hirdetés

Nagyot esett a számítógépek forgalma az első félévben Magyarországon

2022 első félévében az előző év azonos időszakához képest a műszaki fogyasztási cikkek (TCG) globális piacának értéke mínusz 5,5 százalékkal 413 milliárd dollárra csökkent. A 2022-es teljes évre előre tekintve a GfK hasonló mértékű csökkenést prognosztizál az éves forgalomra. A növekedés mérséklődése a 2021-ben elért értékesítési rekordhoz és magas referenciaértékekkel szembeni indexálásnak köszönhető. Ennek ellenére a piaci érték még mindig a 2019-es világjárvány előtti szintek felett van.
hirdetés

Globálisan a TCG termékek iránti kereslet 2022 első hat hónapjában lassult, mivel a piacok továbbra is alkalmazkodtak a visszatérő COVID-hullámok, a magas infláció, az ellátási lánc zavarai és az ukrajnai háború hatása által jellemzett makro-környezethez. A fogyasztói költések is megváltoztak: a világjárvány kezdetén népszerű informatikai és háztartási gépek növekedése idén csökkenni kezdett a 2021-es nagyon erős bázisszámokhoz képest. A globális eladások mínusz 5 százalékkal csökkentek az informatika és mínusz 6 százalékkal a háztartási kisgépek esetében. A TCG szektorok közül a háztartási nagygépek, köztük a légkondicionálók teljesítettek a legjobban, mindössze mínusz 3 százalékos visszaeséssel. A szórakoztató elektronika (mínusz 7 százalék) és a telekom (mínusz 6 százalék) szintén csökkent a piaci lassulás és a magas 2021-es bázis miatt.

Nem pörög a műszaki cikk piac (Fotó: depositphotos)

Nevin Francis, a GfK TCG iparági szakértője kifejtette: "A műszaki fogyasztási cikkek iránti kereslet 2022 első felében szinte minden szegmensben csökkent. Míg a hagyományos kiskereskedelmi értékesítés visszanyerte piaci részesedését, az online értékesítés az elmúlt öt évben először veszített részesedést. A műszaki fogyasztási cikkek értékesítésének mindössze 34 százaléka történt online ebben az időszakban - ami mínusz 8 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Ez azonban nem szakítja meg az online kiskereskedelem felé haladó, régóta tartó tendenciát."

A csökkenő kereslet másik oka az átlagárak emelkedése. 2022 júniusában a teljes TCG piacon az eladási árak 26 százalékkal emelkedtek, a világjárvány előtti 2020. januárhoz képest. Ez elsősorban a termékösszetétel változásának: a prémium és belépőszintű termékek irányába történő polarizációnak, valamint további tényezőknek az együttes hatása. Mivel a gyártók termelési költségei emelkednek, kénytelenek vagy a haszonkulcsot csökkenteni, vagy a magasabb költségek egy részét a fogyasztókra hárítani - ami tovább fokozza az inflációt.

A 2022-es GfK Consumer Life tanulmány szerint a fogyasztók 43 százaléka világszerte úgy véli, hogy most jobb kivárni, nem pedig TCG terméket vásárolni. Természetesen a vásárlási dinamika a különböző régiókban eltérő, míg Nyugat-Európa és a fejlett ázsiai régió egyaránt mínusz 11 százalékkal csökkent, addig a Kína nélküli feltörekvő ázsiai és a közel-keleti régióban növekedés tapasztalható.

Hazai adatok

Magyarországon az első félévben a globális piaccal ellentétben értékben növekedést tapasztaltunk a műszaki fogyasztási cikkek piacán. A GfK Hungária által mért termékcsoportok összesen 18 százalékkal több bevételt realizáltak, mint egy évvel ezelőtt. A bevétellel ellentétben viszont volumenben 4 százalékkal csökkent a hazai piac. A növekvő árakat a korábban említett tényezőkön kívül a forint gyengesége is befolyásolta. Legnagyobb értékbeni növekedést a háztartási nagygépek szegmens érte el hét százalékos volumenbeni bővülés mellett, a legkevésbé pedig az IT termékek nőttek forgalom alapján csupán 3 százalékkal, míg volumenben közel 12 százalékot csökkentek.

Mobil munka, prémiumizálás és infláció

2022 első hat hónapjában a csökkenő kereslet miatt az olyan kategóriák, mint a televízió, mínusz 6 százalékkal csökkentek 2021 azonos időszakához képest. Ez minden kijelző-méretet érintett, kivételt csak az olyan hiánypótló termékek jelentettek, mint a játékra alkalmas TV-k vagy a Mini LED-ek.

Az informatikai piacon a notebookok értékesítése 5 százalékkal, a monitoroké pedig 3 százalékkal csökkent, részben a világjárvány miatti korlátozások enyhülése és az irodai munkavégzéshez való egyre nagyobb mértékű visszatérés miatt. Ez a tendencia a GfK európai B2C disztribútori adataiban is megfigyelhető, a monitorok (1 százalékkal) és a mobil PC-k (15 százalékkal) estek vissza az első félévben.

2021-ben a TCG-piac egyik fő mozgatórugója a prémiumizálás volt, ez azonban 2022 első felében szünetelt, mivel az emelkedő árak és az infláció egyre több fogyasztót kényszerített alternatív termékek vásárlására, hogy a költségkeretein belül maradjon.

Ennek ellenére bizonyos fogyasztói csoportok még mindig hajlandóak magasabb árat fizetni a magas minőségű eszközökért, ha a prémium termék nagyobb kényelmet, teljesítménybeli előnyöket kínál, vagy támogatja a fogyasztó személyes értékeit - például a környezettudatosságot. Ennek köszönhetően néhány innovatív, mindennapokat megkönnyítő vagy környezetbarát prémium termék esetében 2022 első felében tovább nőttek az eladások.

A háztartások pénzügyi bizonytalansága világszerte hónapról hónapra nyilvánvalóbbá válik, a május és a június a 2022-es év eddigi leggyengébb hónapja volt. Az év végi értékesítés azonban reményt ad, mivel az olyan nagy események, mint a labdarúgó-világbajnokság, valamint az olyan promóciós időszakok, mint a Single's Day (Szinglik Napja) és a Black Friday felzárkóztató hatást generálhatnak.

hirdetés

Véleményvezér

Kielégül-e Kövér László?

Kielégül-e Kövér László?

Kövér László házelnök elvette Hadházy Ákos fizetésének nagy részét, mert a képviselő többször nem jelent meg az üléseken.
Nálunk akkor emelkedik a benzinár, amikor az olajár éves mélypontra esik

Nálunk akkor emelkedik a benzinár, amikor az olajár éves mélypontra esik

Az unortodox magyar gazdaságpolitika csodákat produkál. Mindig fordítva ülünk a lovon.
A vétójogok korlátozására készülnek az Európai Unióban

A vétójogok korlátozására készülnek az Európai Unióban

Földrengéserejű változásokat hoz az Európai Unióban az orosz-ukrán háború. A legbefolyásosabb vezetők egyszerűsíteni és gyorsítani akaják a döntéshozatalt.
A forintárfolyam gyengesége a magyar benzinmizéria mögött

A forintárfolyam gyengesége a magyar benzinmizéria mögött

Lenne benzin, ha nem lenne ársapka. Viszont még ársapka sem kellene, ha nem zuhant volna hatalmasat a forint árfolyama.
Kövér László magánháborút folytat Hadházy Ákos ellen?

Kövér László magánháborút folytat Hadházy Ákos ellen?

Kövér László házelnökről az a benyomása a külső szemlélőnek, hogy legszívesebben be se engedné a parlamentbe az egyik ellenzéki képviselőt, hiába is választották meg teljesen törvényesen a szavazók.
Már jégpálya is van Felcsúton

Már jégpálya is van Felcsúton

Egyik napról a másikra kinőtt a földből.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo