Tovább mélyül Európa észak–dél irányú megosztottsága

Ha az északi országok forgalmi adatai ellenpontozni tudják a nehézségekkel küzdő déli államok forgalmi mutatóit, 1,9 százalékkal bővülhet az európai kiskereskedelem 2013-ban.

A GfK GeoMarketing legfrissebb, az European Shopping Center Trust megbízásából készült tanulmánya szerint a kiskereskedelem főként Németországban, a skandináv országokban és a balti államokban növekedett 2012-ben. Oroszország a kiskereskedelmének rendkívül dinamikus fejlődése eredményeképpen most először áll készen arra, hogy Európa legmagasabb kiskereskedelmi forgalmát hozza. Ezzel szemben a dél-európai országokban nem várható tartósan pozitív fordulat.

„Az európai kiskereskedelem újból nagyon eseménydús volt az elmúlt évben – nyilatkozta Sebastian Müller és Manuel Jahn, a GfK kiskereskedelmi szakértői és a tanulmány szerzői. – Tavaly sokkal hangsúlyosabbá váltak az egyes európai országok és régiók közötti különbségek mint az azt megelőző években. Főleg azokban az országokban, ahol továbbra is a megszorító intézkedések domináltak, ahol a fogyasztók nem számíthatnak hazájuk gazdasági fellendülésére és a fizetések emelkedésére, amiből kifolyólag a fogyasztás és vele együtt a kiskereskedelmi forgalom is csökkent. A virágzó és a továbbra is nehézségekkel küzdő európai nemzetek közötti különbség így tovább mélyül.”

A körülményekhez képest biztató
Februárban, éves összevetésben 1,4 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) előzetes adatai szerint. Elemzők biztatónak értékelték a közölt adatot, mivel megállt a tavalyi évet jellemző csökkenés. Tény ugyanakkor, hogy ezzel még csak a 2009 és 2011 közötti stagnáláshoz tért vissza a kiskereskedelem. Emelkedésre 2013 második felétől számítanak a szakemberek.
A tanulmány egyik következtetése, hogy az adósságválság és a 27 tagország gazdasági fejlődésének bizonytalansága ellenére az európai háztartások rendelkezésre álló, elkölthető jövedelme 2011-ben nőtt, 2012-ben pedig mintegy 9,2 ezer milliárd euró állt rendelkezésre az európai vásárlók fogyasztása céljából. A vizsgált európai országok, valamint Oroszország és Törökország vásárlóereje nagyon eltérő trendet mutat a gazdasági fejlődés mértékétől függően. A legnagyobb növekedési ütem Oroszországban, Norvégiában, az Egyesült Királyságban, a skandináv országokban és balti államokban figyelhető meg. Míg Oroszországban és a balti államokban tényleges gazdasági növekedést láthattunk, az Egyesült Királyság esetében ennél összetettebb a kép: a pozitív mutatók részben a valutaárfolyamok következményei, és nem tükrözik London és az ország más területeinek eltéréseit.

A GfK Geomarketing előrejelzései szerint a vizsgált 32 országban a kiskereskedelmi forgalom 1,9 százalékkal növekedhet (€-ban mérve) 2013-ban. Ehhez azonban az szükséges, hogy az északkeleti országok pozitív forgalmi mutatói ellensúlyozni tudják a dél-európai országok romló forgalmi értékeit.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo