Egyre inkább a kisboltok felé fordul a magyar

A fogyasztói szokások hosszú távú változása a gazdasági válság hatására erősödni látszik - derül ki a GfK Hungária adataiból. Csökken az élményszerű nagybevásárlások aránya, helyette többször ugyan, de kevesebb értékben vásárolunk.

Az országosan reprezentatív mintán alapuló, több mint 15 éve folyamatos háztartáspanel felmérés adatai alapján elmondható, hogy az elmúlt másfél évben a fogyasztói szokások lassú változása figyelhető meg, amely a válság hatására erősödni látszik. A nagy alapterületű, széles választékkal rendelkező hiper- és szupermarket csatorna esetében az élményszerű nagybevásárlások aránya csökken, helyette gyakoribb, de kisebb kosárértékkel rendelkező bevásárlások lépnek. A 2008-as évet vizsgálva megállapítható, hogy a hipermarketek esetében 5,3 százalékkal nőtt a vásárlások gyakorisága, ezzel párhuzamosan pedig az átlagos kosár értéke 3,2 százalékkal csökkent 2007 teljes évhez képest.

2009 első negyedévében a hipermarketek mellett már a szupermarket csatornánál is csökkenő kosárméret tapasztalható, a 2008 első negyedévében mért 1 684 forint kosárátlag 1 641 forintra esett vissza. Eközben gyakrabban, 23 alkalommal vásárolt egy átlagos magyar háztartás szupermarketben az év első három hónapja során, a tavalyi év, hasonló időszakában mért 21 alkalommal szemben.

Hasonló tendenciáról ad számot a GfK Hungária Shopping Monitor és Shopping Missions kétévente készülő felmérése is, amely a fogyasztói attitűdökről, preferenciákról, többek között a boltválasztás szempontjairól szolgál részletes információkkal. A megkérdezettek elmúlt években adott válaszai alapján elmondható, hogy a lakosság egyre kisebb arányban vallja azt, hogy a hipermarket csatornában költi el a legtöbb pénzt élelmiszerre. Ezzel párhuzamosan pedig egyenesen nőtt a kisebb, önkiszolgáló boltok említésének aránya. A tavalyi évben a válaszadók 32 százaléka vallotta, hogy a kisboltokban költötte el a legtöbb pénzt élelmiszerre és ez az arány meghaladta a korábban egyértelműen vezető hipermarketek említését. Ugyancsak 2008-ban a válaszadók 27 százaléka említette a hipermarket csatornát fő beszerzési forrásként, míg ez a szám 2005-ben 32 százalék volt. A boltválasztás legfontosabb szempontja továbbra is a minőség, vagyis, hogy az áruk frissek és jó minőségűek legyenek, míg az árszínvonal 2003 óta folyamatosan a második helyen áll.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo