Erre jó volt a válság: jobban megnézzük, mit veszünk

2009 a válság jegyében telt, pesszimista fogyasztói hangulattal. A vásárlók a legkedvezőbb érték-ár arányú termékeket keresték. Megnőtt a vásárlás előtti informálódás szerepe, a marketing üzeneteket és a bolti kommunikáció hitelességét egyre inkább ellenőrzik a vásárlók. A GfK Shopping Monitor tanulmánya rámutat arra, hogy a 2010. második felében már mutatkoztak a válságból való kilábalás jelei. A vásárlók erősödő információ igénye lehetőséget jelent a gyártók számára. Az árak megnövekedett szerepe várhatóan a következő években is megmarad.

2009 a válság jegyében telt el, romló gazdasági mutatókkal és pesszimista fogyasztói hangulattal. A fogyasztói válságreakciók egyik megnyilvánulása a racionálisabbá váló vásárlási döntés, tehát a háztartások jobban megnézik, hogy mire adják ki a pénzt. Nem feltétlenül a legolcsóbb terméket keresik, hanem a legkedvezőbb ár-érték arány elérése lett a cél. Megnőtt a vásárlás előtti informálódás szerepe, a vásárlók közel fele nézi át a kereskedőláncok brosúráit vásárlás előtt.

A marketing üzeneteket és a bolti kommunikáció hitelességét egyre inkább ellenőrzik a vásárlók. Összehasonlítják a különböző márkák termékeit, hogy kiválasszák a számukra legelőnyösebbet. Referenciának használják a nem akciós árakat és a kilogrammonkénti árat. Emellett a vásárlók többsége ellenőrzi a termékek szavatosságát, illetve összehasonlítja a pénztárnál kifizetett árat az eladótérben feltüntetett árral.

A GfK Shopping Monitor tanulmánya rámutat, hogy a boltválasztás szempontjai között hátrébb szorultak a bolt minőségére vonatkozó szempontok, például az üzlet kinézete vagy a márkatermékek kínálata, ezzel ellentétben jelentősen megnőtt az akciók és promóciók jelentősége. A vásárlók hajlandóak nagyobb távolságokat is megtenni a jobb ajánlatok reményében, a „kedvenc" boltok felé kevésbé lojálisak.

„A megváltozott vásárlási viselkedés hosszabb távon érzékelteti majd hatását, de a 2010-es év második felében már mutatkoztak a válságból történő kilábalás jelei. Ugyanakkor a 2011-es év első két hónapjának adatai nem támasztják alá ezt az optimizmust, továbbra is gyenge a háztartások fogyasztása" - mondta Kozák Ákos, a GfK Hungária ügyvezető igazgatója.

Az élelmiszer- és háztartási vegyi árupiac másfél éves mélyrepülés után ismét lassú növekedési pályára állt. 2010 egészét tekintve a magyar háztartások 1,4%-al több pénzt hagytak a kiskereskedőknél napi élelmiszerre és háztartási vegyi árura, mint egy évvel korábban.

A háztartások élelmiszerre és háztartási vegyi árura fordított költésének változása (az előző hónap azonos időszakával összehasonlítva)

Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan

„A vásárlók növekvő öntudata és erősödő információigénye egyben lehetőségeket is rejt magában a gyártók számára, mert 2010-re mérhető módon megnövekedett az új márkák kipróbálására való nyitottság" - mondta Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektorának menedzsere.

A GfK ConsumerScan adatok alapján készült nemzetközi elemzés hasonló tendenciát prognosztizál az elkövetkező 5 évben a vásárlók által látogatott boltok körét illetően. Egy átlagos vásárló több boltba látogat el, mint korábban, ami azt jelenti, hogy csökken a vásárlók boltokhoz való lojalitása. A láncoknak kevesebb alkalma nyílik a vásárlót megnyerni, csökken az impulzusvásárlások aránya. 

„Az árak megnövekedett szerepe várhatóan a következő években is megmarad, és az alacsonyabb árú sajátmárkás termékek további erősödése várható" - tette hozzá Kovács Krisztina.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo