A GfK GeoMarketing legfrissebb, az European Shopping Center Trust megbízásából készült tanulmánya szerint a kiskereskedelem főként Németországban, a skandináv országokban és a balti államokban növekedett 2012-ben. Oroszország a kiskereskedelmének rendkívül dinamikus fejlődése eredményeképpen most először áll készen arra, hogy Európa legmagasabb kiskereskedelmi forgalmát hozza. Ezzel szemben a dél-európai országokban nem várható tartósan pozitív fordulat.
„Az európai kiskereskedelem újból nagyon eseménydús volt az elmúlt évben – nyilatkozta Sebastian Müller és Manuel Jahn, a GfK kiskereskedelmi szakértői és a tanulmány szerzői. – Tavaly sokkal hangsúlyosabbá váltak az egyes európai országok és régiók közötti különbségek mint az azt megelőző években. Főleg azokban az országokban, ahol továbbra is a megszorító intézkedések domináltak, ahol a fogyasztók nem számíthatnak hazájuk gazdasági fellendülésére és a fizetések emelkedésére, amiből kifolyólag a fogyasztás és vele együtt a kiskereskedelmi forgalom is csökkent. A virágzó és a továbbra is nehézségekkel küzdő európai nemzetek közötti különbség így tovább mélyül.”
A GfK Geomarketing előrejelzései szerint a vizsgált 32 országban a kiskereskedelmi forgalom 1,9 százalékkal növekedhet (€-ban mérve) 2013-ban. Ehhez azonban az szükséges, hogy az északkeleti országok pozitív forgalmi mutatói ellensúlyozni tudják a dél-európai országok romló forgalmi értékeit.