is várat magára, mert ismét nőtt a megtakarítási hajlandóság” – kommentálta Rolf Bürkl, a NIM fogyasztói hangulatért felelős vezetője az elemzés főbb megállapításait. „A fogyasztók többsége továbbra is célszerűnek tartja, hogy visszatartsa a pénzét, ahelyett, hogy nagyobb vásárlásokra fordítaná. Elemzéseink szerint ennek fő oka az általános bizonytalanság, a nehéz helyzetekre való felkészülés szükségessége és a magas árak, különösen az élelmiszerek esetében. A fogyasztói hangulat tartós javulása ezért a bizonytalanság csökkentésétől és ezáltal a tervezési biztonság növelésétől függ. Akkor lesznek csak a fogyasztók ismét hajlandók vásárlásra költeni” – tette hozzá.